Γιώργος Τρακάκης, Endless EC: Ποιοτικά προϊόντα με σεβασμό στο περιβάλλον - Τα σχέδια ανάπτυξης
Για τα αναπτυξιακά σχέδια της Endless EC, μίας ελληνικής εταιρείας που κυριαρχεί στον κλάδο του χάρτου, μίλησε στο CNN Greece ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, κ. Γιώργος Τρακάκης.
Ο κ. Τρακάκης στέκεται ιδιαίτερα στον φιλικό προς το περιβάλλον προσανατολισμό της Εndless EC σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται, αλλά και στον ιδιαίτερο χαρακτήρα της εταιρείας, που όπως τονίζει, ξεκίνησε από τη συνεργασία δύο φίλων, σήμερα έχει φτάσει να απασχολεί 245 εργαζόμενους και το ζητούμενο είναι να παραμείνει ανθρωποκεντρικός.
Η σειρά προϊόντων Endless «μετρά ήδη 36 χρόνια στην ελληνική αγορά, έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων καταναλωτών και αποκτώντας ολοένα και περισσότερο έδαφος στις αγορές του εξωτερικού» αναφέρει ο ίδιος, συμπληρώνοντας πως στη γκάμα προϊόντων της περιέχονται χαρτικά, απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής και επαγγελματικές συσκευές. Η Endless EC (η νέα επωνυμία της Ευρωχαρτικής) απευθύνεται τόσο σε επαγγελματίες, όσο και ιδιώτες καταναλωτές, ενώ «κύριο εξαγώγιμο προϊόν της είναι το καινοτόμο χάρτινο τραπεζομάντηλο, προϊόν για το οποίο δεν υπάρχει η δυνατότητα τοπικής παραγωγής, με αποτέλεσμα η ζήτησή του να συνεχίζει να αυξάνεται», όπως δηλώνει ο ίδιος.
Με συνεχείς επενδύσεις στην καινοτομία, παράλληλα με τις φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, η Endless EC υλοποιεί ένα φιλόδοξο αναπτυξιακό σχέδιο, με έμφαση στην ικανοποίηση ESG κριτηρίων, την επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό και βέβαια τα καινοτόμα προϊόντα. Ενδεικτικό παράδειγμα, η σειρά Endless Earth, μια νέα σειρά προϊόντων σε χάρτινη συσκευασία με σύγχρονη και pop art σχεδίαση, που ήδη έχει κερδίσει το κοινό. Ο κ. Τρακάκης επισημαίνει πως στόχος είναι πάντα η «υπεύθυνη επιχειρηματική περιβαλλοντική συμπεριφορά. Καινοτομία, Ποιότητα και Πράσινη Επιχειρηματικότητα» και αναφέρει χαρακτηριστικά πως «η εταιρεία διαθέτει υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, προσεκτικά σχεδιασμένες ώστε να μειώνεται ο κίνδυνος έκλυσης ρύπων (υγρών, στερεών ή αέριων) στον περιβάλλοντα χώρο». Παράλληλα, προσθέτει πως «σχετικά με την παραγωγή των απορρυπαντικών μας προϊόντων, χρησιμοποιούμε πρώτες ύλες συμβατές με τις τελευταίες νόρμες περί βιοδιασπασιμότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παράγουμε οικολογικά προϊόντα χάρτου και συνεργαζόμαστε με την Ελληνική Εταιρεία Ανακύκλωσης».
Αυτή τη στιγμή, οι εργαζόμενοι της Endless EC είναι 245 και στόχος είναι να αυξηθούν, όπως επισημαίνει ο κ. Τρακάκης. Αναφερόμενος στην παρούσα συγκυρία, τονίζει πως «τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων ιδίως κατά την παρούσα φάση εκτόξευσης των τιμών ενέργειας, είναι σημαντικά».
Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 1985 όταν δύο φίλοι, ο Γιάννης Τρακάκης και ο Νίκος Χριστόπουλος, ίδρυσαν την εταιρεία ΧΡΙΣΤΡΑΚ Ο.Ε., ξεκινώντας την παραγωγή ειδών χάρτου για οικιακή και επαγγελματική χρήση. Το 2015, η δεύτερη γενιά των οικογενειών Τρακάκη και Χριστόπουλου αναλαμβάνει τα ηνία της εταιρείας, με στόχο να συνεχίσει να αναπτύσσει διαρκώς το μέγεθος και τις δυνατότητές της.
