ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιάννης Βασιλάκος για Κωτσόβολο: Τι μας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό

Γιάννης Βασιλάκος για Κωτσόβολο: Τι μας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό

Ο Chief Executive Officer της Κωτσόβολος κ. Γιάννης Βασιλάκος εξηγεί στο CNN Greece τις τάσεις που χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας, το κλειδί της επιτυχίας για την Κωτσόβολος, αλλά και τι διαφοροποιεί την εταιρεία από τον ανταγωνισμό

Ο ίδιος, μεταξύ άλλων, διευκρινίζει πως διάφορες δράσεις της εταιρείας στοχεύουν να δώσουν το «κάτι παραπάνω» στον Έλληνα καταναλωτή που τόσα χρόνια στηρίζει την Κωτσόβολος, ενώ δε διστάζει να υπογραμμίσει πως τη δύσκολη περίοδο της κρίσης «καταφέραμε να αυξήσουμε την παραγωγικότητα, να αναδιαπραγματευτούμε με τους συνεργάτες μας, ενώ την ίδια στιγμή δεν φοβηθήκαμε να επενδύσουμε στους ανθρώπους μας και τα καταστήματα, πάντα λαμβάνοντας υπόψη τους πελάτες μας και τιμώντας την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν τόσα χρόνια».

Ποιες είναι οι τάσεις εκείνες που χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας αυτή την περίοδο;

Αυτό που αποτελεί παγκόσμια τάση και χαρακτηρίζει φυσικά και την ελληνική αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας είναι η συνδεσιμότητα των συσκευών. Οι συσκευές πλέον ενσωματώνουν δυνατότητες απομακρυσμένου ελέγχου και διασύνδεσης με διαδικτυακές πλατφόρμες για λόγους προληπτικής συντήρησης ή επισκευής, διασύνδεσης τους με λοιπές συσκευές μέσα στο σπίτι, αλλά και αυτοματοποιημένη ανατροφοδότησή τους με αναλώσιμα που απαιτούνται για τη λειτουργία τους όπως -μεταξύ άλλων- απορρυπαντικά, μελάνια, χαρτιά, φίλτρα. Σύντομα, το ψυγείο αφού συνδεθεί σε μία πλατφόρμα στο «σύννεφο», θα μας ειδοποιεί για την ημερομηνία λήξης των τροφίμων που βρίσκονται σε αυτό και θα παραγγέλνει γάλα στο κοντινότερο online supermarket όταν το γάλα θα τελειώνει. Παγκόσμια τάση αποτελεί, επίσης, η ενεργειακή αναβάθμιση των συσκευών, καθώς μας βοηθά να μειώσουμε το λογαριασμό του ρεύματος, αλλά και να εξοικονομήσουμε ηλεκτρική ενέργεια. Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές αναβαθμίζουν ενεργειακά τις ενεργοβόρες συσκευές τους αναζητώντας, παράλληλα, τεχνολογίες που θα τους προσφέρουν ευκολία στην καθημερινότητά τους, προσωποποιημένες λειτουργίες που αναγάγουν το «smart living» σε τρόπο ζωής και τελικά μία καλύτερη ζωή. Θα προέτρεπα τους αναγνώστες σας να επισκεφτούν το πρώτο Samsung Smart Hub στην Ελλάδα που βρίσκεται στο κατάστημα Κωτσόβολος στο Εμπορικό Πάρκο του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και εκεί να βιώσουν την εμπειρία του connectivity και τις παγκόσμιες τάσεις των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.

Ποιο είναι το κλειδί της επιτυχίας για την Κωτσόβολος;

Στην Κωτσόβολος το κλειδί της επιτυχίας είναι η πίστη όλων στο όραμά μας «να κάνουμε τη ζωή των ανθρώπων καλύτερη». Είμαστε 2.550 άνθρωποι που μοιραζόμαστε το ίδιο πάθος για τους πελάτες μας ενώ με άξονα τη συνεχή καινοτομία καταφέρνουμε να διατηρούμε την Κωτσόβολος νεότερη και δυνατότερη από ποτέ, αν και σε λίγο θα γιορτάσει τα 70 της χρόνια. Θα κλείσουμε με έναν τζίρο άνω των 500 εκατ. ευρώ -έναντι 457 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση- και στην πρώτη θέση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών. Είναι περίπου ο τζίρος που είχε η εταιρεία το 2008, προ κρίσης. Έγινε μια γιγάντια προσπάθεια όλα αυτά τα χρόνια για να ανταποκριθούμε στις ιδιαίτερες συνθήκες της αγοράς. Σε αυτό το διάστημα καταγράψαμε απώλειες στις πωλήσεις μας έως και 30%, ενώ την ίδια περίοδο η αγορά κατέγραψε απώλειες 50%, με αποτέλεσμα η Κωτσόβολος, που ήταν στην πρώτη θέση, να ενισχύσει τα μερίδια αγοράς της έναντι του ανταγωνισμού και να διευρύνει περαιτέρω τη διαφορά της με τις υπόλοιπες αλυσίδες. Όλες οι χρήσεις τα τελευταία χρόνια είναι κερδοφόρες και φέτος τα κέρδη προ φόρων και τόκων αναμένουμε να ενισχυθούν σημαντικά έναντι των 15 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης.

