Οι μετακινήσεις αλλάξουν ριζικά με σκοπό να οδηγήσουν σε μια καλύτερη ποιότητα ζωής
Η αυτοκίνηση και κατά συνέπεια οι μετακινήσεις μας στο μέλλον και μάλιστα όχι το απώτερο, θα είναι πολύ διαφορετικές σε σχέση με ό,τι έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα. Ταυτόχρονα, θα αλλάξει και η ζωή μας στα αστικά κέντρα, καθώς με τις στοχευμένες παρεμβάσεις, αλλά και την προσπάθεια απεξάρτησης από το αυτοκίνητο, θα αποκτήσει μεγαλύτερη ποιότητα.
Αυτά ήταν τα κύρια συμπεράσματα της διαδικτυακής συζήτησης που συνδιοργάνωσε το CNN Greece σε συνεργασία με την INTERAMERICAN, την Anytime και με την υποστήριξη του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, στην οποία μετείχαν εκπρόσωποι της πολιτείας και ειδικοί από διάφορους χώρους. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Σοφία Μαυραντζά.
Καταλυτικοί παράγοντες για τις αλλαγές αυτές και την επίτευξη των στόχων είναι η σύγχρονη τεχνολογία που μπορεί να αξιοποιηθεί για να κάνει τις μετακινήσεις πιο έξυπνες και πιο ασφαλείς, καθώς και η ηλεκτροκίνηση.
Όπως τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, η όλη προσπάθεια από την πλευρά της πολιτείας εστιάζει στη δημιουργία μιας αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που μέχρι τώρα δεν υπάρχει στη χώρα μας. Αυτός είναι και ο στόχος του νομοσχεδίου που προβλέπει υψηλές επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων (επιδότηση 20% της τιμής αγοράς για οχήματα που κοστίζουν έως 30.000 ευρώ και 15% για τα πιο ακριβά με πλαφόν σε κάθε περίπτωση τις 6.000 ευρώ), καθώς και φορολογικά μπόνους τόσο για τις εταιρείες, όσο και για τους ιδιώτες.
Η επιδότηση δεν περιορίζεται μόνο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά περιλαμβάνει και τα ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα, για τα οποία όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης, υπάρχει ήδη ιδιαίτερα μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ η πολιτεία από την πλευρά της θα προχωρήσει και στην απόκτηση τουλάχιστον 300 ηλεκτρικών λεωφορείων. Μάλιστα μέσα στο καλοκαίρι θα δοκιμαστούν δύο στην πράξη.
Η επιδότηση των ηλεκτρικών ποδηλάτων σχετίζεται άμεσα και με την ανάπτυξη των ποδηλατοδρόμων που θα οδηγήσει και σε μια απεξάρτηση από το αυτοκίνητο, με τον δήμαρχο Τρικκαίων Δημήτρη Παπαστεργίου να αναφέρεται στην ιδιαίτερα θετική εμπειρία από την πόλη των Τρικάλων. Μέσα σε μια εξαετία, με τις παρεμβάσεις και τις αλλαγές που έγιναν αλλά και με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας -τα Τρίκαλα διαθέτουν ήδη λεωφορείο που κινείται αυτόνομα- η ζωή στην πόλη έχει γίνει πιο ήρεμη και πιο ανθρώπινη.
Το τελευταίο μαζί με τη δημιουργία και μιας νέας ισορροπίας ανάμεσα στην πόλη, τον επιβάτη, τον πεζό και τον ποδηλάτη, είναι και ο στόχος των παρεμβάσεων στην Αθήνα όπως είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης. Ο οποίος ανέφερε πως η βάση για τη μετεξέλιξη της πρωτεύουσας ήταν η παραδοχή πως η Αθήνα κάποιες φορές είναι εχθρική προς τον άνθρωπο. Ο κ. Μπακογιάννης τόνισε ιδιαίτερα την ευκαιρία που υπάρχει για τη δημιουργία νέων προϋποθέσεων και όρων για την πόλη, αλλά και την αναγκαιότητα της πολύ καλής συνεργασίας μεταξύ του κεντρικού κράτους και της Αυτοδιοίκησης. Επίσης αναφέρθηκε και στα κίνητρα που θα δοθούν από την πλευρά του Δήμου για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης. Κίνητρα όπως η δωρεάν στάθμευση στους χώρους που αυτή είναι ελεγχόμενη, η εξαίρεση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς και τους ποδηλάτες, η άμεση τοποθέτηση 25 διπλών φορτιστών, αλλά και η αναγγελία διαγωνισμού για την προμήθεια και άλλων.
