ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η IKEA γιορτάζει τα 75 της χρόνια και μας «ταξιδεύει» από το «χθες» στο «αύριο»

Η IKEA γιορτάζει τα 75 της χρόνια και μας «ταξιδεύει» από το «χθες» στο «αύριο»

Αν πριν από 75 χρόνια κάποιος ρωτούσε τον έφηβο Ίνγκβαρ Κάμπραντ από το Άλμχουλτ της Σουηδίας ποιο ήταν το όραμά του για τη μικρή και νεοσύστατη τότε εταιρεία του, το σίγουρο είναι πως η απάντησή του θα αποκάλυπτε πολλά για την ιδιοσυγκρασία και τη φιλοσοφία ζωής του.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως θα μιλούσε για το μεγάλο όραμά του. Μεγαλύτερη έμφαση θα έδινε, όμως, στο «κεφάλαιο» της σκληρής δουλειάς και δη, της προσπάθειας για συνεχή βελτίωση και εξέλιξη. Αυτός είναι ο λόγος που από το 1943 μέχρι σήμερα, η εταιρεία του, η ΙΚΕΑ, συνεχίζει να εξελίσσεται, να βελτιώνεται, να μεγαλώνει και να προσπαθεί να προσφέρει μια καλύτερη καθημερινή ζωή στο σπίτι για εκατομμύρια ανθρώπους.

2

Ο πρώτος κατάλογος ΙΚΕΑ διανεμήθηκε δωρεάν το 1951

Ο φετινός εορτασμός των 75 χρόνων «ζωής» της εταιρείας αποτελεί, λοιπόν, αναμφίβολα την ιδανική αφορμή για να βάλει κάποιος στο μικροσκόπιό του το φαινόμενο ΙΚΕΑ, ενός brand που «ξεκίνησε» την πορεία του πάνω σε ένα ποδήλατο -σε μια μικρή κωμόπολη της Σουηδίας- και κατάφερε να γίνει συνώνυμο της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας. Διότι παρά τα όσα έχουν αλλάξει από το 1943 μέχρι σήμερα, το όραμα που οδήγησε τον ιδρυτή της ΙΚΕΑ στην ομολογουμένως τεράστια επιτυχία του παραμένει το ίδιο και μάλιστα, σήμερα είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.

3

Ο Ίνγκβαρ Κάμπραντ σε νεαρή ηλικία, όταν πωλούσε σπίρτα στη γενέτειρά του

Πράγματι, η ανάγκη για μια πιο άνετη καθημερινότητα που εξυπηρετεί τις διαφορετικές μας απαιτήσεις είναι μεγάλη και «μια ματιά» στα βήματα της εταιρείας από τότε μέχρι σήμερα, εξηγεί το πώς και το γιατί η IKEA κατάφερε να γίνει η μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής πώλησης επίπλων και οικιακού εξοπλισμού στον κόσμο σήμερα, με παρουσία σε 50 αγορές και ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους να επισκέπτονται τα καταστήματα της εταιρείας ετησίως.

4

Το 1948 η ΙΚΕΑ άρχισε να παρουσιάζει μοντέρνα, κομψά έπιπλα

Στη χώρα μας, η IKEA του Ομίλου FOURLIS αποτελεί αναμφίβολα το επίκεντρο της οικίας και βρίσκεται εδώ και 17 χρόνια στη ζωή των Ελλήνων, αποδεικνύοντας πως όταν οι καινοτόμες ιδέες πηγαίνουν μαζί με τις προσιτές τιμές και ένα μεγάλο όραμα, τότε η «συνταγή» είναι επιτυχημένη για όλους.

5

Το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ άνοιξε το 1958 στο Άλμχουλτ της Σουηδίας

Η ΙΚΕΑ από το χθες στο σήμερα

Με αφορμή, λοιπόν, τα «γενέθλια» της εταιρείας, σίγουρα αξίζει να μελετήσουμε τις πρόσφατες δράσεις της IKEA που φέρνουν το αύριο στο σήμερα και αποδεικνύουν ότι παρά την τεράστια επιτυχία του, το brand συνεχίζει να αναζητεί νέους τρόπους για να κάνει το όραμά του πραγματικότητα.