Η εταιρεία είναι μέλος της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και ο κ. Τρακάκης προτρέπει κι άλλους Έλληνες επιχειρηματίες «να συνεχίσουν να αγωνίζονται για την ανάδειξη και την προώθηση του σύγχρονου, επιχειρηματικού και παραγωγικού πολιτισμού της χώρας μας, αξίες τις οποίες πρεσβεύει η πρωτοβουλία. Οι Ελληνικές επιχειρήσεις έχουν μεγάλη δυναμική και αρκετές δυνατότητες να αυξήσουν το βιοτικό επίπεδο της χώρας και να προβάλλουν την ελληνική υπεροχή».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Γιώργου Τρακάκη, Διευθύνοντα Συμβούλου της Endless EC στο CNN Greece:
- Η Endless EC είναι μία ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο του χάρτου. Ποια είναι τα προϊόντα σας, προϊόντα που γνωρίζει η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών – αλλά και κατοίκων του εξωτερικού;
Η σειρά προϊόντων Endless μετρά ήδη 36 χρόνια στην ελληνική αγορά, έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων καταναλωτών και αποκτώντας ολοένα και περισσότερο έδαφος στις αγορές του εξωτερικού. Εξυπηρετούμε τέσσερις κατηγορίες προϊόντων: Χαρτικά, απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής και επαγγελματικές συσκευές. Με σχεδόν 400 κωδικούς στα κανάλια retail και ho.re.ca. εξυπηρετούμε τις ανάγκες επαγγελματιών και καταναλωτών. Προσφέρουμε άριστης ποιότητας προϊόντα συμβαδίζοντας πάντα με τις νέες τάσεις της αγοράς, χρησιμοποιούμε όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες και επενδύουμε στην καινοτομία διαθέτοντας ένα απόλυτα εξιδεικευμένο τμήμα R&D. Επιδιώκουμε να προσφέρουμε προϊόντα που ξεχωρίζουν για την καινοτομία τους και είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Πριν από ένα χρόνο σχεδιάσαμε και λανσάραμε την Endless Earth, μια νέα σειρά προϊόντων σε χάρτινη συσκευασία με σύγχρονη και pop art σχεδίαση.
- Η Endless EC είναι μία επιχείρηση που ξεκίνησε από δύο φίλους κι έφτασε να απασχολεί σήμερα περισσότερους από 245 εργαζόμενους. Μιλήστε μας για το ξεκίνημά της και τους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας της.
Θα σας πάω βήμα βήμα στην ιστορία της εταιρείας μας:
Το 1985 δύο φίλοι, όπως ακριβώς αναφέρατε, ο Γιάννης Τρακάκης και ο Νίκος Χριστόπουλος, ίδρυσαν την εταιρεία ΧΡΙΣΤΡΑΚ Ο.Ε., ξεκινώντας την παραγωγή ειδών χάρτου για οικιακή και επαγγελματική χρήση. Οκτώ χρόνια μετά συστήθηκε η ΕΥΡΩΧΑΡΤΙΚΗ ΑΕΒΕ και παράλληλα σχεδιάστηκε και κατοχυρώθηκε το brand name «Endless» με σήμα τον κύκνο, το οποίο καθιερώθηκε στην ελληνική αγορά.
To 1994, η Ευρωχαρτική λειτούργησε το πρώτο της υποκατάστημα στη Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα λανσάραμε στην αγορά το χάρτινο τραπεζομάντιλο, το οποίο αποτελεί αποκλειστικό σχεδιασμό της εταιρείας, δημιουργώντας μια νέα αγορά.
Το 1995, η εταιρεία αναπτύσσεται ακόμη περισσότερο, ξεκινώντας την παραγωγή υγρών απορρυπαντικών.
Από το 2001 μέχρι και το 2007, η Ευρωχαρτική μεγαλώνει ραγδαία, επενδύοντας σε νέες κτιριακές εγκαταστάσεις και μηχανολογικό εξοπλισμό τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη, απασχολώντας 174 άτομα προσωπικό.
- Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους στήριξε την ανάπτυξή της η εταιρεία σας;
Επενδύουμε και εστιαζόμαστε στη δυναμική και παραγωγική λειτουργία της ομάδας. Οι συνεχείς επενδύσεις στην Έρευνα και την Ανάπτυξη για την παραγωγή ποιοτικών και καινοτόμων προϊόντων με λύσεις που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, ο εκσυγχρονισμός του μηχανολογικού εξοπλισμού, οι σταθερές σχέσεις συνεργασίας με πελάτες, η διαρκής εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού είναι επίσης βασικοί άξονες στους οποίους στήριξε και συνεχίζει να στηρίζει την ανάπτυξη της η εταιρεία.
- Ποιοι είναι οι άμεσοι και ποιοι οι μακροπρόθεσμοι στόχοι σας;
Βασικοί μας μακροπρόθεσμοι στόχοι είναι η ανάπτυξη με ESG κριτήρια και η επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό. Άμεσα ερευνούμε τη διάθεση στην αγορά καινοτόμων, ποιοτικών και φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων που θα αποτελούν σημείο αναφοράς απέναντι στον ανταγωνισμό, καθώς και η παρακίνηση των καταναλωτών να επιλέγουν χάρτινες, ανακυκλώσιμες συσκευασίες, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Τέλος, στόχος ήταν και παραμένει η κατάλληλη κατάρτιση στο ανθρώπινο δυναμικό μας με σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια.
- Η Endless EC είναι μία εταιρεία που δίνει έμφαση και στις εξαγωγές. Πώς προέκυψε για εσάς αυτό το πεδίο δράσης και πώς σχεδιάζετε να συνεχίσετε;
Ο τομέας των εξαγωγών στον κλάδο μας είναι δύσκολος, καθώς πρόκειται για commodity προϊόντα με μεγάλο όγκο και μικρή αξία, παρ όλα αυτά καταφέρνουμε και έχουμε παρουσία σε πολλές χώρες, φτάνοντας ως και στην Αυστραλία! Κύριο εξαγώγιμο προϊόν της Endless EC είναι το καινοτόμο χάρτινο τραπεζομάντηλο, προϊόν για το οποίο δεν υπάρχει η δυνατότητα τοπικής παραγωγής, με αποτέλεσμα η ζήτησή του να συνεχίζει να αυξάνεται. Επιπλέον, τα προϊόντα Endless παρουσιάζουν μια σταθερά αυξανόμενη παρουσία σε αγορές του εξωτερικού όπως στην Κύπρο, την Αλβανία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, την Πολωνία, την Τουρκία και το Ισραήλ. Οι στόχοι μας για την περαιτέρω εξαγωγική ανάπτυξη της εταιρείας επικεντρώνονται στη διανομή των προϊόντων μέσω αντιπροσώπων και εισαγωγέων σε όλες τις γειτονικές χώρες, στη διεύρυνση της ζήτησης ειδικών προϊόντων σε μακρινές αγορές και στην υποστήριξη των επώνυμων προϊόντων της εταιρείας σε επιλεγμένες γειτονικές αγορές για την περαιτέρω ενίσχυση της εμπορικής μας παρουσίας.
- Ως εταιρεία, έχετε ανακοινώσει και έχετε ήδη προχωρήσει στην εφαρμογή περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών. Πώς ακριβώς θα γίνει αυτό και σε ποιους τομείς;
Από το ξεκίνημά της ακόμη, η εταιρεία εστιάζει σε μια υπεύθυνη επιχειρηματική περιβαλλοντική συμπεριφορά. Καινοτομία, Ποιότητα και Πράσινη Επιχειρηματικότητα είναι οι αξίες που ακολουθούμε στην προϊοντική μας στρατηγική, επιδιώκοντας την αντικατάσταση των υλικών συσκευασίας σε κατηγορίες προϊόντων όπως η χαρτοπετσέτα, τα απορρυπαντικά και τα μαλακτικά ρούχων. Το 2020 δώσαμε έμφαση στη μείωση της χρήσης πλαστικού στις συσκευασίες εισάγοντας στην αγορά τη σειρά ρολών υγείας και κουζίνας Endless Earth σε χάρτινες, πολύχρωμες, ανακυκλώσιμες συσκευασίες, όπως προανέφερα. Εστιάζουμε επίσης στη δημιουργία συσκευών από χαρτόνι και αναζητούμε συνεχώς νέες λύσεις συσκευασίας, πιο φιλικές προς το περιβάλλον.
