Τα πλάνα της Viva Wallet για την ενίσχυση της πανευρωπαϊκής παρουσίας της
Στις υποδομές που έχει ήδη δημιουργήσει, τόσο αυτές που αφορούν τον τομέα της τεχνολογίας με την αξιοποίηση νέων λύσεων όπως το Tap on Phone αλλά και εκείνες που αφορούν την απόκτηση παρουσίας σε ευρωπαϊκές χώρες, σκοπεύει να στηριχθεί ο όμιλος Viva Wallet προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία της και το πελατολόγιο της στην Ευρώπη.
Κατά τη διάρκεια διαδικτυακής ενημερωτικής συνάντησης με εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Viva, Χάρης Καρώνης επεσήμανε ότι η εταιρεία μπορεί να προσφέρει, όσον αφορά το κομμάτι των πληρωμών, μία πλήρη και ολοκληρωμένη λύση χωρίς την ανάγκη για «μεσάζοντες» στους πελάτες της, σημειώνοντας το τεχνολογικό προβάδισμα που υπάρχει σε σχέση με τον ανταγωνισμό της σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το Tap on Phone, μία λύση που δίνει τη δυνατότητα σε εμπόρους να «κατεβάζουν» ένα app σε ένα smartphone με δυνατότητα NFC και μέσω αυτού να δέχονται ανέπαφες πληρωμές με κάρτες, καταργώντας με αυτό τον τρόπο την ανάγκη για τερματικά πληρωμών (POS).
Μία άλλη λύση που προωθεί η Viva και έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον διεθνών «παικτών» από το χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως ανέφερε ο κ. Καρώνης, είναι το smart checkout που χρησιμοποιείται από πολλά online καταστήματα στις χώρες που δραστηριοποιείται ο όμιλος.
Σύμφωνα με τον κ. Καρώνη, ο όμιλος Viva έχει παρουσία σε συνολικά 23 χώρες της Ευρώπης, διαθέτοντας δύο άδειες τραπεζικού ιδρύματα (Ελλάδα και Βρετανία).
Ο όμιλος έχει ξεκινήσει να έχει τοπική παρουσία σε όλες αυτές τις χώρες, έχοντας υποκαταστήματα σε 3 εξ αυτώ (Πορτογαλία, Ρουμανία και Σουηδία). Η τοπική παρουσία θεωρείται κλειδί για την προώθηση των υπηρεσιών καθώς δίνει τη δυνατότητα στη Viva να προσφέρει μία πιο πλήρη γκάμα υπηρεσιών, όπως είναι, για παράδειγμα, η σύνδεση με τοπικά σχήματα πληρωμών, κάτι που αποτελεί ένα ακόμη πλεονέκτημα.
Η Viva, όπως διευκρίνισε ο κ. Καρώνης, έχει επικεντρωθεί στην παροχή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο της λιανικής πώλησης με τον στόχο που έχει τεθεί για τη φετινή χρονιά να φθάνει στις 100 χιλιάδες σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησης. Ο κ. Καρώνης ανέφερε αρκετές φορές ότι η Viva θέλει να επικεντρώνεται σε συγκεκριμένες υπηρεσίες, τις οποίες μπορεί να παρέχει ολοκληρωμένα. «Δεν θέλουμε να γίνουμε μία τράπεζα σούπερ μάρκετ» ήταν η χαρακτηριστική ατάκα του.
Εκτός των υπηρεσιών που σχετίζονται με τις πληρωμές, η Viva έχει ξεκινήσει να προσφέρει και βραχυπρόθεσμα δάνεια σε πελάτες της, αξιοποιώντας, αυτή τη στιγμή, δικά της κεφάλαια. Η συγκεκριμένη δραστηριοποίηση έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Νοέμβριο και ουσιαστικά πρόκειται για ένα «πιλοτικό» πρόγραμμα 12 μηνών. Το επόμενο βήμα είναι η ενεργοποίηση ενός SPV, ύψους 500 εκατ. ευρώ, τη διαχείριση του οποίου έχει αναλάβει η Jefferies μέσω του οποίου πρακτικά ιδιώτες επενδυτές θα δανειοδοτούν τις επιχειρήσεις – πελάτες της Viva.
Η τελευταία θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος και δεν θα έχει καμία συμμετοχή στο SPV με την αποπληρωμή των δανείων να γίνεται μέσω των συναλλαγών που πραγματοποιούν οι δανειολήπτες – πελάτης της Viva μέσα από τα συστήματα της τελευταίας.
Η Viva θα κρατά μία προμήθεια και γενικότερα θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι προμήθειες είναι βασικό κομμάτι του επιχειρηματικού μοντέλου του ομίλου, ο οποίος προσφέρει και υπηρεσίες σε άλλους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς που θέλουν να αξιοποιήσουν τις υποδομές του. Γενικότερα, η Viva, όπως επεσήμαναν τα στελέχη της, επιδιώκει τις συνεργασίες με «παίκτες» στις αγορές όπου δραστηριοποιείται.
Τα 500 εκατ. ευρώ του SPV αποτελούν κομμάτι του επενδυτικού πλάνου, συνολικού ύψους 850 εκατ. ευρώ, που έχει η Viva. Οι μέχρι τώρα επενδύσεις έχουν φθάσει στα 115 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε η σύναψη μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου ύψους 80 εκατ. δολαρίων όπου συμμετέχουν επενδυτές όπως η EBRD και η Tencent.
Το ομολογιακό αποτελεί μέρος του επόμενου γύρου χρηματοδότησης που θα φθάσει στα 350 εκατ. ευρώ με τον κ. Καρώνη να σημειώνει ότι υπάρχει ήδη δέσμευση για τα 220 εκατ. ευρώ.
To 2020 τα έσοδα του ομίλου Viva έφθασαν στα 44 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρθηκε, με τη λειτουργική κερδοφορία να έχει πλέον θετικό πρόσημο. Ο στόχος είναι το 2021 να κλείσει με αύξηση των εσόδων κατά 2,5 - 3 φορές ώστε να φθάσουν μεταξύ 100-120 εκατ. ευρώ με την Ελλάδα να αντιπροσωπεύει μόλις το 10%.
Ο κ. Καρώνης σημείωσε ότι πρόκειται μεν για φιλόδοξο στόχο αλλά είναι εφικτός, δεδομένου ότι τώρα αρχίζουν να αποδίδουν οι επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια όσον αφορά τη γεωγραφική επέκταση. Και επεσήμανε ακόμη ότι οι πολύ σταθερές βάσεις που έχει δημιουργήσει η Viva θα της επιτρέψουν να κάνει το επόμενο βήμα όταν κάποια στιγμή θα υπάρξουν δυσκολίες στις διεθνείς αγορές.