Οι ΗΠΑ μηνύουν τη Volkswagen και ζητούν 90 δισ. δολάρια
Τέσσερις μήνες μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου των ρύπων, που καταβαράθρωσε την αξιοπιστία της Volskwagen, η κυβέρνηση των ΗΠΑ κατέθεσε (4/12) αγωγή κατά της γερμανικής εταιρείας, ζητώντας αποζημιώσεις που μπορούν να φτάσουν το ιλιγγιώδες ποσό των 90 δισ. δολαρίων, πέντε φορές πάνω από τις αρχικές εκτιμήσεις των αμερικανικών αρχών για πρόστιμο 18 δισ. δολαρίων.
Η αγωγή κατατέθηκε από το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης σε ομοσπονδιακό δικαστήριο του Ντιτρόιτ (Detroit) κατά των Volkswagen AG, Audi AG, Volkswagen Group of America Inc, Volkswagen Group of America Chattanooga Operations LLC, Porsche AG και Porsche Cars North America Inc.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η γενικη εισαγγελέας του Ανατολικού Μίσιγκαν Μπάρμπαρα Μακουέιντ (Barbara McQuade):
Η σημερινή μήνυση είναι το πρώτο βήμα για να φέρουμε τη Volkswagen στη δικαιοσύνη
Τυπικά, τέτοιες υποθέσεις καταλήγουν σε συμβιβασμό των δύο μερών, όπου επιβάλλεται μέρος των αρχικών αξιώσεων. Εν τούτοις, τα 90 δισ. δείχνουν ότι το επίδικο θα ξεπεράσει κατά πολύ τις αρχικές εκτιμήσεις της αμερικανικής υπηρεσίας περιβαλλοντικής προστασίας (EPA) για 18 δισ. ευρώ και κατά πολύ περισσότερο τα 6,685 δισ. ευρώ, που η Volkswagen έχει ανακοινώσει στα τέλη Οκτωβρίου ότι βάζει στην άκρη για να καλύψει τα «special items», όπως είναι τα δικαστικά έξοδα, τα κόστη ανάκλησης κ.α.
Εξαιτίας αυτών των απρόοπτων εξόδων, ο γερμανικός όμιλος παρουσίασε στο γ’ τρίμηνο τις πρώτες του ζημιές εδώ και δεκαπέντε χρόνια.
Ποντάροντας στην καμπάνα
Όταν στις 18 Σεπτεμβρίου οι ιθύνοντες της EPA ανακοίνωναν στην έκπληκτη κοινή γνώμη τα ευρήματα που ξεσκέπαζαν το σκάνδαλο, εκτός των άλλων είχαν αναφέρει ότι τα πρόστιμα στον γερμανικό όμιλο ενδεχομένως να αγγίξουν τα 37.500 δολάρια ανά όχημα. Κάνοντας τότε υπολογισμό για περί τα 482.000 2λιτρα ντιζελοκίνητα Volkswagen και Audi που είχαν διοχετευτεί στην αμερικανική αγορά από το 2008, το σύνολο αθροιζόταν στα 18 δισ. δολάρια.
Στις 2 Νοεμβρίου, η EPA ανακοίνωνε ότι επεκτείνει τους ελέγχους της και σε συγκεκριμένες μάρκες 3λιτρων Audi και Porsche που κυκλοφόρησαν μετά το 2014.
Υπενθυμίζεται ότι το τμήμα ερευνών της Credit Suisse έχει εκτιμήσει τις πρώτες εβδομάδες μετά τις αποκαλύψεις ότι το τελικό κόστος (πρόστιμα, κόστη ανάκλησης, αποζημιώσεις) θα κυμανθεί σε ένα εύρος από 23 δισ. δολάρια έως 87 δισ. δολάρια, με το τελευταίο -ως δυσμενές σενάριο- να ξεπερνά κατά 60% το αντίστοιχο πρόστιμο που είχε επιβληθεί στην BP για την οικολογική καταστροφή στον κόλπο του Μεξικού.