Επιπλέον, η εταιρεία διαθέτει υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, προσεκτικά σχεδιασμένες ώστε να μειώνεται ο κίνδυνος έκλυσης ρύπων (υγρών, στερεών ή αέριων) στον περιβάλλοντα χώρο. Κάποιες από τις πρακτικές που ακολουθούμε για την προστασία του περιβάλλοντος περιλαμβάνουν κλειστά κυκλώματα μεταφοράς υγρών, φίλτρα συγκράτησης σκόνης, ανακύκλωση όλων των περισσευούμενων ή εκτός προδιαγραφών υλών και προσεκτική φύλαξη των πρώτων υλών. Φροντίζουμε τα στερεά απόβλητα που προκύπτουν από τη δραστηριότητά μας, να διαχωρίζονται και να παραδίδονται προς ανακύκλωση σε αδειοδοτημένες εταιρείες.
Σχετικά με την παραγωγή των απορρυπαντικών μας προϊόντων, χρησιμοποιούμε πρώτες ύλες συμβατές με τις τελευταίες νόρμες περί βιοδιασπασιμότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παράγουμε οικολογικά προϊόντα χάρτου και συνεργαζόμαστε με την Ελληνική Εταιρεία Ανακύκλωσης. Η εταιρεία είναι πιστοποιημένη από τον Οργανισμό Forest Stewardship Council (FSC Standard®) εξασφαλίζοντας ότι τα προϊόντα χάρτου που παράγουμε προέρχονται από ελεγχόμενες δασικές πρώτες ύλες, των οποίων η διαχείριση έχει γίνει με νόμιμο, υπεύθυνο και βιώσιμο τρόπο.
- Είναι εύκολο για έναν νέο άνθρωπο, όπως εσείς, να αναλάβει μία εταιρεία με τη δυναμική της Endless EC; Πώς οραματιστήκατε την πορεία της ως «νέα γενιά» και πώς αυτό το όραμά σας εφαρμόζεται τελικά;
Στην Endless EC δουλεύουμε ομαδικά και υιοθετούμε έναν σύγχρονο και ευέλικτο τρόπο διοίκησης. Επιθυμία μας είναι η εταιρεία να διατηρήσει τον ανθρωποκεντρικό της χαρακτήρα, υποστηρίζοντας τον κάθε εργαζόμενο ώστε να εξελίσσεται και παράλληλα να νιώθει χαρούμενος με το ρόλο και τα καθήκοντά του. Με σταθερότητα και μελετημένες κινήσεις εφαρμόζουμε ένα σύγχρονο management ώστε να είμαστε ανταγωνιστικοί και ταυτόχρονα να ακολουθούμε τις αξίες στις οποίες βασίστηκε η επιτυχία της εταιρείας όλα αυτά τα χρόνια, αποτελώντας πρότυπο για τα ελληνικά δεδομένα. Ο συνδυασμός όλων αυτών δεν είναι φυσικά εύκολος και οι προκλήσεις που έχουμε να διαχειριστούμε είναι καθημερινές. Ωστόσο, όπως ανέφερα, η δύναμη της ομαδικότητας και της καλής συνεργασίας είναι το κλειδί για την επίτευξη αυτής της ισορροπίας και αυτή είναι η πορεία που ακολουθούμε ο Θανάσης Χριστόπουλος κι εγώ, με τον οποίο είμαστε μαζί στο τιμόνι της ηγεσίας. Η Διοικητική ομάδα υποστηρίζεται από εξωτερικούς εξειδικευμένους συνεργάτες και συμβούλους.
