Start-ups: Μια επαναστατική εταιρική κουλτούρα
«Culture eats strategy for breakfast» έλεγε ο Peter Drucker γιατί η εταιρική κουλτούρα προηγείται κάθε στρατηγική, είναι η ίδια η ταυτότητα μιας επιχείρησης αυτή που την κάνει να ξεχωρίζει στα μάτια των πελατών της, αυτή που προσελκύει ταλαντούχους εργαζόμενους και δεν μπορεί να αντιγραφεί από τους ανταγωνιστές της. Η άνθιση των startups έφερε μια επανάσταση στην εταιρική κουλτούρα μια επανάσταση που εξαπλώνεται μαζί τους την τελευταία δεκαετία και αλλάζει όσα ξέραμε για την επιχειρηματικότητα.
Ο τρόπος διοίκησης των επιχειρήσεων άλλαξε και μαζί η αντίληψή μας για την επιχειρηματικότητα και τους επιχειρηματίες. Όλα τα νέα χαρακτηριστικά διοίκησης και νοοτροπίας των startups, αποτελούν την εταιρική κουλτούρα, ίσως τον πιο σημαντικό παράγοντα που αφορά την ύπαρξη και ανάπτυξη μιας εταιρίας. Λέξεις που στην προ Startup εποχή, ήταν διακοσμητικές ή χωρίς περιεχόμενο, όπως αξίες, όραμα, εργασιακό περιβάλλον, διαφάνεια, αποστολή (values, vision, mission statements) τώρα αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά στην επιτυχία μιας startups.
Τι άλλαξαν όμως οι startups στην επιχειρηματική εταιρική κουλτούρα;
Εταιρική κουλτούρα σημαίνει ταυτότητα: Εταιρείες ζωντανοί οργανισμοί και όχι απρόσωποι οργανισμοί
Εκτός από τα βασικά χαρακτηριστικά που διέπουν τις επιχειρήσεις αυτής της γενιάς κάθε start-up έχει το δικό της στίγμα τη δική της εταιρική κουλτούρα. Οι επιτυχημένες σε παγκόσμιο επίπεδο εταιρείες της νέας εποχής, δίνουν μεγάλη έμφαση σε μια εταιρική κουλτούρα που τις κάνει να ξεχωρίζουν, αφού τη θεωρούν βασικό συστατικό της ταυτότητάς τους. Η εταιρική κουλτούρα είναι το μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα μιας επιχείρησης, που δεν μπορεί να αντιγραφεί από κάποιον άλλο.
Η εταιρεία Zappos, που όταν προσλαμβάνει, δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο πόσο ταιριάζει ο υποψήφιος με την κουλτούρα και λιγότερο στα τυπικά προσόντα. Και προσφέρει σε όλους τους νέους υπαλλήλους της 3.000 δολάρια εάν παραιτηθούν μέσα στην πρώτη εβδομάδα. Προφανώς έχουν αντιληφθεί πώς είναι πολύ πιο φθηνό από το να μείνει μαζί τους ένας υπάλληλος που νιώθει εξαρχής ότι δεν ταιριάζει με την κουλτούρα της εταιρείας.
Εργαζόμενοι: Από την αυστηρή ιεραρχία και τη γραφειοκρατία στην ευελιξία και την κινητικότητα
Στο παλιό corporate περιβάλλον, τα στελέχη είχαν μάθει να δουλεύουν υπό ένα ασφυκτικό εταιρικό πλαίσιο, με αυστηρές ιεραρχικές δομές και πολύπλοκα συστήματα διοίκησης, που περιόριζαν την ενδοεταιρική επικοινωνία και την ανάληψη πρωτοβουλιών και άρα ευθυνών. Στις startups η επικοινωνία εργαζομένων και διοίκησης είναι συνεχής, υπάρχει σεβασμός σε όλους και οι ιδέες τους και οι απόψεις τους λαμβάνονται υπ’όψιν από το μάνατζμεντ. Η εμπλοκή των εργαζομένων και η ευθύνη τους είναι μεγαλύτερη και γίνονται περισσότερο partners παρά υπάλληλοι. Φωτεινό παράδειγμα η Google. Στα κεντρικά της γραφεία 93 στρεμμάτων, ο κάθε εργαζόμενος απέχει από οποιονδήποτε άλλο μάξιμουμ 2,5 λεπτά με τα πόδια για να ενισχύεται η μεταξύ τους επικοινωνία.
Στο επίκεντρο έρχεται ο εργαζόμενος ο οποίος πρέπει να είναι ευχαριστημένος και στενά δεμένος με την επιχείρηση. Η Netflix, στο πλαίσιο αυτό, αναπροσαρμόζει κάθε χρόνο τους μισθούς των εργαζομένων της ανάλογα με τα τρέχοντα δεδομένα στην αγορά.
Μanagers: Από το business και τους αριθμοδείκτες σε μια ολιστική προσέγγιση
Η παραγωγικότητα για πολλές δεκαετίες ήταν κάτι στατικό, συνώνυμο της κερδοφορίας και των δεικτών. Με τις start-ups γίνεται κάτι δυναμικό και η εξέλιξη και η προοπτική αποκτά άλλη αξία καθώς έχει πια αλλάξει η ...διάρκεια του χρόνου. Οι αλλαγές έρχονται πιο γρήγορα και οι μεγάλες αποδόσεις σε μικρό χρονικό διάστημα είναι εφικτές, αν ένα πειστικό το business plan τις προβλέπει.
