ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς άλλαξε ο «χάρτης» στα τρόφιμα το πρώτο εξάμηνο του 2022

Έντονη κινητικότητα παρατηρήθηκε κυρίως το πρώτο τρίμηνο του έτους με νέες επιχειρηματικές συμφωνίες στον κλάδο των τροφίμων pixabay

Σημαντικές νέες συμφωνίες πραγματοποιήθηκαν στο χώρο των τροφίμων και άλλες ολοκληρώθηκαν τυπικά, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 αναδιαμορφώνοντας τον «χάρτη» του κλάδου.

Η έντονη κινητικότητα παρατηρήθηκε βεβαίως το πρώτο τρίμηνο του έτους αφού οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία φαίνεται πως έβαλαν προσωρινό «φρένο» στις όποιες νέες κινήσεις σχεδιάζονταν.

Με τις επιχειρήσεις και στον κλάδο των τροφίμων όπως και σε ολόκληρη την αγορά να καλούνται να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα που δημιουργήθηκε από την αύξηση του ενεργειακού κόστους και των πληθωριστικών πιέσεων.

Οι κινήσεις του Σπύρου Θεοδωρόπουλου

Στα deals των πρώτων μηνών του τρέχοντος έτους «πρωταγωνιστής» ήταν ο επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος ο οποίος μετά την πώληση της Chipita στη αμερικανική Μοndelez - που ολoκληρώθηκε και τυπικά τον Ιανουάριο του 2022- προχώρησε αρχικά σε δύο επιχειρηματικές κινήσεις μέσα στον Φεβρουάριο.

Ακολουθώντας έτσι το πλάνο του για τη δημιουργία ενός μεγάλου ομίλου τροφίμων στον οποίο κεντρικός πυρήνας θα είναι η αλλαντοβιομηχανία Νίκας.

Αρχικά ο κ. Θεοδωρόπουλος απέκτησε -μαζί με το fund EOS Capital Partners- το πλειοψηφικό μετοχικό πακέτο της «Ελληνικοί Χυμοί ΑΕΒΕ», εταιρείας που ιδρύθηκε στη Λάρισα το 2003 και δραστηριοποιείται στους χυμούς.

Λίγο αργότερα ανακοίνωσε και την εξαγορά της εταιρείας «Έδεσμα», η οποία ήταν η πρώτη που παρασκεύασε αλλαντικά στην Ελλάδα και ταυτόχρονα και της εταιρείας «Αμβροσία» -που αποτελεί επέκταση των δραστηριοτήτων της «Έδεσμα»- με έτοιμα φαγητά και σαλάτες.

Αλλαγές σε ιστορικά ελληνικά σήματα

Ηχηρή ήταν η συμφωνία για την είσοδο του Σπύρου Θεοδωρόπουλου στην ΙΟΝ. Η στρατηγική συνεργασία που ανακοινώθηκε τον Μάρτιο προέβλεπε αρχικά την είσοδό του με ποσοστό 45% στο μετοχικό κεφάλαιο της σοκολατοβιομηχανίας που μετρά 92 χρόνια ιστορίας ενώ σημειωνόταν πως μελλοντικά θα δύναται να αποκτήσει και την πλειοψηφία των μετοχών.

Την Τρίτη μάλιστα η Επιτροπή Ανταγωνισμού άναψε το «πράσινο φως» εγκρίνοντας τη σχετική συμφωνία ενώ την Παρασκευή οι μέτοχοι της ΙΟΝ έχουν κληθεί να συμμετάσχουν σε έκτακτη γενική συνέλευση προκειμένου να «εγκρίνουν την πώληση μετοχών κυριότητας της εταιρείας σε συνδεδεμένα μέρη».

Πέραν της ΙΟΝ όμως, ακόμη ένα ιστορικό ελληνικό σήμα, αυτό της γαλακτοβιομηχανίας ΑΓΝΟ «πρωταγωνίστησε» στις συμφωνίες του 2022. Καθώς μέσα στον Μάρτιο οι εγκαταστάσεις καθώς και το σύνολο των εμπορικών σημάτων της πέρασαν στον έλεγχο της εταιρείας Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος). Με τη συμφωνία αυτή αναμένεται να επιστρέψουν στην αγορά - αρχικά στη Βόρεια Ελλάδα - προϊόντα με το brand «ΑΓΝΟ», έπειτα από απουσία αρκετών ετών.

Μέσα στο 2022 επίσης, η οινοποιία Μαλαματίνα πέρασε και τυπικά στον έλεγχο του Ομίλου Μantis καθώς τον Μάρτιο ανακοινώθηκε πως το Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης επικύρωσε το σχέδιο εξυγίανσης της ιστορικής εταιρείας.

Για τη Μαλαματίνα που μετρά 127 χρόνια ιστορίας άνοιξε έτσι ένα νέο κεφάλαιο καθώς πλέον εντάχθηκε στο δυναμικό ενός Ομίλου ο οποίος στην ελληνική αγορά διανέμει αρκετά δημοφιλή αναψυκτικά, οινοπνευματώδη ποτά και καταναλωτικά προϊόντα.

Νέα ελληνο-ισπανική συνεργασία στην ιχθυοκαλλιέργεια

Aλλαγές όμως υπήρξαν και στον κλάδο της ιχθυοκαλλιέργειας με τους Ισπανούς της Grupo Profand να αποκτούν το 60% της Ιχθυοτροφία Κεφαλονιάς, εταιρείας που ίδρυσε το 1981 ο Μαρίνος Γερουλάνος. Μετά τη συμφωνία η οικογένεια Γερουλάνου διαθέτει πλέον το 40% με την κ. Λάρα Μπαράζι Γερουλάνου να παραμένει πάντως στο τιμόνι της εταιρείας.

Η συμφωνία με τον ισπανικό όμιλο -με τον οποίο υπήρχε ήδη συνεργασία αρκετών ετών- εκτιμάται πως θα δώσει την ευκαιρία στην ελληνική εταιρεία να κάνει ένα ακόμη μεγαλύτερο βήμα και να αναπτυχθεί περαιτέρω, σε νέες αγορές και νέα είδη στον κλάδο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στον κλάδο των τροφίμων τα τελευταία χρόνια μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς αλλά και επενδυτικά funds βλέπουν ιδιαίτερα ελκυστικά χαρακτηριστικά ενώ ακόμη και μέσα στη διετία της πανδημίας αποδείχτηκε «ανθεκτικός».

Οι νέες συνθήκες που διαμορφώθηκαν μετά τον πόλεμο και τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης, φαίνεται πως αυτή την περίοδο έχουν βάλει σε «θέση αναμονής» τις επιχειρήσεις με αποτέλεσμα να φρενάρουν κινήσεις που είχαν είτε προαναγγελθεί, είτε βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο.

Σε κάθε περίπτωση αναμένεται με ενδιαφέρον το δεύτερο εξάμηνο του έτους καθώς και πώς θα κινηθεί σε επίπεδο νέων συμφωνιών η αγορά όταν θα αρχίσουν τα πρώτα σημάδια αποκλιμάκωσης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης