Μάχη δισεκατομμυρίων στις κατασκευές – Τα μεγάλα έργα
Ανανεώθηκε:
«Επί ποδός πολέμου» βρίσκονται οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, καθώς μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να διεκδικήσουν έργα πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης λειτουργούν ως καταλύτης, επαναφέροντας στο προσκήνιο μια σειρά από έργα που έχουν τη δυναμική να αλλάξουν την Ελλάδα, αλλά και το τοπίο στον κατασκευαστικό χάρτη. Εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για κεφάλαια της τάξης των 5 δισ. ευρώ που θα κατευθυνθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης στον κατασκευαστικό κλάδο, αλλάζοντας τα δεδομένα.
«Παιχνίδι για πέντε»
Όπως διαμορφώνονται αυτή τη στιγμή τα πράγματα, την πίττα των νέων κατασκευαστικών έργων, αλλά και εκείνων που είχαν «παγώσει» και αναμένεται να επανεκκινήσουν στο προσεχές χρονικό διάστημα διεκδικούν πέντε μεγάλοι όμιλοι, οι οποίοι κατεβαίνουν στους διαγωνισμούς είτε αυτόνομα είτε σε κοινοπραξίες με διεθνείς κατασκευαστικούς κολοσσούς.
Αυτοί είναι ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Όμιλος Ελλάκτωρ, ο Όμιλος Μυτιληναίος, ή Άβαξ και η Intrakat. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις μιλάμε τόσο για κατασκευή όσο και για παραχώρηση, άρα η κατοχύρωση του διαγωνισμού έχει «ουρά» πολλών ετών και μαζί της σταθερά έσοδα για εκείνους που θα κριθούν μειοδότες.
Με αυτά τα δεδομένα, ο κλάδος παρακολουθεί με εξαιρετικό ενδιαφέρον τα όσα συμβαίνουν στην Ελλάκτωρ, καθώς το αποτέλεσμα της κρίσιμης Γενικής Συνέλευσης της 27ης Ιανουαρίου αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις της επόμενης ημέρας.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν στο CNN Greece στελέχη του κλάδου, το ξεκαθάρισμα της κατάστασης στην Ελλάκτωρ θα επιτρέψει να τρέξουν διαδικασίες που είχαν «παγώσει» εν αναμονή των εξελίξεων στα διοικητικά του Ομίλου.
Παράταση μέχρι την 1η Απριλίου για την Εγνατία
Παράλληλα , εντός της επόμενης εβδομάδας αναμένονται εξελίξεις και στο μέτωπο της Εγνατίας Οδού, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του CNN Greece το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να δώσει παράταση για την υποβολή προσφορών για το διαγωνισμό μέχρι και την 1η Απριλίου. Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός αφορά την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και στον οποίο είχε καταθέσει προσφορά μόνο η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Egis Projects.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ για τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσαν οι Μυτιληναίος – Vinci και Άκτωρ Παραχωρήσεις – Roadis και αναμένεται να αποφασίσει παράταση για κατάθεση των προσφορών μέχρι και την 1η Απριλίου.
Η παράταση θα αφορά το σύνολο των σχημάτων που είχαν εκφράσει ενδιαφέρον ενώ για την περίπτωση της ΤΕΡΝΑ η κατατεθειμένη προσφορά θα επιστραφεί και η εταιρεία θα έχει τη δυνατότητα να καταθέσει νέα. Σύμφωνα πάντως με στελέχη του κλάδου, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε ποια είναι τα σχήματα που θα καταθέσουν προσφορά τον Απρίλιο και αν θα είναι τα ίδια με τους αρχικούς ενδιαφερόμενους.
«Ξεκλειδώνει» το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
Παράλληλα, οι “big 5” του κατασκευαστικού κλάδου αναμένεται να διασταυρώσουν τα ξίφη τους σε ένα ακόμη έργο, στο διαγωνισμό για τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη ο οποίος περνά στη β’ φάση καθώς ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ενέκρινε το σχετικό τεύχος πρόσκλησης.
Πρόκειται για ένα έργο 50 περίπου χιλιομέτρων, ύψους 180 εκατ. ευρώ που θα κατασκευασθεί με ΣΔΙΤ ενώ φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχουν καταθέσει η ΓΕΚ Τερνα, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Acciona Concesiones-Μυτιληναίος, η Άβαξ και η Intrakat. Σημειώνεται πως επιδίωξη του Υπουργείο είναι το καλοκαίρι να κατατεθούν οι προσφορές και ο ανάδοχος να ανακηρυχθεί εντός του 2021.
Τα υπόλοιπα έργα
Επιπλέον, με «καύσιμο» τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης, σειρά παίρνουν μια σειρά από άλλα έργα τα οποία έχουν την προοπτική και τη δυναμική να αλλάξουν τον οδικό χάρτη στης Ελλάδας. Ανάμεσα σε αυτά συμπεριλαμβάνεται η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Πρόκειται για ένα έργο ύψους 400 εκατ. ευρώ με τεράστιο ενδιαφέρον τόσο κοινωνικό όσο και εμπορικό με τις σχετικές προσφορές να αναμένονται εντός του 2021. Τα τρία σχήματα που διεκδικούν το έργο για διάστημα 35 ετών είναι η Τέρνα, η Μυτιληναίος και η κοινοπραξία Vinci-ΑΚΤΩΡ.
Εντός του πρώτου εξαμήνου επίσης αναμένονται εξελίξεις για την ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ, ένα έργο κεφαλαιώδους σημασίας για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Επίσης στη Θεσσαλονίκη υπάρχει η προοπτική του flyover της περιφερειακής οδού της πόλης, ένα έργο ύψους 450 εκατ. ευρώ για το οποίο φαίνεται να ενδιαφέρονται όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες. Τέλος, ιδιαίτερα μεγάλο είναι το ενδιαφέρον για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) αλλά και για κτήρια και φοιτητικές εστίες στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Θράκης και Θεσσαλίας, ένα έργο ύψους 500 εκατ. ευρώ.