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η τοποθέτηση της γενικής γραμματέως του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρας Σδούκου, η οποία εστίασε στο νέο μοντέλο βιώσιμων και πράσινων μετακινήσεων που προωθεί το νέο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Επίσης αναφέρθηκε και στην προσπάθεια δημιουργίας ενός hub αλυσίδας ηλεκτροκίνησης στη χώρα, μέσω της εγκατάστασης παραγωγικών μονάδων που σχετίζονται με αυτήν και για τις οποίες δίνονται αναπτυξιακά κίνητρα.
Την ανάγκη για πόλεις πιο έξυπνες και πιο φιλικές προς τον άνθρωπο τόνισε και ο πρόεδρος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Παναγιώτης Παπαντωνίου, σημειώνοντας πως σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το νέο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση.
Πέρα όμως από την ηλεκτροκίνηση, υπάρχουν και οι νέες τεχνολογίες που μπορούν να κάνουν τις μετακινήσεις μας όχι μόνο πιο εύκολες αλλά κυρίως πιο ασφαλείς, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου INTERAMERICAN Γιάννης Καντώρος. Αυτό θα προκύψει και από την αξιολόγηση των πραγματικών δεδομένων για το πώς συμπεριφέρεται ο κάθε άνθρωπος πίσω από το τιμόνι. Στόχος είναι η βελτίωση της οδικής συμπεριφορά με τη δημιουργία μιας κουλτούρας υπεύθυνης οδήγησης, στην οποία ο συνεπής θα επιβραβεύεται με πιο χαμηλά ασφάλιστρα. Όπως θα επιβραβεύονται και όσοι αποφασίζουν να χρησιμοποιούν λιγότερο το αυτοκίνητό τους για τις μετακινήσεις τους.
Τη σημασία του smart drive, που συνδέεται και με λύσεις τηλεματικής τόνισε και ο Παναγιώτης Κούβαλης, διευθυντής της Anytime, καθώς αφενός η χρήση της τεχνολογίας μπορεί να επιβραβεύει τον καλό οδηγό και αφετέρου, μπορεί να αλλάξει την προσέγγιση των νεαρότερων ηλικιών στην αυτοκίνηση που θα οδηγήσει και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Στη βοήθεια που μπορεί να προσφέρει η τεχνολογία στον οδηγό αναφέρθηκε και ο Co Founder της εφαρμογής O Seven Πέτρος Φορτσάκης, καθώς όπως είπε, υπάρχει η δυνατότητα να δει τι δεν έκανε καλά αλλά και να δεχθεί συμβουλές για το πώς μπορεί να βελτιωθεί.
Στην πολύ μεγάλη συμβολή της τεχνολογίας στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στάθηκε εκ μέρους του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας και ο καθηγητής ΕΜΠ, ο συγκοινωνιολόγος Γιώργος Γιαννής, που τόνισε τη σημασία παροχής κινήτρων για την αγορά νέων οχημάτων τα οποία είναι εξοπλισμένα με νέες τεχνολογίες, αλλά και για την αναβάθμιση των υποδομών. Ο κ. Γιαννής τόνισε πως με την τεχνολογία μπορεί να επηρεαστεί η συμπεριφορά του οδηγού, η οποία αποτελεί έναν καθοριστικό παράγοντα μιας και σε αυτήν οφείλονται τα πιο πολλά ατυχήματα, ενώ τόνισε ότι η τηλεματική είναι ο οδηγός των εξελίξεων.
Δείτε το βίντεο με τις τοποθετήσεις όλων: