Εκπαιδευτική Ρομποτική: Η πανδημία δεν σταμάτησε 6.000 μαθητές που έφτιαξαν ρομποτικές κατασκευές!
Ανανεώθηκε:
Στον μαγικό κόσμο της εκπαιδευτικής ρομποτικής είχαν την ευκαιρία να μυηθούν και να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους μαθητές όλων των ηλικιών από όλη την Ελλάδα, με αφορμή τον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020 που διοργανώθηκε από τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas με Στρατηγικό Συνεργάτη την COSMOTE.
Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος των παιδιών για τη ρομποτική είναι το γεγονός πως παρά την πανδημία και τους αυστηρούς περιορισμούς που επιβάλλει, συνολικά 6.000 μαθητές από 1.600 ομάδες σχολείων της χώρας έλαβαν μέρος στον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Παρά, λοιπόν, τις απαραίτητες προσαρμογές που απαιτήθηκε να γίνουν φέτος, η συμμετοχή κινήθηκε στα ίδια, υψηλά, περσινά επίπεδα, με το μήνυμα να είναι ξεκάθαρο: Τα παιδιά ενδιαφέρονται για τη Ρομποτική και για όσα έχει να τους προσφέρει!
Οι μαθητές – ακόμα και του νηπιαγωγείου, που ήταν μεν εκτός διαγωνιστικού μέρους, αλλά πάντως συμμετείχαν σε αυτή τη μεγάλη γιορτή για την τεχνολογία στην εκπαίδευση – εστίασαν το ενδιαφέρον τους στο να προτείνουν ρομποτικές κατασκευές με αναφορές στην κλιματική αλλαγή, την αγροτική παραγωγή και τυποποίηση, αλλά τις εφευρέσεις των πρωτοπόρων, του Αρχιμήδη, του Da Vinci, και άλλων. Πράγματι, στην πρώτη θέση στην κατηγορία Open Δημοτικού «Από τον Αρχιμήδη στον Da Vinci» αναδείχθηκαν οι Future Scientists 2 από το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αναβύσσου, που μας έδειξαν τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να χτιστεί ένας αρχαίος ναός!
Ας χτίσουμε έναν αρχαίο ναό με σύγχρονα ρομπότ
Όπως χαρακτηριστικά δηλώνουν τα παιδιά της ομάδας Future Scientists 2 στην περιγραφή του project τους, εάν βρισκόμασταν σε ένα «παράλληλο σύμπαν, όπου έχει ανακαλυφτεί ο ηλεκτρισμός από τον Αρχιμήδη», τότε ένας ναός στην τότε αρχαία Ανάβυσσο, θα μπορούσε να χτίζεται με τη βοήθεια της ρομποτικής: Από ένα υπόγειο ορυχείο, όπου γίνεται εξόρυξη μάρμαρου και σιδήρου ξεκινάει το φορτωμένο βαγονέτο, που «γνωρίζει» πού πρέπει να σταματήσει, ώστε το πολύσπαστο που λειτουργεί με βάση τις μαγνητικές ιδιότητες του ηλεκτρομαγνήτη, να μεταφέρει τους κύβους, δηλαδή τα «μεγάλα και βαριά αντικείμενα», με τη βοήθεια ενός άλλου μηχανισμού, του βαρούλκου, που χρησιμοποιούνταν για τον σκοπό αυτό. Στο συγκεκριμένο project των μαθητών της Αναβύσσου, ακολουθεί η φόρτωση σε ένα φορτηγό, που επίσης βρίσκεται στο κατάλληλο σημείο, ενώ το σύστημα μπορεί να «αναγνωρίσει» εάν ο κύβος είναι από μάρμαρο ή σίδηρο και επομένως να τον μεταφέρει στην αντίστοιχη πλευρά. Αξίζει να σημειωθεί πως όλο το project «τρέχει» πατώντας απλώς ένα πλήκτρο στα δυο laptop - όλα τα υπόλοιπα γίνονται αυτόματα!
Μελωδίες του Μπετόβεν με… ρομποτικούς μηχανισμούς
Στη δεύτερη θέση της ίδιας κατηγορίας βρέθηκε η ομάδα Music Robots Πεύκης, που αποτελείται από μαθητές Δημοτικών Σχολείων της περιοχής και οι οποίοι συνεργάστηκαν προκειμένου να δημιουργήσουν μία κατασκευή – παραλλαγή του Μηχανικού Τυμπάνου που μοιάζει με τα εξελιγμένα μουσικά κουτιά. Για τον σκοπό αυτό τα παιδιά με τη βοήθεια των δασκάλων τους έφτιαξαν πέντε μηχανισμούς που ενεργοποιούνται και απενεργοποιούνται με 12 αυτοματισμούς από τους αισθητήρες. Έτσι μας δίνουν τη δυνατότητα να ακούσουμε την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν αλλά και το «Φεγγαράκι μου λαμπρό», σε μία προσομοίωση μεταλόφωνου, να δούμε πώς αλλάζει η μελωδία, πώς προσομοιώνονται τα πιατίνια, τα τύμπανα και το πώς αντιδρά ανάλογα ο τυμπανιστής της κατασκευής!
Κάνουμε την ανακύκλωση εύκολη για να αλλάξουμε το μέλλον του πλανήτη
Τα μεγαλύτερα παιδιά, οι μαθητές των γυμνασίων, είχαν την ευκαιρία να διαγωνιστούν με κατασκευές που είχαν ως κεντρικό θέμα την Κλιματική Αλλαγή. Έτσι, στην κατηγορία Open Γυμνασίου «Κλιματική Αλλαγή», διακρίθηκαν οι Smart Recycling Minders, που αξιολόγησαν την ανακύκλωση ως εξαιρετικά σημαντική στην προσπάθεια σωτηρίας του πλανήτη. Για τον λόγο αυτό, με το project τους SmartRecycling κατόρθωσαν να συμβάλουν στη σωστή καταχώρηση των σκουπιδιών, ώστε να μπορεί να επιτυγχάνεται σωστή ανακύκλωση, με ταχύτητα, μείωση των ρύπων, ασφάλεια και εξοικονόμηση χρημάτων.
Ένας διαγωνισμός που «δείχνει» στους μαθητές το μέλλον
Από το 2015 έως σήμερα που διεξάγεται ετησίως ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής από τον WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE, συνολικά 24.000 μαθητές από όλη την Ελλάδα, είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τη Ρομποτική, ανοίγοντας ένα παράθυρο στο μέλλον τους. Παράλληλα, κάθε χρόνο 1.500 εκπαιδευτικοί παρακολουθούν δωρεάν σεμινάρια κατάρτισης στην εκπαιδευτική ρομποτική και έχουν αναπτυχθεί σχετικά online βιβλία κατάρτισης.
«Κάθε χρόνο εντυπωσιαζόμαστε από τα παιδιά που συμμετέχουν στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αλλά φέτος ειδικά οι μαθητές υπήρξαν πρότυπο συνέπειας και εργατικότητας στις προπονήσεις τους εν μέσω πανδημίας, φέρνοντας προς αξιολόγηση εξαιρετικές ρομποτικές λύσεις. Πολλά συγχαρητήρια σε όλες τις ομάδες, στους προπονητές δασκάλους τους, καθώς και στους γονείς τους. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που όλο και περισσότεροι μαθητές στην Ελλάδα ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική, το STEM και την τεχνολογία», ανέφερε ο πρόεδρος του WRΟ Hellas, Ιωάννης Σομαλακίδης.
«Αξίζουν πολλά μπράβο σε αυτά τα παιδιά, που παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία -ειδικά για τους μαθητές- συνέχισαν να δουλεύουν ομαδικά πάνω σε ρομποτικές λύσεις, για τη συμμετοχή τους στον φετινό διαγωνισμό» ανέφερε ο Παναγιώτης Γαβριηλίδης, Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ, επισημαίνοντας πώς «Η COSMOTE θα συνεχίσει να επενδύει στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα ελληνικά σχολεία. Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών, η καλλιέργεια της ομαδικότητας και της δημιουργικότητας, είναι επένδυση στο μέλλον της χώρας μας. Με το πάθος και τις ιδέες των νέων ανθρώπων και με τη δύναμη της τεχνολογίας, μπορούμε να φτιάξουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους».
Συνολικά πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων συμμετέχει στους διαγωνισμούς αυτούς, με το ενδιαφέρον εκ μέρους των παιδιών συνεχώς να αυξάνεται: Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού, το 85% των παιδιών δήλωσε ότι βελτίωσε τις δεξιότητές του στον προγραµµατισµό, ενώ 7 στους 10 μαθητές ανέφεραν ότι μετά την εμπειρία τους στους διαγωνισμούς, είναι πιθανότερο να επιλέξουν καριέρα σχετική µε το STEM.
Ο Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής από τον WRO Hellas και τον στρατηγικό συνεργάτη COSMOTE δίνει στα παιδιά την ευκαιρία που χρειάζονται για να ατενίσουν το μέλλον τους με όλα τα εφόδια που πρέπει να έχουν στη ζωή τους, δημιουργώντας έναν κόσμο καλύτερο για όλους. Διότι, η Ρομποτική σήμερα δίνει τις βάσεις για ένα μέλλον που δεν έχει όρια, που ξεπερνάει τον κόσμο μας όπως τον γνωρίζουμε και ανοίγει παράθυρο για ένα αύριο σημαντικά καλύτερο.