2


Ο Γιάννης Βασιλάκος, Chief Executive Officer

Ως leaders πρέπει να δίνετε πάντα το κάτι παραπάνω στον καταναλωτή. Τι είναι αυτό που σας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό;

Είναι ένας συνδυασμός στοιχείων που μας τοποθετεί πάντα ένα βήμα πιο μπροστά, δημιουργώντας το αύριο του κλάδου. Βρισκόμαστε σε 94 φυσικά σημεία σε όλη την Ελλάδα, με σύγχρονα, ανακαινισμένα καταστήματα, αλλά και σε κάθε γωνιά της χώρας μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος, τα σύγχρονα call centers μας αλλά και του εκτεταμένου δικτύου διανομής μας. Πέρα από την εγγύτητα, βασικό συστατικό αποτελεί η πλούσια γκάμα των προϊόντων μας, αλλά και τα αποκλειστικά μας προϊόντα που έχουν επιλεχθεί με τις αυστηρότερες προδιαγραφές και διασφαλίζουν κορυφαία χαρακτηριστικά για τους πελάτες μας. Καινοτομίες στο λειτουργικό μοντέλο του καταστήματος όπως η δυνατότητα της ολοκλήρωσης της πώλησης και της πληρωμής στις θέσεις των πωλητών, βοηθούν στην άμεση ολοκλήρωση της πώλησης χωρίς αναμονή των πελατών μας στα ταμεία των καταστημάτων, ενώ αποτελούν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ειδικά στις περιόδους αιχμής. Τέλος δράσεις όπως το πρόγραμμα της ανακύκλωσης, που από το 2008 έχει καταφέρει να ανακυκλώσει 1.500.000 ηλεκτρικές συσκευές, η πρωτοβουλία μας «Δεύτερο Σπίτι» μέσα από την οποία με τη βοήθεια των πελατών μας προσφέρουμε συσκευές που είναι σε καλή κατάσταση σε μία οικογένεια που την έχει ανάγκη, εφόσον τις έχουμε επισκευάσει και απολυμάνει αλλά και οι τρεις εκθέσεις τεχνολογίας που έχουμε οργανώσει με το όνομα Thanks to tech και έχουν καταφέρει να φέρουν το κοινό σε επαφή με συσκευές από το μέλλον, αποτελούν ενδεικτικές δράσεις που στοχεύουν να δώσουν το «κάτι παραπάνω» στον Έλληνα καταναλωτή που τόσα χρόνια μας στηρίζει.

Πώς αλλάζει η εμπειρία του καταστήματος λόγω των ψηφιακών τεχνολογιών; Πώς θα είναι το κατάστημα του όχι και πολύ μακρινού μέλλοντος;

Είμαστε στην εποχή της ψηφιακής σύγκλησης, όπως πολύ σωστά είπατε στο κοντινό μέλλον θα δούμε τεράστιες αλλαγές που θα αναβαθμίσουν την εμπειρία των αγορών. Οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν ραγδαία και επηρεάζουν τόσο τα κανάλια πωλήσεων και τη σχέση τους με τους καταναλωτές όσο και συνολικά την εφοδιαστική αλυσίδα και το ανθρώπινο δυναμικό που πλαισιώνει τα φυσικά καταστήματα. Η ταχεία διείσδυση προϊόντων που συνδυάζουν την τεχνητή νοημοσύνη και την αναγνώριση φωνής έχουν κατακτήσει τη θέση τους στην καθημερινότητα όλων και συμβάλλουν σημαντικά στην αλλαγή της καταναλωτικής συνήθειας. Αυτή η νέα πραγματικότητα αλλάζει το «χαρακτήρα» των καταστημάτων και τα αναγκάζει να αναπροσαρμόσουν τον τρόπο λειτουργίας τους στο έπακρο. Λόγου χάρη, ειδικές εφαρμογές στα σημεία πώλησης θα μπορούν να «επικοινωνούν» με τους καταναλωτές, απλά με τη χρήση των smartphones, ενώ παράλληλα προσωποποιημένες προτάσεις με βάση τις συνήθειες της καθημερινότητας των καταναλωτών και των δημογραφικών στοιχείων τους θα είναι σε θέση να προτείνουν το κατάλληλο προϊόν για τον κάθε ένα πελάτη ξεχωριστά. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να τονίσω πως οι εταιρείες λιανικής δεν θα πάψουν να είναι ένας από τους πιο δυνατούς εργοδότες, ωστόσο θα προσαρμοστούν στα νέα αυτά δεδομένα. Η εταιρεία μας έχει εδώ και αρκετό καιρό προσανατολιστεί σε αυτήν την κατεύθυνση με μία επένδυση 10 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας σε συστήματα και τεχνολογίες που θα υποστηρίξουν την ψηφιακή αυτή μετάβαση.

