ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι προκλήσεις για το σχήμα Public – Media Markt

Οι προκλήσεις για το σχήμα Public – Media Markt
EUROKINISSI

Η ανακοίνωση για τη συμφωνία μεταξύ του ομίλου Olympia και της γερμανικής Media Saturn Holding για τη δημιουργία μίας νέας εταιρείας που θα λειτουργεί δύο εκ των κορυφαίων αλυσίδων της χώρας, των Public και της Media Markt, δεν ήτα κεραυνός εν αιθρία. Οι συζητήσεις είχαν ξεκινήσει πριν από αρκετούς μήνες και ουσιαστικά η συμφωνία είχε κλείσει από τον περασμένο μήνα και το μόνο που απέμενε ήταν να πέσουν οι υπογραφές.

Έκπληξη δεν ήταν και το γεγονός ότι ο όμιλος Olympia θα ελέγχει το 75% του νέου σχήματος και ο γερμανικός όμιλος το υπόλοιπο 25%. Η Media Saturn αναζητούσε διέξοδο από την ελληνική εμπλοκή καθώς η Media Markt αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα τα τελευταία χρόνια, αλλά η γερμανική πλευρά δεν ήταν διατεθειμένη και να αποχωρήσει πλήρως από την ελληνική αγορά. Για πολλούς, η έκπληξη ίσως να ήταν ότι η Media Saturn δεν θα καταβάλλει κάποιο αντίτιμο, όπως έγινε στη Ρωσία όπου επίσης προχώρησε σε μία αντίστοιχη κίνηση συνεργασίας με τοπικό όμιλο. Από την άλλη πλευρά, όμως, η νέα εταιρεία ξεκινά καθαρή από οικονομικά «βάρη», κάτι που αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό ατού σε μία αγορά όπου ο ανταγωνισμός πρόκειται να ενταθεί τα επόμενα χρόνια μετά και την είσοδο του Πλαίσιου στις ηλεκτρικές συσκευές.

Public και Media Markt εκτιμάται ότι θα κλείσουν τη φετινή χρονιά με συνολικές πωλήσεις κοντά στα 450 εκατ. ευρώ, ποσό που τους φέρνει στη δεύτερη θέση της ελληνικής αγοράς καταναλωτικών ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών πίσω από την Κωτσόβολος. Βέβαια, η γκάμα των διαθέσιμων προϊόντων επεκτείνεται πέραν από την τεχνολογία και αυτό θα είναι ένα σημαντικό ατού.

Η συμφωνία για να προχωρήσει απαιτεί την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κάτι που αναμένεται να γίνει το δ’ τρίμηνο του 2019. Αυτό σημαίνει ότι πρακτικά το νέο σχήμα θα ξεκινήσει να λειτουργεί από τις αρχές του 2020. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, θα υπάρχουν δύο ΑΦΜ, ενώ μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις θα είναι ο «συντονισμός» των υποδομών σε όλα τα επίπεδα των δύο αλυσίδων. Υπενθυμίζεται ότι ο στόχος είναι να διατηρηθούν και τα δύο εμπορικά σήματα (Public και Media Markt) δεδομένου ότι το προϊοντικό μείγμα που προσφέρουν είναι αρκετά διαφορετικό.

Η διαχείριση δύο brands θα είναι μία ακόμη πρόκληση για την πλευρά του ομίλου Olympia, η οποία θα αναλάβει και τη διοίκηση, όπως είναι προφανές, του νέου σχήματος. Όπως και το γεγονός ότι το νέο σχήμα θα διαθέτει ένα μεγάλο δίκτυο με 67 φυσικά και 3 ηλεκτρονικά καταστήματα σε δύο χώρες, το οποίο περιλαμβάνει διαφορετικά formats καταστημάτων, η επιφάνεια των οποίων ποικίλει από 100 τ.μ. έως και 4.000 τ.μ.

Διοικητική ομάδα

Μία άλλη πρόκληση θα είναι η «επαναφορά» της Media Markt, η οποία αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα, τα οποία, όπως λένε κύκλοι της αγοράς, έχουν επιδεινωθεί τους τελευταίους μήνες δεδομένου ότι το μέλλον της αλυσίδας δεν είχε πλήρως αποσαφηνισθεί με τη Media Saturn να αναζητεί τρόπους για να απεμπλακεί από την Ελλάδα.

Το πλεονέκτημα για τον όμιλο Olympia, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, είναι η υπάρχουσα διοικητική ομάδα των Public με επικεφαλής τον διευθύνοντα σύμβουλο Χρήστο Καλογεράκη, ο οποίος θα είναι και αυτός που θα αναλάβει επικεφαλής του νέου εταιρικού σχήματος. Ο λόγος είναι πως ο κ. Καλογεράκης μαζί με αρκετά από τα υπάρχοντα μέλη της ομάδας, έχουν ξαναπετύχει -και μάλιστα δύο φορές- να «επαναφέρουν» εταιρείες με αρκετά προβλήματα. Η πρώτη φορά ήταν με τη Westnet, επίσης του ομίλου Olympia, η οποία έχει εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους διανομείς προϊόντων τεχνολογίας στην Ελλάδα, και η δεύτερη με τα ίδια τα Public, τα οποία μόλις τα τελευταία χρόνια έχουν καταφέρει να πετύχουν θετικό πρόσημο στην κερδοφορία τους. Βέβαια η περίπτωση της Media Markt είναι αρκετά διαφορετική, οπότε οι κινήσεις της διοικητικής ομάδας όταν αναλάβουν τα ηνία του νέου εταιρικού σχήματος αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Μία αγορά που επαναδιαμορφώνεται

Σε κάθε περίπτωση, η δημιουργία του σχήματος Public – Media Markt εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει νέα δεδομένα σε μία αγορά, η συνολική αξία της οποίας εκτιμάται περίπου στα 2 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των ειδών ψυχαγωγίας αλλά και των ειδών γραφείου) και αναμένεται να παρουσιάσει ανάπτυξη -έστω και σε μονοψήφια επίπεδα- τα επόμενα χρόνια. Μία αγορά με τρεις μεγάλους «παίκτες» (Κωτσόβολος, Public – Media Markt, Πλαίσιο), οι οποίοι πλέον θα έχουν παρουσία σε όλες τις βασικές κατηγορίες προϊόντων και θα διαθέτουν ένα εκτεταμένο δίκτυο σημείων πώλησης, ισχυρή παρουσία στο Διαδίκτυο και διάθεση να ακολουθήσουν μία πολυκαναλική (omnichannel) προσέγγιση.