ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θέλει νέες δεξιότητες

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θέλει νέες δεξιότητες
PIXABAY

Τις ιδιαιτερότητες του ψηφιακού μετασχηματισμού όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας μίας εταιρείας αλλά και την ανάγκη για νέες δεξιότητες όσον αφορά στους εργαζομένους δείχνουν να αρχίσουν καταλαβαίνουν τα στελέχη των ελληνικών επιχειρήσεων, όπως τουλάχιστον προκύπτει από την τελευταία σχετική έρευνα που πραγματοποίησε το Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας) για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.

Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα των στελεχών επιχειρήσεων που συμμετείχαν σε αυτήν (90% το 2019, αυξημένο σε σχέση με το 82% του 2018) δήλωσαν πως η εταιρεία τους «τρέχει» κάποιο έργο ψηφιακού μετασχηματισμού. Σύμφωνα με τους ίδιους, κατά μέσο όρο αυτά τα σχετικά έργα είναι σε εξέλιξη τα τελευταία 5 χρόνια, χρονικό διάστημα το οποίο φαντάζει πάντως αρκετά μεγάλο. Σημειωτέον πως στην έρευνα συμμετείχαν κατά κύριο λόγο μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας.

Σε σχέση με την προηγούμενη μελέτη πάντως, οι 3 κορυφαίοι λόγοι για τους οποίους οι επιχειρήσεις σπεύδουν να ασχοληθούν με τον ψηφιακό μετασχηματισμό παραμένουν οι ίδιοι: αναζήτηση νέων ευκαιριών ανάπτυξης, αλλαγή του τρόπου λειτουργία, κατανόηση και ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών.

Αυξημένο εμφανίζεται πάντως και το ποσοστό των εταιρειών που εστιάζουν στην ψηφιακή καινοτομία (54% το 2019, 49% το 2018), το οποίο αποτελεί ένα ακόμη θετικό δείγμα. Ωστόσο, στην ερώτηση για το ποιο τμήμα είναι υπεύθυνο για τα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού, οι απαντήσεις είναι αρκετά μοιρασμένες: 36,5% διαθέτουν κάποιο τμήμα με τις λέξεις “Digital” ή “Innovation” στον τίτλο του, ενώ 30,8% δηλώνουν ότι τον ρόλο αυτό έχει ο διευθύνων σύμβουλος ο CEO, η ανώτερη διοίκηση ή κάποιο τμήμα σχετικό με την επιχειρησιακή ανάπτυξη (business development). Ένα 21% φαίνεται πως αναθέτει αυτό το έργο στα τμήματα IT/Operations.

Ανθρώπινος παράγοντας

Εκεί που τα αποτελέσματα της έρευνας γίνονται πιο ενδιαφέροντα είναι αναφορικά με τον ανθρώπινο παράγοντα. Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, το 2018, η «αντίσταση στην αλλαγή» εμφανιζόταν ως το νούμερο ένα εμπόδιο στον ψηφιακό μετασχηματισμό μιας εταιρείας.

Το 2019, η «ανάγκη για νέες δεξιότητες» καταλαμβάνει την πρώτη θέση, αποδεικνύοντας πως όλοι πλέον αναγνωρίζουν τη σημασία της επανεκπαίδευσης του προσωπικού. Το ίδιο αποδεικνύεται και από το υψηλό ποσοστό όσων απάντησαν πως η εταιρεία τους παρέχει κάποιου είδους εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή ευκαιρίες προσωπικής ανάπτυξης (70,59%). Επιπλέον, είναι αξιοσημείωτο ότι το 51% απάντησε ότι προσέλαβε ανθρώπους με συγκεκριμένες δεξιότητες προκειμένου να ενισχύσει τις προσπάθειες για ψηφιακό μετασχηματισμό. Από την άλλη πλευρά, πάντως, είναι αρκετά υψηλό το 41,2% ου δεν έκανε κάποια πρόσληψη λαμβάνοντας υπόψη και αυτή την παράμετρο.

Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πλειονότητα των συμμετεχόντων στην έρευνα επεσήμανε ότι ο καλύτερος τρόπος για να προχωρήσει η προσπάθεια για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μίας εταιρείας είναι η αλλαγή κουλτούρας και θα πρέπει σε αυτήν να συμμετέχουν όλα τα τμήματα ενός οργανισμού. Επίσης, οι τρεις τομείς που θεωρείται ότι πρέπει να αλλάξουν άμεσα είναι η επιχειρησιακή ανάπτυξη, τα προϊόντα/υπηρεσίες και η διοίκηση, αλλά τελικά αυτοί που είναι πιο εύκολο να μετασχηματιστούν είναι το μάρκετινγκ και οι πληροφοριακές υποδομές.

Πάντως, προκειμένου να επιταχύνουν τις προσπάθειες τους, οι επιχειρήσεις δείχνουν έτοιμες να απευθυνθούν σε εξωτερικούς συνεργάτες ή να υλοποιήσουν outsourcing συνεργασίας. Σύμφωνα με την έρευνα, είναι πιθανό (42,9%) ή εξαιρετικά πιθανό (28,6%) να συνεργαστούν με εξωτερικούς εξειδικευμένους συμβούλους και εμπειρογνώμονες που έχουν την κατάλληλα γνώση προκειμένου να επιταχύνουν τις προσπάθειες ψηφιακού μετασχηματισμού των οργανισμών τους.