Σε κάθε περίπτωση, αναλυτές και σχολιαστές των εξελίξεων περιέγραφαν μια κατάσταση άκρως επικίνδυνη για την φήμη και αξιοπιστία του ομίλου, η οποία αποκτούσε κάθε μέρα που περνούσε και ευρύτερες πολιτικές διαστάσεις, καθώς η Volkswagen αποτελεί σύμβολο της γερμανικής βιομηχανίας και, γενικότερα, οικονομίας.
Η υπόθεση εξελίσσετα δε σε μια εποχή όπου παραμένει η κόντρα Ουάσιγκτον-Βερολίνου για την ενδεδειγμένη συνταγή βιώσιμης ανάκαμψης, θυμίζοντας την υπόθεση Siemens και τα όρια των Αμερικανών όταν οι Γερμανοί επιχειρούν να εισέλθουν επιθετικά στην αμερικανική αγορά.
Οδηγός για το μέλλον
Ένα άλλο ενδιαφέρον ερώτημα που αναδεικνύεται μετά τη σημερινή κίνηση των αμερικανικών αρχών είναι σε ποιο ύψος θα ανέλθουν συγκριτικά τα πρόστιμα στην Ευρώπη, με δεδομένο ότι οι πειραγμένοι ντιζελοκινητήρες αφορούν περί τα 11 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως (ο όμιλος πουλά περισσότερα σε έναν χρόνο), εκ των οποίων τα 8,5 εκατομμύρια κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Αν οι ΗΠΑ ζητούν 90 δισ. δολάρια για 600.000 οχήματα, πόσα θα πρέπει να ζητήσουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για τα υπερδεκαπλάσια;
Σημειώνεται ότι η Volkswagen έχει ανακοινώσει από τα μέσα Οκτωβρίου ότι θα ανακαλέσει σταδιακά τα μοντέλα που πουλήθηκαν στις ευρωπαϊκές αγορές, υποχωρώντας στις πιέσεις της γερμανικής ρυθμιστικής αρχής (KBA), αναφορικά με τα 2,4 εκατομμύρια που κυκλοφορούν στους δρόμους της Γερμανίας. Αρχικά, η εταιρεία είχε ζητήσει η ανάκληση να έχει εθελοντικό χαρακτήρα, κάτι που δεν έγινε αποδεκτό.
Αναλυτές είχαν επισημάνει προ τριμήνου στο Reuters ότι ο γερμανικός όμιλος θα χρησιμοποιήσει μέρος των ρευστών του διαθεσίμων, που αγγίζουν τα 28 δισ. ευρώ, και θα επιχειρήσει να αντλήσει κεφάλαια από τις αγορές, προτού εξετάσει να προβεί σε αποεπενδύσεις, ώστε να καλύψει το σύνολο προστίμων και αποζημιώσεων.
Με βάση τα όσα αναφέρονται στην αγωγή, το αμερικανικό δημόσιο ζητά:
- 32.500 δολάρια για κάθε όχημα που κατασκευάστηκε πριν από το 2009
- 37.500 δολάρια για κάθε όχημα που κατασκευάστηκε μετά το 2009
- 2.750-3.750 δολάρια για κάθε συσκευή παραποίησης δεδομένων που θα βρεθεί στα εν λόγω οχήματα
- Έως 32.500 δολάρια για κάθε ημέρα παρανομίας πριν από τις 13/1/2009
- Έως 37.500 δολάρια για κάθε ημέρα παρανομίας μετά από τις 13/1/2009
Τα παραπάνω αθροίζονται σε 90 δισ. δολάρια, προσδίδοντας άλλο νόημα στη λέξη Dieselgate, που ορίζει πλέον ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά σκάνδαλα των τελευταίων δεκαετιών και χειρότερη κρίση στην 78χρονη ιστορία της εταιρείας.
Στη αγωγή του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης γίνεται λόγος για σχεδόν 600.000 ντιζελοκίνητα οχήματα του γερμανικού ομίλου, στα οποία ήταν ενσωματωμένα οι παράνομες συσκευές που παραπλανούσαν τους ελέγχους εκπομπής καυσαερίων. Περί τα 499.000 είναι τα 2λιτρα οχήματα και περί τα 85.000 3λιτρα, που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ μετά το έτος κατασκευής 2009.
