Τα high tech σούπερ μάρκετ αλλάζουν την εικόνα του λιανεμπορίου
Ανανεώθηκε:
Σούπερ μάρκετ χωρίς ταμεία, αγορές στους πάγκους κοπής χωρίς αναμονή με παραγγελία μέσω οθόνης και ρομποτικά μίνι μάρκετ. Πριν από λίγα μόλις χρόνια η συζήτηση για το κατάστημα του μέλλοντος έμοιαζε να αφορά στο... πολύ μακρινό μέλλον. Η τεχνολογία ωστόσο φαίνεται ότι έχει μπει ήδη για τα καλά στο οργανωμένο λιανεμπόριο αλλάζοντας την εικόνα του κλάδου.
Σε μία εποχή που οι καταναλωτές θέλουν να κάνουν τις αγορές τους γρήγορα, χωρίς καθυστερήσεις και αναμονές, οι επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους ώστε να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα «στοίχημα» κι από πλευράς τους καθώς πρόκειται για νέα εγχειρήματα και αναμένεται να φανεί, ποια θα είναι η ανταπόκριση των καταναλωτών.
Το πρώτο ρομποτικό μίνι μάρκετ στην Ελλάδα
Πρόσφατα στη Νέα Σμύρνη εγκαινιάστηκε το πρώτο ρομποτικό κατάστημα μικρολιανικής στην Ελλάδα. Το i-mall Micro Market, το οποίο λειτουργεί 24 ώρες τη μέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα και διαθέτει προϊόντα όπως νερό, αναψυκτικά, μπύρες, αλμυρά και γλυκά σνακς, τσίχλες και άλλα προϊόντα όπως π.χ φορτιστές, τροφές για κατοικίδια.
Λειτουργεί χωρίς υπαλλήλους, χρειάζεται μόλις ένα άτομο που μπορεί να είναι και ο ίδιος ο ιδιοκτήτης, ο οποίος κάνει τον έλεγχο όλων των λειτουργιών μέσω του κινητού του και χρειάζεται μόνο να εφοδιάζει τα μηχανήματα.
Οι αγορές γίνονται μέσω οθονών αφής από τα τρία μηχανήματα που βρίσκονται μέσα στο κατάστημα τα οποία διαθέτουν συνολικά 3.000 προϊόντα και 300 διαθέσιμους κωδικούς.
Το πλάνο της ομάδας των i-mall Concept Store είναι η δημιουργία 50 καταστημάτων μέχρι το 2025 σε όλη την Ελλάδα και 80 μέχρι το 2026 ενώ το αμέσως επόμενο αναμένεται στην Καλλιθέα.
Αγορές χωρίς αναμονή στους πάγκους κοπής
Την τεχνολογία χρησιμοποιούν και τα καταστήματα Μy Market του Ομίλου METRO προκειμένου οι καταναλωτές να γλιτώσουν την αναμονή στους πάγκους κοπής αλλά και να προσελκύσουν νεότερους σε ηλικία πελάτες που αποφεύγουν να περιμένουν στην ουρά.
Το πρόγραμμα Generation Z, όπως ονομάζεται, αναμένεται να εφαρμοστεί σε πρώτη φάση πιλοτικά, σε δύο καταστήματα My Market και θα ξεκινήσει να λειτουργεί στο τμήμα των προϊόντων κοπής, τυριών και αλλαντικών.
Ο καταναλωτής θα μπορεί να κάνει την παραγγελία του ή να ρωτήσει πληροφορίες για τα προϊόντα που βλέπει μέσω μιας Οnline πλατφόρμας σε οθόνες αφής. Μόλις γίνει η παραγγελία, αρχίζει να ετοιμάζεται από τους υπαλλήλους και την ίδια στιγμή ο πελάτης μπορεί να συνεχίζει τα ψώνια του στο υπόλοιπο κατάστημα χωρίς να περιμένει στην ουρά. Στη συνέχεια ειδοποιείται στο κινητό του τηλέφωνο όταν είναι έτοιμη να την παραλάβει.
Εφόσον το συγκεκριμένο εγχείρημα κριθεί ως επιτυχημένο αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλα τμήματα του σούπερ μάρκετ καθώς και σε πολλά καταστήματα Μy makret.
Σούπερ μάρκετ χωρίς ταμεία
Προς το τέλος του έτους προβλέπεται να λειτουργήσει στη χώρα μας και το μοντέλο του σούπερ μάρκετ χωρίς ταμεία που αναπτύσσει η Carrefour.
Το Carrefour Flash 10/10, υπάρχει προς το παρόν μόλις σε δύο πόλεις διεθνώς, σε Παρίσι και Ντουμπάι, ενώ στόχος είναι να λειτουργήσει - εφόσον καταστεί εφικτό ως προς τις τεχνικές απαιτήσεις που υπάρχουν- μέχρι το τέλος του 2022 στην Αθήνα
Πρόκειται για πλήρως αυτοματοποιημένα καταστήματα μικρής επιφάνειας, με βασικό χαρακτηριστικό την έλλειψη ταμείων και τη δυνατότητα που δίνεται στον πελάτη να εξυπηρετείται γρήγορα.
Η φιλοσοφία που ακολουθούν είναι: «10 δευτερόλεπτα για να ψωνίσετε και 10 δευτερόλεπτα για να πληρώσετε».
Έχουν στόχο να προσφέρουν στους πελάτες τους αγορές χωρίς αναμονή, καθώς οι καταναλωτές εισέρχονται και εξέρχονται από το κατάστημα χωρίς να χρειάζεται να περάσουν από κάποια πύλη και να χρησιμοποιήσουν το ταμείο.
Ο καταναλωτής βάζει στο καλάθι, τα προϊόντα που επιθυμεί να αγοράσει ενώ ειδικοί αισθητήρες «αντιλαμβάνονται» ποια είναι αυτά. Στη συνέχεια προκειμένου να πληρώσει, ανέπαφα, ο λογαριασμός βγαίνει πριν από την έξοδο από το κατάστημα.