Τα ψηφιακά εργαλεία που αναβαθμίζουν την αγοραστική εμπειρία: Η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πελατών της είναι μια από τις βασικές προτεραιότητες της IKEA, ήδη από τη δημιουργία της. Αυτός είναι ο λόγος που η εταιρεία αποφάσισε να εκμεταλλευτεί τα ψηφιακά εργαλεία που έχει πλέον στη διάθεσή της προκειμένου να αναβαθμίσει τον τρόπο που το καταναλωτικό κοινό απολαμβάνει και πραγματοποιεί τις αγορές του.

Η digital εφαρμογή ΙΚΕΑ Greece -η οποία διευκολύνει τους πελάτες με τη μοναδική λειτουργία scanning του barcode των προϊόντων- αποτελεί ενδεικτικό παράδειγμα του πώς η εταιρεία χρησιμοποιεί τις ψηφιακές τεχνολογίες για την εξυπηρέτηση των πελατών της.

Η ΙΚΕΑ, βέβαια, φροντίζει να βελτιώνει την εμπειρία των καταναλωτών και στα φυσικά της καταστήματα και μέσω ολοκληρωμένων υπηρεσιών, μετατρέπει τις αγορές σε μία εύκολη και γρήγορη διαδικασία.

Ο νέος κατάλογος ΙΚΕΑ και η νέα πτώση τιμών για το 2019: Η συνεχής μείωση τιμών στην ΙΚΕΑ αποτελεί μέρος του DNA της εταιρείας. Αξίζει εδώ να αναφέρουμε πως ο νέος κατάλογος της εταιρείας για το 2019 -που έχει ήδη διανεμηθεί- περιλαμβάνει χαμηλότερες τιμές σε πάνω από 1.000 προϊόντα.

6

Ο νέος κατάλογος της IKEA για το 2019 είναι εδώ

Τα πρωτοπόρα Pop-up store: Και από τις καινοτόμες εφαρμογές και τις μειωμένες τιμές, περνάμε στα πρωτοπόρα concepts της εταιρείας, όπως εκείνο που βρίσκεται πίσω από τα Pop-up stores, τα καταστήματα συγκεκριμένης διάρκειας, που η IKEA στήνει από το μηδέν, προκειμένου να έρχεται πιο κοντά με όλους τους πελάτες της. Η δημιουργία του IKEA POP- UP STORE στον Πειραιά αποτέλεσε αναμφίβολα μια μεγάλη και ευχάριστη έκπληξη για τους κάτοικους της ευρύτερης περιοχής και μέχρι σήμερα σημειώνει μεγάλη επιτυχία.

7

Το IKEA Pop-up store στον Πειραιά

Παράλληλα, τα Κέντρα Παραγγελιών και Παραλαβών της εταιρείας, σε πόλεις που απέχουν από τα καταστήματα, συνιστούν αναμφίβολα μια κίνηση που φέρνει την ΙΚΕΑ ακόμη πιο κοντά στους πελάτες της. Σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν πέντε τέτοια σημεία στη Ρόδο, την Πάτρα, τα Χανιά, το Ηράκλειο και την Κομοτηνή.

Με γνώμονα τη βιωσιμότητα: Από τη λίστα μας δεν θα μπορούσε να λείπει, φυσικά, μια αναφορά στη βασική φιλοσοφία της εταιρείας που αφορά στην ανάπτυξη ενός επιχειρηματικού μοντέλου που είναι βασισμένο στην κυκλική οικονομία και έχει στόχο μια πιο βιώσιμη καθημερινότητα. Για παράδειγμα, μέσα από εθελοντικές δράσεις και παρεμβάσεις, η IKEA και ο όμιλος FOURLIS προσπαθούν να μειώσουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις και να συμβάλλουν στην εξοικονόμηση των φυσικών πόρων του πλανήτη.

