ΔΙΕΘΝΗ

Bloomberg: Γιατί η ΕΕ απειλείται με ενεργειακή «ασφυξία» στην προμήθεια ντίζελ

Bloomberg: Γιατί η ΕΕ απειλείται με ενεργειακή «ασφυξία» στην προμήθεια ντίζελ
Από τις αρχές Φεβρουαρίου, οι κυρώσεις της ΕΕ θα απαγορεύσουν την παράδοση σχεδόν όλων των θαλάσσιων προϊόντων διύλισης πετρελαίου - συμπεριλαμβανομένου του καυσίμου τύπου ντίζελ - από τη Ρωσία AP Photo / David J. Phillip

Με τον κίνδυνο της πλήρους διακοπής βρίσκεται πλέον το εμπόριο ντίζελ ανάμεσα στην ΕΕ και την Ρωσία εξαιτίας των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Μόσχα. Ο λόγος γίνεται για μια παραγωγή που υπολογίζεται σε πάνω από 200 εκατ. βαρέλια σε ετήσια βάση και χαρακτηρίζεται ζωτικής σημασίας για τη «Γηραιά Ήπειρο».

Σύμφωνα με το Bloomberg, από τις αρχές Φεβρουαρίου, οι κυρώσεις της ΕΕ θα απαγορεύσουν την παράδοση σχεδόν όλων των θαλάσσιων προϊόντων διύλισης πετρελαίου - συμπεριλαμβανομένου του καυσίμου τύπου ντίζελ - από τη Ρωσία, τον μεγαλύτερο εξωτερικό προμηθευτή της περιοχής.

Με τον χρόνο να εξαντλείται κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ακραίας στενότητας της αγοράς, οι έμποροι θα πρέπει να προβούν σε δραματικές περικοπές αν πρόκειται να προλάβουν την προθεσμία.

Οι συνδυασμένες εισαγωγές καυσίμων τύπου ντίζελ στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο - το οποίο επίσης απαγορεύει τις ρωσικές αποστολές - μειώθηκαν από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα, πάντα, με το Bloomberg.

Εάν ο ρυθμός αυτός συνεχιστεί για το υπόλοιπο του Οκτωβρίου, οι αφίξεις ντίζελ θα πρέπει να μειωθούν κατά περισσότερα από 5.000 βαρέλια κάθε μέρα από την 1η Νοεμβρίου μέχρι την προθεσμία του Φεβρουαρίου. Οποιαδήποτε επιβράδυνση αυτού του χρονοδιαγράμματος θα καταστήσει ακόμη πιο οξεία την τελική προθεσμία του 2023.

Γαλλία και Γερμανία αντιμέτωπες με τις σοβαρότερες συνέπειες

Υπό το πρίσμα αυτό, η απαλλαγή της Ευρώπης από τις ρωσικές προμήθειες ντίζελ μόνον εύκολη δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί.

Ενδεικτικά, η Γαλλία, ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς της Ευρώπης, είχε πρόσφατα μειώσει τη δική της παραγωγή ντίζελ λόγω απεργιών στα διυλιστήρια πετρελαίου της, αναγκάζοντάς την να προμηθεύεται περισσότερο από το εξωτερικό.

Την ίδια στιγμή, η εγχώρια παραγωγή στη Γερμανία, όπου η ζήτηση ντίζελ της ηπείρου είναι ισχυρότερη, κινδυνεύει επίσης, επειδή το διυλιστήριο Schwedt πρόκειται να χάσει την πρόσβαση στο αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Druzhba.

Πώς αντισταθμίζεται η απώλεια του ρωσικού ντίζελ

Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, η ΕΕ θα αντισταθμίσει την απώλεια της ρωσικής προμήθειας εισάγοντας περισσότερο από περιοχές παραγωγής, όπως η Μέση Ανατολή.

Αυτό συμβαίνει ήδη, με τις εισαγωγές από μη ρωσικές χώρες στο μπλοκ και το Ηνωμένο Βασίλειο να βρίσκονται σε πορεία προς το υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές τουλάχιστον του 2016 αυτόν τον μήνα, λίγο πάνω από ένα εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως.