ΔΙΕΘΝΗ

Από την τετραήμερη εργασία, στην τετραήμερη εκπαίδευση: Μια νέα τάση σαρώνει τις ΗΠΑ

Από την τετραήμερη εργασία, στην τετραήμερη εκπαίδευση: Μια νέα τάση σαρώνει τις ΗΠΑ
Αποδοτικότερο το σύστημα της τετραήμερης εκπαίδευσης στις ΗΠΑ. AP photo

Μορφή «πανδημίας» έχει ξεκινήσει να λαμβάνει στις Ηνωμένες Πολιτείες μία τάση που έμεινε ως «κατάλοιπο» από την περίοδο των περιορισμών λόγω Covid.

Οι ΗΠΑ, αν και δεν ήταν η πρώτη, ήταν με βεβαιότητα η χώρα που εφάρμοσε για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα την τετραήμερη εργασία μετά την άρση των περισσότερων περιορισμών της πανδημίας.

Η τάση αυτή έχει μετατραπεί σήμερα σε ένα σύστημα που αρκετές εταιρείες και μάλιστα μεγάλες εξακολουθούν να εφαρμόζουν ή καλύτερα να δίνουν την επιλογή στους εργαζομένους τους.

Με ένα ωράριο πιο διευρυμένο για τέσσερις ημέρες οι εργαζόμενοι σε εταιρείες όπως η Amazon, Alphabet ακόμη και η Apple, έχουν την δυνατότητα να πηγαίνουν στον χώρο εργασίας τους τέσσερις από τις πέντε ημέρες της εργάσιμης εβδομάδας.

Τη συγκεκριμένη κίνηση φαίνεται πως υιοθετούν και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, κυρίως τα λύκεια και οι σχολές των Πανεπιστημίων.

Η συγκεκριμένη επιλογή έγινε αρχικά κυρίως για να περιοριστεί ο αντίκτυπος της έλλειψης δασκάλων και καθηγητών, οι οποίοι μετά τον κορωνοϊό είτε διστάζουν να δεχθούν θέση σε κάποια μικρή πόλη των κεντρικών πολιτειών των ΗΠΑ, είτε δεν είχαν τρόπο και πόρους να επιστρέψουν στις σχολές στις οποίες επί μακρόν δίδασκαν διαδικτυακά.

Σήμερα, το σύστημα της τετραήμερης εκπαίδευσης εφαρμόζεται σε περισσότερες από 850 κομητείες της χώρας, όταν πριν από δύο χρόνια και εν μέσω σκληρών lockdown και περιορισμών οι κομητείες που έκαναν χρήση του έξυπνου συστήματος ήταν 650.

Μέσα από μελέτες που «παραδοσιακά» συνοδεύουν οποιαδήποτε νέα τάση στις ΗΠΑ, αποδεικνύεται πως τόσο οι καθηγητές όσο και οι μαθητές ανταποκρίνονται καλύτερα στις τέσσερις από τις πέντε ημέρες εκπαίδευσης – εργασίας.

Οι μεν καθηγητές έχουν την δυνατότητα χωρίς τους περιορισμούς της πανδημίας να εξασφαλίζουν περισσότερα χρήματα είτε σε άλλα ιδρύματα είτε κάνοντας έξτρα εργασία στους βασικούς τους εργοδότες και οι μαθητές – φοιτητές με λίγες περισσότερες ώρες εκπαίδευσης την ημέρα εξασφαλίζουν μία ολόκληρη ημέρα διαβάσματοςεργασίας ή ξεκούρασης.

Τα στοιχεία δείχνουν πως οι επιδόσεις των μαθητών – φοιτητών που έχουν επιλέξει τον συγκεκριμένο δρόμο είναι καλύτερες κατά μέσο όρο 5% γενικά στις βαθμολογίες των εξετάσεων και αυτό αφορά ποσοστό μεγαλύτερο του 80% των φοιτητών – μαθητών που ακολουθούσαν το «κλασικό» εκπαιδευτικό πενθήμερο.

Η τετραήμερη εκπαίδευση, πάντως, φαίνεται πως δεν έχει την ίδια οικονομική «απόδοση» για τα ιδρύματα και τα σχολεία, όπως για τις επιχειρήσεις.

Το κόστος είναι ελάχιστα μικρότερο, καθώς οι εκπαιδευτικοί χώροι σε αντίθεση με τους χώρους εργασίας μίας επιχείρησης δεν είναι δυνατό να παραμείνουν συνολικά κλειστοί και τα φώτα και οι ενεργοβόρες συσκευές συνεχίζουν να καταναλώνουν και να κοστίζουν,καθώς οι εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις ειδικά στις ΗΠΑ φιλοξενούν και μεγάλους αθλητικούς (ανοιχτούς και κλειστούς) χώρους όπως και φοιτητικές εστίες.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως η νέα μορφή που αρχίζει να λαμβάνει η εκπαίδευση στην χώρα έχει σημαντικά βελτιωμένα ακαδημαϊκά αποτελέσματα με παράλληλη οικονομική άνοδο για τις τοπικές κοινωνίες και αγορές καθώς ο περισσότερος χρόνος φέρνει και μεγαλύτερη εργασιακή παραγωγή αλλά και ανάλογες καταναλώσεις.