Ηλεκτρονικές παραγγελίες για πρωινό στη Μ. Βρετανία
Οι Βρετανοί ξόδεψαν 1,1 δισ. λίρες, ψωνίζοντας μέσω διαδικτύου κατά τη διάρκεια της λεγόμενης «Μαύρης Παρασκευής» (27/11), ξεπερνώντας για πρώτη φορά το όριο του ενός δισ. λιρών ημερησίως στις ιντερνετικές αγορές.
Το εντυπωσιακό ποσό είναι κατά 36% αυξημένο σε σχέση με την ίδια ημέρα της περασμένης χρονιάς, σύμφωνα με τον σύνδεσμο ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου (IMRG) της χώρας και της εταιρείας στατιστικών αναλύσεων Experian, που ανάμενε αύξηση 32% στα 1,07 δισ. λίρες. Όπως έδειξαν τα πιο πρόσφατα στοιχεία, σχεδόν τα μισά και, πιο συγκεκριμένα, 495 εκατ. λίρες ξοδεύτηκαν μέσα σε μία ημέρα από τους Βρετανούς για έξυπνα κινητά και ταμπλέτες.
Αντιγράφοντας την Αμερική
Στις ΗΠΑ, ως Μαύρη Παρασκευή ορίζεται εκείνη η Παρασκευή που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών που γιορτάζεται την τέταρτη Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου και σηματοδοτεί την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών, όπου οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανοίγουν πολύ νωρίς το πρωί, προσφέροντας μεγάλες εκπτώσεις, που με τη σειρά τους προκαλούν ντελίριο ανάμεσα στους homo consumus.
Το επίθετο «Μαύρη» ανιχνεύεται στις αρχές της δεκαετίας του ’60 στη Φιλαδέλφεια, όταν οι πολίτες αναζητούσαν την κατάλληλη λέξη για να περιγράψουν την κατάσταση στους δρόμους την επομένη μέρα μετά το Thanksgiving.
Το 2014, ο όγκος των πωλήσεων έπεσε για πρώτη φορά από το ξέσπασμα της κρίσης το 2008, προκαλώντας τα σχετικά σχόλια για τη δυναμική ανάκαμψης στις ΗΠΑ. Παρόλο που η αμερικανική οικονομία έχει βγει από την ύφεση επισήμως τον Ιούνιο του 2009, το απρόσμενο αυτό αποτέλεσμα στην εγχώρια κατανάλωση αποδόθηκε στο γεγονός ότι οι μεγάλες λιανικές αλυσίδες προσέφεραν εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του μήνα και ως εκ τούτου μοιράστηκε η κίνηση στα μαγαζιά σε περισσότερες ημέρες.
Το αμερικανικό καταναλωτικό έθιμο της Μαύρης Παρασκευής άρχισε να εισέρχεται στην βρετανική αγορά στις αρχές της δεκαετίες με την παρότρυνση αμερικανικών κολοσσών της λιανικής που δραστηριοποιούνται στο νησί, όπως η Amazon και τα σουπερμάρκετ ASDA (θυγατρική της Walmart).
Το συγκεκριμένο marketing επικρίθηκε από πολλούς παράγοντες της αγοράς, που θεώρησαν ότι τα ήθη και έθιμα της αμερικανικής main street δεν ταιριάζουν σε αυτά της βρετανικής high street. Το περιοδικό Retail Week, που κάθε Παρασκευή βρίσκει θέση πάνω στα γραφεία των σημαντικότερων ανθρώπων του κλάδου, έφτασε να κάνει λόγο για «αμερικανισμό». Από την πλευρά του, ο σύνδεσμος IMRG παραδέχεται ότι «δεν υπάρχει τίποτα πιο διχαστικό στην αγορά λιανικής από τη Μαύρη Παρασκευή». Αρκετοί καταστηματάρχες φοβούνται ότι τα σαρκαστικά σχόλια στον Τύπο για τις ορδές των υποψήφιων αγοραστών που εφορμούν στα εκπτωτικά ράφια πλήττουν τελικά την εικόνα της Βρετανίας και κατ' επέκταση της βρετανικής λιανικής αγοράς.
Καταναλωτικό ντελίριο με το καλημέρα
Πέρυσι, καταγράφηκε η μεγαλύτερη συμμετοχή βρετανικών καταστημάτων στη Μαύρη Παρασκευή, δείχνοντας την τάση του καταναλωτικού κοινού στη Γηραιά Αλβιώνα. Η ημέρα εκείνη χαρακτηρίστηκε από μαζική έφοδο στα καταστήματα, παρά την κακοκαιρία, το κρύο και τη βροχή.
Εν τούτοις, η φετινή πτώση 4% στις πωλήσεις εντός καταστημάτων, αν και μικρότερη του αναμενομένου, θορυβεί πολλούς Βρετανούς λιανέμπορους, καθώς ο ανταγωνισμός από το ίντερνετ είναι σκληρός και καταχωρημένος στους μεγάλους του κλάδου.
Οι Amazon UK, John Lewis (μεγαλύτερη βρετανική αλυσίδα καταστημάτων λιανικής) και Dixons Cardphone (μεγαλύτερη αλυσίδα ηλεκτρικών συσκευών και κινητών τηλεφώνων) ανακοίνωσαν ότι η περασμένη Παρασκευή τούς απέφερε τις μεγαλύτερες πωλήσεις ημερησίως φέτος.
Όπως αναφέρει το Reuters, για την Amazon το ρεκόρ ημέρας μεταφράστηκε σε 6 εκατομμύρια πωλήσεις και για την John Lewis, που πρωτοστάτησε στην online φρενίτιδα, κατά 11,9% σε σχέση με τις πωλήσεις της Μαύρης Παρασκευής του 2014.
Ενδεικτικό είναι πως τα καταστήματα John Lewis αύξησαν μεν, αλλά λιγότερο δε, τις πωλήσεις τους κατά 9,3% το Σαββατοκύριακο που ακολούθησε.
Αναλυτές του χώρου εκτιμούν πως αυτή θα είναι και η εικόνα τα επόμενα χρόνια: την Παρασκευή οι ηλεκτρονικές πωλήσεις να παίρνουν τη μερίδα του βρετανικού λέοντος και το Σαββατοκύριακο να μαζεύονται τα υπόλοιπα.
Όπως ανακοίνωσε η John Lewis, η επιτυχία της Μαύρης Παρασκευής οφείλεται στο προσωπικό της στις αποθήκες διανομής. Την Παρασκευή, οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν κυριολεκτικά ανάμεσα στις 9 και 10 το πρωί, με τον ιστότοπο της εταιρείας να δέχεται 4,9 παραγγελίες ανά δευτερόλεπτο.
Καθ’ όλη δε τη διάρκεια του τριημέρου η ομάδα διανομής διαχειρίστηκε 18% περισσότερα πακέτα το τριήμερο σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και 5 προϊόντα ανά δευτερόλεπτο στις ώρες αιχμής, δίνοντας τον ορισμό της Μαύρης Παρασκευής.