Αξίζει απλώς να αναφέρουμε πως το γνωστό brand χρησιμοποιεί ποιοτικό βαμβάκι που παράγεται από βιώσιμες πρακτικές καλλιέργειας και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο -δηλαδή την ενθάρρυνση των συγκεκριμενών πρακτικών- συνεργάζεται από το 2005 με τη WWF. Χάρη σε αυτή την ενέργεια, μάλιστα, σήμερα, χιλιάδες αγρότες με τις οικογένειες τους απολαμβάνουν την ανταμοιβή των κόπων τους. Ένα ακόμη αξιόλογο και χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας της εταιρείας παράδειγμα, είναι το από το 2015, στην ΙΚΕΑ διαθέτουν μόνο λαμπτήρες LED διότι η συγκεκριμένη τεχνολογία χρησιμοποιεί 85% λιγότερη ενέργεια! Με λίγα λόγια, προσφέρει εξοικονόμηση ενέργειας και χρήματα στους καταναλωτές.

8

Από το 1956 η συναρμολόγηση επίπλων από τους πελάτες αποτελεί μέρος της φιλοσοφίας της ΙΚΕΑ

Οι «Σταθμοί Χαράς»: Σε κάθε περίπτωση, για τη δική μας IKEA, οι «Σταθμοί Χαράς» αποτελούν αναμφίβολα μια σπουδαία κίνηση που από το 2013 μέχρι σήμερα μοιράζει χαμόγελα σε χιλιάδες παιδιά ανά την Ελλάδα. Πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος Κοινωνικής Υπευθυνότητας του Ομίλου FOURLIS και έχει συμβάλλει στον εξοπλισμό πάνω από 60 δημοτικών βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών στη χώρα μας.

9

Ο βρεφονηπιακός Σταθμός Λένορμαν

Ο Δημοκρατικός Σχεδιασμός: Τέλος, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στον Δημοκρατικό Σχεδιασμό που ακολουθεί η εταιρεία και τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες στηρίζεται η δημιουργία των προϊόντων της. Είναι ξεκάθαρο πως από την αρχή της δημιουργίας της, η IKEA προσφέρει προσιτές τιμές για όλους και λειτουργεί υπεύθυνα και φιλικά για τον άνθρωπο και το περιβάλλον, στοχεύοντας στον σχεδιασμό προϊόντων που αντέχουν στον χρόνο και αποκτούν αξία, είναι καλοσχεδιασμένα και κάνουν πιο εύκολη την καθημερινότητα μας μες στο σπίτι. Η χαμηλή τιμή, η αειφορία, η ποιότητα, ο σχεδιασμός και η λειτουργικότητα: Αυτές είναι οι βασικές αρχές πάνω στις οποίες βασίζεται η εταιρεία και σίγουρα έχουν συμβάλλει στην τεράστια επιτυχία της.

10

Τα αρχικά ΙΚΕΑ σημαίνουν Ingvar, Kamprad, Elmtaryd (ονομασία της οικογενειακής φάρμας) και Agunnaryd (η περιοχή)

Από τον πρώτο κατάλογο της ΙΚΕΑ που διανεμήθηκε δωρεάν το 1951 μέχρι τη δημιουργία του πρώτου καταστήματος στη Σουηδία και από το πρώτο εστιατόριο-καφέ το 1960 μέχρι τα 419 καταστήματα ΙΚΕΑ σε πάνω από 50 χώρες εν έτει 2018, οι αξίες της εταιρείας παραμένουν ίδιες και αποδεικνύουν πως μέσα από τη συνεχή βελτίωση και εξέλιξη, ένα brand μπορεί σίγουρα να «κερδίσει» μια θέση στην καρδιά των καταναλωτών. Όπως συνήθιζε να λέει και ο Ίνγκβαρ Κάμπραντ, ωστόσο, υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν και αυτό σημαίνει πως το «αύριο» της οικίας αναμένεται να είναι συναρπαστικό και σίγουρα, ακόμη πιο άνετο.