ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ψηφιακός μετασχηματισμός: Οι σύγχρονες τάσεις στην τραπεζική που αξίζουν την προσοχή μας

Ψηφιακός μετασχηματισμός: Οι σύγχρονες τάσεις στην τραπεζική που αξίζουν την προσοχή μας

Αν υπάρχει κάτι που όλοι μας αντιληφθήκαμε το τελευταίο έτος, αυτό είναι πως η μετάβαση των σύγχρονων επιχειρήσεων στην ψηφιακή εποχή αποτελεί ζήτημα κρίσιμης σημασίας, τόσο για την απρόσκοπτη λειτουργία τους όσο και για την επιβίωσή τους.

Πράγματι, η πανδημία ανέδειξε τη σημασία της τεχνολογίας σε κάθε τομέα της ζωής μας και, όπως φαίνεται, συνέβαλε σημαντικά στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, θέτοντας τις βάσεις για το ψηφιακό «αύριο» του επιχειρείν. Προκειμένου να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικές και να ισχυροποιήσουν τη θέση τους στη μετά Covid εποχή, οι επιχειρήσεις ανά τον κόσμο καλούνται τώρα να αναβαθμιστούν τεχνολογικά, ενσωματώνοντας νέες ψηφιακές υπηρεσίες στα λειτουργικά και τα εμπορικά τους μοντέλα.

Τι συμβαίνει όμως στη χώρα μας; Πόσο έχει προχωρήσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε επίπεδο μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων; Η αλήθεια είναι πως, παρά το γεγονός ότι η ψηφιοποίηση αποτελεί πλέον τη νέα πραγματικότητα στο σύγχρονο ανταγωνιστικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον, ένα σημαντικό ποσοστό μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα υστερεί σε χρήση ψηφιακών εργαλείων.

Οι αριθμοί «μιλούν» από μόνοι τους. Σύμφωνα με κλαδική ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας για την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η τεχνολογία δεν εντάσσεται στη στρατηγική του 40% των μικρών επιχειρήσεων -έναντι μόλις 20% των μεγάλων. Το σημαντικό αυτό ποσοστό των επιχειρήσεων υστερεί στη χρήση ψηφιακών εργαλείων που θα μπορούσαν να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους, δηλαδή εξειδικευμένων συστημάτων εσωτερικής λειτουργίας, όπως τα ERP, CRM και data analytics.

Η ελληνική πραγματικότητα και η ανάγκη για ψηφιακές λύσεις

Όπως όλα δείχνουν, λοιπόν, ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αποτελεί απλώς τον «κανόνα», αλλά συνιστά μία ιστορική ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Πώς μπορούν όμως οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να περάσουν στην επόμενη μέρα και γιατί αξίζει να κάνουν τώρα τη μετάβαση στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα;

Σίγουρα ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός μιας επιχείρησης της δίνει τη δυνατότητα να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες στους καταναλωτές, γεγονός που «μεταφράζεται» συνήθως σε περισσότερα κέρδη, αλλά και σε διεύρυνση της πελατειακής της βάσης. Ωστόσο, υπάρχουν και άλλοι λόγοι που εξηγούν τη σημασία και την αξία του ψηφιακού εκσυγχρονισμού των επιχειρήσεων στις μέρες μας και τα στοιχεία της κλαδικής ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Να αναφέρουμε απλώς ότι σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που επενδύουν σε ψηφιακά εργαλεία επιτυγχάνουν υψηλότερο ρυθμό μεταβολής πωλήσεων κατά 25-35% και έχουν υψηλότερο περιθώριο λειτουργικού κέρδους κατά περίπου 50%, έναντι των μη ψηφιοποιημένων επιχειρήσεων. Μεταξύ άλλων, μάλιστα, εμφανίζουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε περιόδους κρίσης, όπως η δεκαετής ελληνική κρίση και η υγειονομική κρίση που βιώνουμε τώρα.

Ένα είναι, βέβαια, το βασικό ερώτημα που αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό και το πώς μπορεί να δώσει ώθηση στην επιχειρηματικότητα: Πώς μπορεί μια μικρή ή μεσαία επιχείρηση να βρει τους πόρους και τα απαραίτητα ψηφιακά εργαλεία, που θα της επιτρέψουν να καταστεί περισσότερο αναγνωστική και να περάσει στην επόμενη μέρα;

Τα ψηφιακά εργαλεία που δίνουν ώθηση στις ελληνικές επιχειρήσεις

Η υποστήριξη των επιχειρήσεων από τους φορείς της αγοράς, και κυρίως από το τραπεζικό σύστημα, αποτελεί αναμφίβολα βασική προϋπόθεση για την ταχύτερη μετάβαση της ελληνικής επιχειρηματικότητας στη νέα ψηφιακή εποχή. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση επενδύει σημαντικά πλέον στο θέμα της ψηφιακής μετάβασης, τοποθετώντας τη στο επίκεντρο του στρατηγικού της σχεδιασμού, μέσα από πρωτοβουλίες και ενέργειες, όπως η διάθεση σημαντικών πόρων στο Ταμείο Ανάκαμψης - από το οποίο η Ελλάδα πέτυχε ιδιαίτερα υψηλό μερίδιο επιδοτήσεων της τάξης του €1,5 δισ., για στοχευμένες δράσεις, με προτεραιότητα στις ΜμΕ.

