Γερμανική επιχείρηση γοητείας εντός και εκτός συνόρων
Η Volkswagen προσπαθεί με κάθε τρόπο να στείλει μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση ότι ελέγχει την κατάσταση που έχει προκύψει από το σκάνδαλο των ρύπων.
Με την είδηση των ζημιών του γ’ τριμήνου να παίζει ψηλά στους διεθνείς τίτλους των ειδήσεων, τα μεγαλοστελέχη του ομίλου ζήτησαν δημόσια συγγνώμη, επιχειρώντας να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις.
Συγκαλώντας τηλεδιάσκεψη σήμερα το πρωί, η διοίκηση του ομίλου ενημέρωσε δημοσιογράφους και αναλυτές της αγοράς για τα τεκταινόμενα και στη συνέχεια συνόδευσε τη Γερμανίδα καγκελάριο στο μεγάλο ταξίδι προς Ανατολάς.
Αναζητώντας γραμμή άμυνας
Ο Ματίας Μίλερ (Matthias Müller) ξεκίνησε την ομιλία του, ζητώντας συγγνώμη από τους μετόχους και τους πελάτες της εταιρείας.
Υποσχόμενος πως θα είναι ανηλεής απέναντι σε αυτούς που παρανόμησαν, ο Μίλερ ξεκαθάρισε το στίγμα της πολιτικής που πρόκειται να ακολουθήσει εφεξής. Ουσιαστικά, το κοινό καλείται να πιστέψει ότι το πειραγμένο λογισμικό δεν είναι μέρος της γερμανικής κουλτούρας του επιχειρείν, αλλά μεμονωμένο περιστατικό.
Το κοινό καλείται να πιστέψει ότι το πειραγμένο λογισμικό δεν είναι μέρος της γερμανικής κουλτούρας του επιχειρείν, αλλά μεμονωμένο περιστατικό
«Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη που χάσαμε», είπε το νέο αφεντικό της Volkswagen, εξηγώντας ότι τα σημερινά αποτελέσματα από τη μια δείχνουν τη δύναμη του ομίλου και απ’ την άλλη ξεκαθαρίζουν τις επιπτώσεις από το σκάνδαλο.
Ο Γερμανός μάνατζερ παραδέχτηκε ότι δεν μπορούν να αποκλειστούν μεγαλύτερα νομικά κόστη, όσο οι σχετικές έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη.
Σύμφωνα με την Credit Suisse, ο τελικός λογαριασμός θα κυμανθεί κάπου ανάμεσα στα 23 και 78 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας σε οικονομικό αντίκτυπο την υπόθεση BP/Deepwater Horizon.
Drang nach Osten
Αφού ανακοίνωσε στο ακροατήριο ότι επίκειται αναδιοργάνωση της εταιρείας, όπου θα δοθεί βάρος στην ποιότητα έναντι της ποσότητας με απόσυρση 300 και πλέον μοντέλων, λανσάρισμα ηλεκτροκίνητων και αποκέντρωση υπηρεσιών, ο Ματίας Μίλερ αποχώρησε για να προλάβει το αεροπλάνο που θα μεταφέρει την Άγκελα Μέρκελ (Angela Merkel) για όγδοη φορά στο Πεκίνο και μαζί της άλλους είκοσι περίπου Γερμανούς επιχειρηματίες από όλη τη βιομηχανική ελίτ της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας.
Το ταξίδι γίνεται λίγες μέρες μετά από την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου στο Λονδίνο, τις προαναγγελθείσες συμφωνίες πολλών δισεκατομμυρίων σε έργα υποδομών και βαριά βιομηχανία, αλλά και την πανηγυρική υπόσχεση του Ντέιβιντ Κάμερον (David Cameron) να καταστήσει τη χώρα του -και δεύτερη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία- τον «μεγαλύτερο εταίρο της Κίνας στη Δύση».
Οι σοφοί άνθρωποι δημιουργούν περισσότερες ευκαιρίες από όσες βρίσκουν
ΦΡΑΝΣΙΣ ΜΠΕΪΚΟΝ
Το μήνυμα του Βρετανού πρωθυπουργού στρέφεται ευθέως κατά του Βερολίνου, που είναι μακράν ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Πεκίνου ανάμεσα στους 28 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικά στον κλάδο των αυτοκινήτων, η Κίνα υπερκέρασε τις ΗΠΑ το 2013 και έγινε ο πρώτος πελάτης της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μόνο οι εξαγωγές αυτοκινήτων στην κινεζική αγορά αντιστοιχούν στο ένα τρίτο των εξαγωγών της Γερμανίας προς την Κίνα για το 2014, με τις τελευταίες να αγγίζουν τα 75 δισ. ευρώ.