- Πιστεύετε πως η ελληνική οικονομία, η ελληνική αγορά και ο Έλληνας καταναλωτής είναι έτοιμοι να ενσωματώσουν και να βοηθήσουν ουσιαστικά εταιρείες που στοχεύουν στην ποιότητα, στην ανάπτυξη με βάση τις αρχές της βιωσιμότητας και της κυκλικής οικονομίας;
Ήδη παρατηρούμε ένα αρκετά μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού να αλλάζει συνήθειες στον τρόπο που αγοράζει και καταναλώνει προϊόντα. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει αυξημένη ευαισθητοποίηση για την κοινωνία και το περιβάλλον, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές να δηλώνουν ότι στο μέλλον θα δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στον περιβαλλοντικό ή τον κοινωνικό αντίκτυπο των προϊόντων που αγοράζουν. Ωστόσο, πολλές φορές το κόστος των βιώσιμων προϊόντων είναι αρκετά υψηλό, αποτελώντας αποτρεπτικό παράγοντα για το μέσο καταναλωτή. Η καλή σχέση τιμής-ποιότητας λοιπόν είναι σημαντική παράλληλα με τη σωστή εκπαίδευση και ενημέρωση του κοινού. Η ευαισθητοποίηση και η προθυμία να σωθεί ο πλανήτης υπάρχει. Επιδιώκουμε τη διάθεση προϊόντων που είναι ποιοτικά , φιλικά προς το περιβάλλον και σε προσιτά κόστη ώστε να τα επιλέξει ο καταναλωτής και να αλλάξει την αγοραστική του συνήθεια.
- Τι είναι αυτό που θα θέλατε να αλλάξετε στο περιβάλλον στο οποίο κινείται η εταιρεία σας, προκειμένου να αρθούν τυχόν εμπόδια στην πορεία της;
Ζούμε και επιχειρούμε σε έναν κόσμο που αλλάζει με ραγδαία ταχύτητα και η ανάγκη αλλά και η ικανότητα κατανόησης αυτών των αλλαγών αποτελεί το πρώτο βήμα για την προσαρμογή στη νέα μετά-εποχή που διαμορφώνεται.
Ο συνδυασμός, ακριβής ενέργειας, στενότητας στην εξεύρεση πρώτων υλών, ανατίμησης των πρώτων υλών, το κόστος μεταφοράς και οι καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι εκρηκτικός και οδηγεί σε πρωτοφανή αύξηση του κόστους παραγωγής.
Ως εκ τούτου τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων ιδίως κατά την παρούσα φάση εκτόξευσης των τιμών ενέργειας, είναι σημαντικά καθώς ενισχύουν τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες στη βελτίωση της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητάς τους.
Επιπλέον μεταρρυθμίσεις που προτάσσουν την ισχυρή ανάπτυξη και δημιουργούν δυναμικά κέντρα με στέρεους θεσμούς και ελκυστικό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον αποτελούν απαραίτητο στοιχείο για καινοτόμο επιχειρηματικότητα και εξωστρεφή ανταγωνιστική οικονομία και βιώσιμη ανάπτυξη.
- Ως μέλος της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, ποιο είναι το μήνυμά σας προς άλλους Έλληνες επιχειρηματίες;
Αρχικά τους ενθαρρύνω να γίνουν μέλη της πρωτοβουλίας, ώστε να μεγαλώσουμε ακόμη περισσότερο! Το μήνυμα μου είναι να συνεχίσουν να αγωνίζονται για την ανάδειξη και την προώθηση του σύγχρονου, επιχειρηματικού και παραγωγικού πολιτισμού της χώρας μας, αξίες τις οποίες πρεσβεύει η πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ. Οι Ελληνικές επιχειρήσεις έχουν μεγάλη δυναμική και αρκετές δυνατότητες να αυξήσουν το βιοτικό επίπεδο της χώρας και να προβάλλουν την ελληνική υπεροχή. Θα έλεγα λοιπόν, παρά τις πολλές αντιξοότητες στο τοπίο, να συνεχίσουν την προσπάθεια παραγωγής προϊόντων υψηλής ποιότητας, ακολουθώντας όλες τις εξελίξεις του σύγχρονου επιχειρείν ώστε να παραμένουν ανταγωνιστικοί και να προσφέρουν υψηλή προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία.