Η «μεταμόρφωση» της μεγαλύτερης αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η κρίση μπορεί και να αποτελέσει ευκαιρία για εταιρείες που αποφασίζουν να τολμήσουν και να προχωρήσουν σε δραστικές αλλαγές που θα τους επιτρέψουν να παρουσιάζουν ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης. Ένα τέτοιο παράδειγμα μετασχηματισμού στην Ελλάδα αποτελεί η Κωτσόβολος, η μεγαλύτερη αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, η οποία έχει πετύχει τα τέσσερα τελευταία χρόνια να παρουσιάζει ενίσχυση των πωλήσεων και της κερδοφορίας αλλά και να επενδύει σημαντικά κεφάλαια, παρά το γεγονός ότι η αγορά στην οποία δραστηριοποιείται βρίσκεται σε πτωτική πορεία τα τελευταία χρόνια.
Ορισμένα από τα «κλειδιά» του επιτυχημένου μετασχηματισμού της Κωτσόβολος είναι η ανανέωση του δικτύου καταστημάτων, η αναβάθμιση των υποδομών της και η έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό της αλυσίδας. Το αποτέλεσμα είναι το οικονομικό έτος που έληξε στο τέλος Απριλίου 2017 να χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα πετυχημένο με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται κατά 11,5% στα 408 εκατ. ευρώ με τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) να εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 14,5 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων στα 9,5 εκατ. ευρώ, επιδόσεις που αποτελούν ρεκόρ για την τρέχουσα δεκαετία. Επιπλέον, τα ταμειακά διαθέσιμα υπολογίζονται σε 40 εκατ. ευρώ, ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι οι επενδύσεις για το οικονομικό έτος 2016/17 άγγιξαν τα 8,5 εκατ. ευρώ και αναμένεται να συνεχιστούν, δεδομένου ότι η εταιρεία επανεπενδύει τα κέρδη της τα τελευταία χρόνια.
Αναβαθμισμένο δίκτυο
Τα τελευταία χρόνια, τα καταστήματα Κωτσόβολος έχουν κυριολεκτικά αλλάξει προς το καλύτερο, με την αλυσίδα να βρίσκεται σε φάση υλοποίησης ενός πλάνου πλήρους αναβάθμισης του δικτύου της. Τα τελευταία δύο χρόνια έχει εγκαινιάσει πέντε νέα καταστήματα στην Ελλάδα, ενώ έχει πραγματοποιήσει 37 ανακαινίσεις και 13 μετεγκαταστάσεις καταστημάτων σε καλύτερες κτιριακές υποδομές και κομβικότερα σημεία. Πρόσφατα η πόλη του Πειραιά απέκτησε το δεύτερο κατάστημα Κωτσόβολος με πέντε ορόφους, ενώ εγκαινιάζεται αυτές τις μέρες και το νέο κατάστημα στο River West, καθώς και ανακαινίζονται καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Συνολικά, το δίκτυο πωλήσεων περιλαμβάνει 95 σημεία σε όλη την Ελλάδα, συν το ηλεκτρονικό κατάστημα στη διεύθυνση www.kotsovolos.gr.
Στόχος της αναβάθμισης είναι η βελτιωμένη εμπειρία των καταναλωτών, στοίχημα που φαίνεται πως κερδίζει η αλυσίδα δεδομένης της ενίσχυσης των μεριδίων αγοράς της τα τελευταία χρόνια.
Ανθρώπινο δυναμικό
Παράλληλα, η εταιρεία επενδύει σημαντικά στο κομμάτι του ανθρώπινου δυναμικού της, καθώς τα τελευταία δύο χρόνια έχει αυξήσει τους εργαζομένους της κατά 15%, ενώ προσφέρει συνεχόμενη εκπαίδευση σε όλους τους εργαζομένους της, ο συνολικός αριθμός των οποίων ξεπερνά τους 2.150. Οι ώρες εκπαίδευσης που αφιερώθηκαν τον τελευταίο χρόνο έφτασαν τις 52.655, για την πραγματοποίηση 348 σεμιναρίων, ενώ η εταιρεία δημιούργησε έναν ειδικό χώρο εκπαιδεύσεων 500 τ.μ. με όλες τις σύγχρονες ανέσεις που απαιτούνται για την περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων των εργαζομένων. Σε έρευνα ικανοποίησης των εργαζομένων, αποδεικνύεται ο υψηλός βαθμός ικανοποίησης, καθώς το 92% των εργαζομένων νιώθουν «Εξαιρετικά υπερήφανοι» που εργάζονται για την Κωτσόβολος. Τα υψηλά ποσοστά ικανοποίησης των εργαζομένων αποτελούν το σημείο αναφοράς για τον όμιλο της Dixons Carphone, καθώς ξεπερνούν σημαντικά το Benchmark της Ευρώπης στον κλάδο του retail.
Ανδρέας Αθανασόπουλος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Dixons South East Europe
Ενίσχυση των υποδομών
Το νέο στοίχημα για τη διοίκηση της Κωτσόβολος είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της, προκειμένου να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που φέρνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο του λιανεμπορίου και όχι μόνο. Η Κωτσόβολος έχει ξεκινήσει να προχωρά στην αναβάθμιση των τεχνολογικών υποδομών της με τη συνολική επένδυση να εκτιμάται πως θα ξεπεράσει τα 10 εκατ. ευρώ και ο στόχος δεν είναι άλλος από την καλύτερη λειτουργία της επιχείρησης και τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών της. Οι βελτιωμένες επιδόσεις στους δείκτες ικανοποίησης των πελατών είναι ένα ενθαρρυντικό δείγμα.
Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι οι επενδύσεις στις τεχνολογικές υποδομές -ειδικά στο επίπεδο των business applications- αποτελούν το έναυσμα για σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία της επιχείρησης. Σύμφωνα με τα στελέχη της Κωτσόβολος, πρόκειται για μια συνολικότερη διαχείριση της αλλαγής που απαιτεί ανάλογη προετοιμασία και σχέδιο για όλες τις βασικές πτυχές της: Συστήματα, διαδικασίες και φυσικά τους ίδιους τους ανθρώπους. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχει δημιουργηθεί ειδικό τμήμα (Business Change) στα πρότυπα οργάνωσης της μητρικής μας εταιρείας, το οποίο καλείται να βοηθήσει από τη δική του σκοπιά σε αυτόν το μετασχηματισμό. Αποτελεί διακριτή οργανική μονάδα που βρίσκεται δίπλα στο τμήμα Πληροφορικής και τελεί και υπό την επίβλεψη του γενικού διευθυντή Τεχνολογίας (CTO) και διαχειρίζεται το σύνολο των δράσεων που σχετίζονται με το μετασχηματισμό και τη βελτίωση της λειτουργίας της εταιρείας. Επιπλέον, συμμετέχει στην ανάλυση των επιχειρησιακών αναγκών, στο σχεδιασμό διαδικασιών και αποτελεί ένα είδος «business integrator», έχοντας ως στόχο να βοηθήσει την Κωτσόβολος να συνεχίσει να παραμένει στην κορυφή σε έναν κλάδο, όπου οι αλλαγές είναι διαρκείς.