Πρόσφατα δώσατε ακόμα περισσότερα κίνητρα στους εργαζομένους σας, προσφέροντας μετοχές, κάτι που κάνει η Dixons Carphone. Φαίνεται πολύ έντονα η εστίασή σας στο ανθρώπινο δυναμικό, αυτό αποτελεί μέρος μιας προσωπικής σας επιλογής;
Σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο με χαροποιεί ιδιαίτερα που μπορώ να ενθαρρύνω με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους την αφοσίωση, τη συνέπεια και τη δημιουργικότητα των συναδέλφων μου. O Όμιλος, αναγνωρίζοντας τη θέση και τις δυνατότητες της Ελλάδας, με τα ενισχυμένα οικονομικά αποτελέσματα, επιβράβευσε τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωση των ανθρώπων της Κωτσόβολος. Η Dixons Carphone προχώρησε σε μια τεράστια επένδυση, μετατρέποντας όλο το προσωπικό σε συμμέτοχους του οράματος της εταιρείας, και προέβη στην απονομή μετοχών σε όλους τους εργαζομένους. Για την Ελλάδα αυτό σημαίνει ότι σε επίπεδο 3ετίας θα επενδυθούν συνολικά περίπου 3 εκατ. ευρώ για τους 2.550 ανθρώπους της. Οφείλω, όμως, να αναφέρω πως η Κωτσόβολος ανέκαθεν είχε στη φιλοσοφία της την ανάπτυξη και την υποστήριξη του ανθρώπινου δυναμικού της, συγκεκριμένα αυξήσαμε την τελευταία τριετία 8%-10% ετησίως το εργατικό μας δυναμικό, αναπτύξαμε προγράμματα εκπαίδευσης για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών μας, ενώ επιπλέον επενδύσαμε σε πάνω από 53.000 ώρες εκπαίδευσης των εργαζομένων. Είμαστε μία εταιρεία που αναγνωρίζει και επιβραβεύει τις προσπάθειες των ανθρώπων της, αξίζει να αναφέρουμε ότι συνολικά για το οικονομικό έτος που διανύουμε πρόκειται να αποδώσουμε στο σύνολο των εργαζομένων της πρώτης γραμμής το ποσό των 2,2 εκατ. ευρώ σε bonus – ενώ πέρυσι το αντίστοιχο ποσό έφτασε το 1,9 εκατ. ευρώ, γεγονός που μας χαροποιεί ιδιαίτερα.

Είστε μέλος μίας μεγάλης πολυεθνικής όπως είναι η Dixons Carphone. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ της Ελλάδας και των μεγάλων ευρωπαϊκών αγορών;

Είναι γνωστό πως η Ελλάδα είναι μία μικρή αγορά που ιδίως μετά την οικονομική κρίση ο κλάδος μας συρρικνώθηκε δραματικά. Αυτά είναι δύο στοιχεία που μας διαφοροποιούν από τις χώρες της Ευρώπης. Τα τελευταία χρόνια είδαμε το σκηνικό να αλλάζει, τις μεγάλες εταιρείες να πρέπει να κάνουν προσεκτικές κινήσεις για να μη δουν τα κεκτημένα τους να εξαφανίζονται. Στην Κωτσόβολος, τη δύσκολη αυτή περίοδο καταφέραμε να αυξήσουμε την παραγωγικότητα, να αναδιαπραγματευτούμε με τους συνεργάτες μας, την ίδια στιγμή δεν φοβηθήκαμε να επενδύσουμε στους ανθρώπους μας και τα καταστήματα, πάντα λαμβάνοντας υπόψη τους πελάτες μας και τιμώντας την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν τόσα χρόνια. Αυτή τη στιγμή είμαστε η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία του Ομίλου μας και εξάγουμε τεχνογνωσία στις υπόλοιπες χώρες. Είμαστε υπερήφανοι που στον Όμιλό μας υιοθετούν τις πρακτικές μας, ακόμα και σε ανεπτυγμένες αγορές όπως της Σκανδιναβίας ή του Ηνωμένου Βασιλείου. Και για να ολοκληρώσω την απάντησή μου, οι διαφορές μας με τις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης είναι πολλές, αλλά με τη σωστή συνταγή και σκληρή δουλειά από μία καλοκουρδισμένη ταλαντούχα ομάδα μπορούν να γίνουν σπουδαία έργα στην Ελλάδα που εν δυνάμει μπορούν να εξαχθούν στην Ευρώπη, αλλά και σε όλο τον κόσμο.

Πώς βλέπετε τον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά, ο οποίος αναμένεται να ενταθεί τους επόμενους μήνες ιδίως στο κομμάτι των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών;
Ο ανταγωνισμός πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει. Είναι κάτι που διαχρονικά μας κινητοποιεί και μας κάνει καλύτερους. Η αγορά αλλάζει συνεχώς, για παράδειγμα, το γεγονός ότι ένας σημαντικός όγκος των πωλήσεων γίνεται πλέον μέσα από τα ηλεκτρονικά κανάλια, μας κινητοποίησε, μας έκανε για γίνουμε πιο ευέλικτοι και να εισάγουμε νέες πρακτικές. Θα συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που ξέρουμε καλά, εδώ και 69 χρόνια.