Όπως παρατίθενται στη σχετική λίστα, αυτά είναι τα 2λιτρα:
- Jetta (2009-2015)
- Jetta Sportwagen (2009-2014)
- Beetle (2013-2015)
- Beetle Convertible (2013-2015)
- Audi A3 (2010-2015)
- Golf (2010-2015)
- Golf Sportwagen (2015)
- Passat (2012-2015)
Και τα 3λιτρα:
- Volkswagen Touareg (2009-2016)
- Porsche Cayenne (2013-2016)
- Audi A6 Quattro (2014-2016)
- Audi A7 Quattro (2014-2016)
- Audi A8 (2014 – 2016)
- Audi A8L (2014-2016)
- Audi Q5 (2014-2016)
- Audi Q7 (2009-2015)
Καθαρό ντίζελ
Στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου γίνεται ιδιαίτερα λόγος για την οικολογική διάσταση του σκανδάλου και τις επιπτώσεις από τις εκπομπές μονοξειδίου του αζώτου (NOx) στη δημόσια υγεία των Αμερικανών, ιδίως των παιδιών και των ευαίσθητων ηλικιακά ομάδων.
Όπως αναφέρεται, η Volkswagen παραβίασε τη σχετική νομοθεσία (Clean Air Act, τελευταία τροποποίηση το 1990), πουλώντας ή εισάγοντας στις ΗΠΑ οχήματα, τα οποία είχαν σχεδιαστεί διαφορετικά από τις προδιαγραφές που είχαν κατατεθεί στα αντίστοιχα πιστοποιητικά προς την αρμόδια EPA.
Ο μηχανισμός που ήταν εγκατεστημένος στους κινητήρες έδινε σήμα για πλήρη περιορισμό των ρύπων NOx κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών ελέγχων και επαναρρυθμιζόταν κατά τη διάρκεια της οδήγησης, αυξάνοντας τις επιδόσεις, με αποτέλεσμα να εκπέμπονται ρύποι σαράντα φορές πάνω από τα επιτρεπτά όρια της EPA.
Νομικοί κύκλοι που μιλούν στο Reuters αναφέρουν ότι οι Γερμανοί δεν έχουν καμία ελπίδα να κερδίσουν την υπόθεση στα αστικά δικαστήρια των ΗΠΑ, και ως εκ τούτου θα πρέπει να ρίξουν το βάρος τους σε έναν έντιμο συμβιβασμό -με το επιχείρημα ότι ένα βαρύ πρόστιμο θα δρομολογούσε μαζικές απολύσεις- διασώζοντας ό,τι μπορούν από την παρουσία τους στην αμερικανική αγορά, όπου το 15% των οχημάτων Volkswagen και Audi που πωλούνται εκεί είναι ντιζελοκίνητα, με διαφημιστική σημαία «καθαρό ντίζελ».
Όπως ανάφερε η EPA, οι συζητήσεις με τη Volskwagen για ενδεχόμενες ανακλήσεις οχημάτων δεν έχουν οδηγήσει σε αποδεκτή λύση και θα συνεχιστούν παράλληλα με το δικαστικό μέρος της υπόθεσης. Όπως δε τονίζει το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, «η αστική αγωγή δεν εμποδίζει την κυβέρνηση να επιδιώξει και άλλα ένδικα μέσα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:
Ποιος Ευρωπαίος θα κερδίσει την εύνοια του Πεκίνου;
Γερμανικές εξαγωγές και βιομηχανία οι χαμένοι του κινεζικού καύσωνα
Σειρά στους ελέγχους για το σκάνδαλο των ρύπων παίρνουν Porsche και Audi
Στις χαμηλές επενδυτικές βαθμίδες «πετά» τη Volkswagen η Fitch
Πρώτες ζημιές για τη Volkswagen από το πειραγμένο λογισμικό των ρύπων
Η Γερμανία ζυγίζει το συριακό με το μυαλό στη Volkswagen
Οι αγορές μετρούν τις ζημιές από τη Volkswagen και το Βερολίνο θυμάται τον Βαρουφάκη