Ποιες είναι, ωστόσο, οι ψηφιακές υπηρεσίες και οι λύσεις που έχουν σήμερα στη διάθεσή τους οι επιχειρήσεις στη χώρα μας, στην πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Από την παραδοσιακή τραπεζική στο open banking

Οι σύγχρονες τάσεις στην τραπεζική μπορούν να αποδειχθούν πολύτιμες σε αυτό το ψηφιακό «ταξίδι», με την Εθνική Τράπεζα να αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς μία ολοκληρωμένη ψηφιακή πρόταση μπορεί να προσφέρει προστιθέμενη αξία σε μία επιχείρηση.

Πράγματι, σε μία προσπάθεια να διευκολύνει τις χρηματοοικονομικές λειτουργίες των σύγχρονων επιχειρήσεων και να συμβάλλει στη βελτίωση των επιχειρηματικών και εμπορικών τους δραστηριοτήτων, η νέα digital banking πρόταση της Εθνικής Τράπεζας αξιοποιεί τις διεθνείς τάσεις στο Internet Banking και στο Fintech, καθώς και την υψηλή τεχνολογική κατάρτιση των ανθρώπων της, παρέχοντας ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό οικοσύστημα Internet Banking, που αυτοματοποιεί και προσφέρει λύσεις στις συναλλακτικές ανάγκες του συνόλου της αλυσίδας αξίας των επιχειρήσεων.

Πιο αναλυτικά, μέσα από το Internet Banking της Εθνικής, οι επιχειρήσεις στη χώρα μας αποκτούν τώρα την ευκαιρία να ξεκινήσουν τη συνεργασία τους με την Τράπεζα, με την υπηρεσία «New business customer onboarding», η οποία δίνει τη δυνατότητα ανοίγματος του πρώτου λογαριασμού όψεως μιας επιχείρησης. Την ίδια ώρα μπορούν να αποκτήσουν το «Business Δάνειο Εξπρές» -το οποίο προσφέρεται για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά αποκλειστικά online- με σκοπό τη χρηματοδότηση κεφαλαίου κίνησης από €6.000 έως €35.000.

Ταυτόχρονα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση σε εξειδικευμένα ψηφιακά εργαλεία, που βασίζονται στις τεχνολογίες αιχμής των APIs και του Open Banking, με στόχο τη λειτουργική βελτιστοποίηση και την παραγωγή αξίας, την ανάπτυξη των εργασιών και τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών τους.

Οι δυνατότητες που προσφέρει στις ελληνικές επιχειρήσεις αυτή η ολοκληρωμένη ψηφιακή πρόταση είναι ιδιαίτερα σημαντικές, αν αναλογιστούμε ότι η open banking πλατφόρμα που διαθέτει η Εθνική Τράπεζα, θεωρείται κορυφαία σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Για την ακρίβεια, πρόκειται για μία «ανοικτή» υπηρεσία με ελεύθερη πρόσβαση, η οποία συνδέει το λογισμικό της επιχείρησης με τις υποδομές της Τράπεζας και υποστηρίζει την ανάπτυξη καινοτόμων fintech υπηρεσιών, ειδικά σχεδιασμένων για την πελατειακή βάση και τις ανάγκες κάθε επιχείρησης. Η εξυπηρέτηση των εταιρικών πελατών ενισχύεται με την ομάδα εξειδικευμένων στελεχών-συμβούλων του Corporate Transaction Banking.

Το σίγουρο είναι πως προκειμένου να γίνει πραγματικότητα η ταχύτερη μετάβαση της ελληνικής επιχειρηματικότητας στη νέα ψηφιακή εποχή, χρειάζονται οι κατάλληλες ψηφιακές λύσεις και τα απαραίτητα digital εργαλεία. Ωστόσο, εναπόκειται στις ίδιες τις ελληνικές επιχειρήσεις να τολμήσουν να αξιοποιήσουν την ιστορική αυτή ευκαιρία και να περάσουν στην επόμενη μέρα, αποκτώντας περισσότερα εφόδια για να καταστούν ανταγωνιστικές στη μετά Covid εποχή. Και για να συμβεί αυτό, ο ψηφιακός τους εκσυγχρονισμός κρίνεται κάτι περισσότερο από απαραίτητος.