Κουλτούρα ανοιχτή που προωθεί την καινοτομία και όχι αυστηροί διαχωρισμοί
Η Google ενθαρρύνει τους μηχανικούς της να αφιερώνουν 1 ημέρα την εβδομάδα για να εργαστούν σε προσωπικά project, που έχουν σχέση με το αντικείμενο της εταιρείας. Τα Gmail, Google Earth και Google News προέκυψαν με αυτό τον τρόπο. Οι start-ups ενθαρρύνουν τις νέες ιδέες και είναι έτοιμες να τις ακούσουν από όλες τις βαθμίδες εργαζομένων, αλλά και από το κοινό. Έχουν πάντα ισχυρή παρουσία στα social media όχι μόνο για να διαφημίζονται αλλά και για να ακούν τους πελάτες τους, τις προτιμήσεις, τις ιδέες και τις παρατηρήσεις τους. Και αυτό γιατί οι διαχωρισμοί του παρελθόντος δεν ισχύουν πια, οι προμηθευτές μπορεί να είναι και πελάτες, οι εργαζόμενοι και οι πελάτες εν δυνάμει επενδυτές.
Στο επίκεντρο είναι ο άνθρωπος όχι το προϊόν
Η κουλτούρα της start-up εστιάζει στο τι έχει να προσφέρει στον κόσμο πέρα και πάνω από κάθε οικονομικό όφελος/ κέρδος. Το να έχει κερδοφορία είναι ένας στόχος όμως η κερδοφορία όμως δεν μετριέται μόνο με όρους αριθμητικούς αλλά και ποιοτικούς. Σήμερα τόσο εργαζόμενοι, όσο και πελάτες και επενδυτές δίνουν ιδιαίτερη σημασία στα ethics δηλαδή η επιχείρηση που επιλέγουν να κάνει καλό και να επιστρέφει αξία στον άνθρωπο, τον πελάτη, τον προμηθευτή, τον εργαζόμενο. Μόνο τότε διασφαλίζεται η προοπτική και η διαχρονική της αξία.
Η επιχειρηματικότητα αλλάζει γίνεται διαφανής και προσιτή
Νέες τεχνολογίες, νέα προϊόντα, καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα και κυρίως νέοι άνθρωποι καθιέρωσαν νέους τρόπους και μια νέα αντίληψη για την επιχειρηματικότητα, που γίνεται πια δυναμική, ευέλικτη και πολλά υποσχόμενη. Ειδικά στην Ελλάδα που τη δεκαετία του ’90 η επιχειρηματικότητα είχε συνδεθεί με την κερδοσκοπία, την αδιαφάνεια, τις τρελές και αδικαιολόγητες αποδόσεις στο Χρηματιστήριο και τη... μαύρη αγορά της πληροφορίας, οι start-up ήρθαν για να συνδέσουν την επιχειρηματικότητα με τη διαφάνεια, να εξαγνίσουν και να εκ εξορθολογήσουν την επενδυτική απόδοση, η οποία πλέον βασίζεται σε συγκεκριμένα δεδομένα και μετρήσιμα αποτελέσματα.
Έπαψαν να είναι κάτι απόμακρο και σκοτεινό και πλέον γίνονται απλοί νέοι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, που ξεχώρισαν με τις ιδέες τους και τη δουλειά τους δημιουργώντας μεγάλες αποδόσεις για τον εαυτό τους και όσους επένδυσαν σε αυτούς.
Καθοδήγηση δεν υπήρχε, η επιχειρηματικότητα ήταν οικογενειακή υπόθεση
Στην παλιά αντίληψη για τις επιχειρήσεις, επιχειρηματίες γίνονταν οι γόνοι των επιχειρηματιών και οι αυτοδημιούργητοι ήταν ελάχιστοι. Σήμερα οι ιδρυτές των startups είναι οι νέοι όλων των τάξεων που μπορούν να κάνουν τα δικά τους βήματα και να ανοίξουν νέους δρόμους βρίσκοντας στήριξη και καθοδήγηση από άλλους πρώην startuppers, το οικοσύστημα των start-ups, τους angel investors και incubators όπως το EGG που καθοδηγεί και στηρίζει τις επιχειρήσεις στα πρώτα τους βήματα. Οι νέοι επιχειρηματίες δεν είναι πια μόνοι τους.
Το Πρόγραμμα egg - enter•grow•go , που υλοποιεί η EUROBANK σε συνεργασία με το Corallia ενθαρρύνει τους νέους ανθρώπους που θέλουν και είναι έτοιμοι να υλοποιήσουν τα σχέδιά τους και τα αποτελέσματα είναι απτά.
Ο 1ος κύκλος του προγράμματος ξεκίνησε το 2013 και μέχρι σήμερα πάνω από 60 ιδέες έχουν γίνει επιχειρήσεις. Και από τότε συνεχίζει να στηρίζει την επιχειρηματικότητα, ενθαρρύνοντας νέες ιδέες κάθε χρόνο να γίνουν πραγματικότητα. Για φέτος, έχει ξεκινήσει η περίοδος υποβολής στον 4ο κύκλο και απευθύνεται σε νέους ανθρώπους, 18-44 ετών, οι οποίοι και μπορούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά την αίτηση συμμετοχής τους μαζί με το επιχειρηματικό τους πλάνο στο theegg.gr έως τις 4 Απριλίου.