Μπορεί το προσφυγικό και η ελληνική οικονομία να μονοπώλησαν φέτος το πρόγραμμα της καγκελαρίας, κανένα όμως πρόβλημα δεν συγκρίνεται με ενδεχόμενο εκτροχιασμό της κινεζικής οικονομίας, με το Βερολίνο να εξαρτάται πλήρως από τις εξαγωγές, έχοντας μείνει πίσω στις εγχώριες επενδύσεις. Οι Γερμανοί τρέχουν να προλάβουν τις εξελίξεις –έστω και με πειραγμένο λογισμικό.
Στην πρωινή τηλεδιάσκεψη, ο Μίλερ επιβεβαίωσε την αρχική εκτίμηση πως τα αυτοκίνητα του ομίλου που κυκλοφορούν στην Κίνα, φορώντας στους ντιζελοκινητήρες τους το πειραγμένο λογισμικό, ανέρχονται σε περίπου 2.000 οχήματα.
Αυτά μοιάζουν σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στα 8,5 εκατομμύρια οχήματα που αναμένεται να αποσυρθούν από τους ευρωπαϊκούς δρόμους -εκ των οποίων τα 2,4 εκατομμύρια μόνο στη Γερμανία-, ή τα 1,135 εκατομμύρια που έχουν εξαχθεί ή παραχθεί στην Κίνα το πρώτο τετράμηνο του 2015.
Όταν, όμως, το Πεκίνο έχει κάνει σημαία του τον αγώνα κατά της διαφθοράς, με τον Κινέζο πρόεδρο Σι Ζινπίνγκ (Xi Jinping) να έχει δηλώσει -εξίσου ανηλεής- πριν αναλάβει το 2013 ότι θα πατάξει «και τους τίγρεις και τις μύγες», δεν είναι ό,τι καλύτερο να περιφέρεσαι στην κινεζική αγορά και τα μάτια των καταναλωτών ως σκαραβαίος.
Τα οχήματα της ανάκαμψης
Το καμπανάκι χτύπησε τη Δευτέρα, όταν τα αποτελέσματα χρήσης της Toyota για το α’ εννεάμηνο του 2015 έβγαλε πωλήσεις 7,498 εκατομμυρίων οχημάτων, που την έφερε ξανά στην πρώτη θέση παγκοσμίως πάνω από τη Volkswagen με τα 7,440 αντίστοιχα στο ίδιο διάστημα. Το όνειρο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας να κατακτήσει την κορυφή του κόσμου κράτησε μόνο για ένα εξάμηνο.
Έπαιξε ρόλο το σκάνδαλο των ρύπων σε αυτήν την ανατροπή;
Και οι δύο ανταγωνιστές είδαν τις πωλήσεις τους να υποχωρούν 1,5% στο ίδιο διάστημα, όμως η υποχώρηση της Volkswagen επιταχύνθηκε στο γ’ τρίμηνο, όταν και ο κόσμος ανακάλυψε πως το ντίζελ δεν είναι και τόσο καθαρό.
Με λίγη βοήθεια από τους φίλους της στην καγκελαρία, η Volkswagen επιχειρεί να κερδίσει το χαμένο έδαφος. Στην Άπω Ανατολή βρίσκεται ήδη ο Χέρμπερτ Ντις (Herbert Diess), CEO του τμήματος επιβατικών αυτοκινήτων του ομίλου. Εκπροσωπώντας τη Volkswagen στο 44ο Tokyo Motor Show, ο Αυστριακός μάνατζερ ζήτησε κι αυτός συγγνώμη από τη μεγάλη οικογένεια των αυτοκινητοβιομηχάνων, ενώ ο Σβεν Στάιν (Sven Stein), επικεφαλής της Volkswagen Group Japan, υποκλίθηκε βαθιά κατά το ιαπωνικό εθιμοτυπικό.
Άραγε, αρκούν οι πατροπαράδοτες συγγνώμες για να αντέξει κανείς στον ανταγωνισμό;
Αναζητώντας επιθετική γραμμή
Στις 25 Αυγούστου, με αφορμή το ξεπούλημα στα κινεζικά χρηματιστήρια, η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας (PBOC) μείωσε τα βασικά της επιτόκια δανεισμού και καταθέσεων, αλλά και χαλάρωσε τις κεφαλαιακές απαιτήσεις για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Ως προς το τελευταίο, η κεντρική τράπεζα περιόρισε το ποσοστό των υποχρεωτικών ελάχιστων αποθεματικών (RRR) που τηρούν οι τράπεζες κατά 50 μονάδες βάσης στο 18% και κατά 300 μονάδες βάσης (3%) στο 8% το αντίστοιχο ποσοστό για εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και εταιρείες χρηματοδότησης αγορών αυτοκινήτων.
Το Πεκίνο άνοιξε περισσότερο τις στρόφιγγες του δανεισμού, καθώς αυτή ήταν η πέμπτη μείωση των επιτοκίων από τον Νοέμβριο του 2014 και η τέταρτη μείωση του RRR από τον περασμένο Φεβρουάριο (και όχι η τελευταία).
Για τη Volkswagen Group China αυτό μεταφράστηκε αυτόματα σε 200 εκατ. γουάν ή 30 εκατ. δολάρια απελευθερωμένων κεφαλαίων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για μείωση του λειτουργικού κόστους, αναχρηματοδότηση δανείων, μείωση επιτοκίων κ.ο.κ. Οι επικεφαλής της κινεζικής θυγατρικής έκαναν λόγο για συμβολική κίνηση, καθώς το περιθώριο που τους έδωσε η κεντρική τράπεζα αντιστοιχούσε σε μόλις το 0,5% των εκκρεμών δανείων της εταιρείας.
Σχολιάζοντας την τελευταία αυτή ένεση ρευστότητας, τα διεθνή Μέσα δεν παρέλειψαν να σημειώσουν πως στο α’ εξάμηνο του έτους, το 22,6% των αγορών αυτοκινήτου στην Κίνα πραγματοποιήθηκε μέσω δανεισμού (έναντι 19,6% το αντίστοιχο περυσινό διάστημα), ποσοστό που για τη Volkswagen σκαρφάλωνε στο 40%.
Τον περασμένο Ιούνιο και για πρώτη φορά από τον Δεκέμβριο του 2008, υπήρξε διπλή υποχώρηση τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση στις πωλήσεις και την παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων στην Κίνα. Ως προς τις πωλήσεις μόνο, αυτές υποχώρησαν 7% σε μηνιαία βάση και αυξήθηκαν μόλις 0,4% σε ετήσια.
Εν μέσω χρηματιστηριακού κραχ, η υποχώρηση σε ετήσια βάση της παραγωγής και των πωλήσεων συνεχίστηκε ως και τον Αύγουστο. Η κατάσταση άλλαξε τον Σεπτέμβριο, όπου σε ετήσια βάση η παραγωγή υποχώρησε για τέταρτο συνεχόμενο μήνα, αλλά οι πωλήσεις αυξήθηκαν για πρώτη φορά μετά από πέντε μήνες.
Το ενδιαφέρον εύρημα από τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου (που ανακοινώθηκαν στις 22 Οκτωβρίου) είναι ότι οι πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων αυξήθηκαν 6,9% ετησίως, καταλαμβάνοντας μερίδιο 39,9% της αγοράς.
Έχοντας τα στοιχεία του εννεαμήνου στα χέρια τους, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δουν ότι, ενώ υπήρξε επιβράδυνση των θετικών προσήμων στο α’ εξάμηνο, πωλήσεις και παραγωγή ανέκαμψαν στους εννιά μήνες ως και τον Σεπτέμβριο.
Τη Δευτέρα 19 Οκτωβρίου, η κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε ρυθμό ανάπτυξης γ' τριμήνου 6,9% σε ετήσια βάση, κάτω από το στόχο 7% και χαμηλότερο ποσοστό εδώ και 25 χρόνια. Τέσσερις μέτα, στις 23 Οκτωβρίου, η PBOC ανακοίνωσε ότι προχωρά σε νέα διπλή μείωση επιτοκίων και κεφαλαιακών απαιτήσεων, κατά 25 μονάδες βάσης στο 4,35% από 4,6% το επιτόκιο δανεισμού και 50 μονάδες βάσεις στο 17,5% το ποσοστό των υποχρεωτικών ελάχιστων αποθεματικών για όλες τις μεγάλες τράπεζες.
Η Γερμανία δείχνει πιο βέβαιη από ποτέ ότι ελέγχει κάθε έξοδο κινδύνου στους δρόμους της ευρωζώνης, θα ήταν κρίμα τώρα που το Πεκίνο ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας, αναζητώντας πρόθυμους συμμάχους, να χαλάσουν όλα για λίγα οξείδια του αζώτου παραπάνω.