ΧΡΗΜΑ

Ακρίβεια: Το φθινοπωρινό «στοίχημα» και τα νέα «καμπανάκια»

Ακρίβεια: Το φθινοπωρινό «στοίχημα» και τα νέα «καμπανάκια»
eurokinissi

Με το βλέμμα στραμμένο στο φθινόπωρο, εντείνεται η ανησυχία για νέο κύμα πληθωριστικών πιέσεων, την ίδια στιγμή που η ακρίβεια και εν μέσω καλοκαιριού, εξακολουθεί να αποτελεί μείζον πρόβλημα για τους πολίτες.

Άλλωστε, μία σειρά από παράγοντες που είχαν οδηγήσει και το προηγούμενο διάστημα σε άνοδο των τιμών, δεν έχουν πάψει να υφίστανται. Όπως, οι γεωπολιτικές εξελίξεις που επηρεάζουν τις τιμές της ενέργειας και προκαλούν διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και η κλιματική αλλαγή, οι επιπτώσεις της οποίας αποτυπώνονται έντονα στις τιμές των τροφίμων. Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν και νέοι παράγοντες, όπως για παράδειγμα, το πρόβλημα της πανώλης των αιγοπροβάτων που προέκυψε μέσα στο καλοκαίρι και για το οποίο εκφράζονται φόβοι ότι θα επηρεάσει τις τιμές σε κρέας και τυροκομικά το επόμενο διάστημα.

Οι κλάδοι που τροφοδότησαν τον πληθωρισμό Ιουλίου

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που ανακοινώθηκαν την Παρασκευή, ο ετήσιος πληθωρισμός στη χώρα μας, αυξήθηκε τον Ιούλιο στο 2,7% από 2,3% τον Ιούνιο, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να καταγράφονται σε ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια (6,7%) και στην ένδυση-υπόδηση (4,3%).

Στα τρόφιμα ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 2,4% με το ελαιόλαδο να συνεχίζει να οδηγεί την «κούρσα» των αυξήσεων με άνοδο 56,7%, ακολουθούμενο από την κατηγορία ''μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων'' με 8,6% και τα νωπά ψάρια με 8,4%. Πέραν του ελαιόλαδου στο οποίο καταγράφεται συνολικά η μεγαλύτερη αύξηση, διψήφιες ήταν επίσης οι ανατιμήσεις στο φυσικό αέριο (+23,4%), τα αεροπορικά εισιτήρια (+18,4%), τα ασφάλιστρα υγείας (+14%) και τις τιμές ξενοδοχείων (+12,6%).

Σε ό,τι αφορά τις τιμές στα σούπερ μάρκετ, από τα τελευταία στοιχεία του ΙΕΛΚΑ για τον Ιούλιο προέκυψε πως από τις συνολικά 23 κατηγορίες προϊόντων, σε 13 οι τιμές μειώθηκαν σε σχέση με πέρσι, ωστόσο σε 10 κατηγορίες οι αυξήσεις συνεχίστηκαν. Μεσοσταθμικά, με βάση τα ίδια στοιχεία, οι τιμές εμφανίζονται μειωμένες κατά -1,56%. Οι μεγαλύτερες μειώσεις σε σύγκριση με το 2023 καταγράφηκαν σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-7,34%), απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-6,77%) και χαρτικά, καλλυντικά, είδη προσωπικής υγιεινής (-6,32%). Από την άλλη πλευρά, οι τιμές αυξήθηκαν περαιτέρω, σε φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+5,90%), ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη (+5,11%), τρόφιμα παντοπωλείου (+3,65%), οινοπνευματώδη ποτά (+3,21%), μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+3,01%).

Το «μήνυμα» του υπουργείου Ανάπτυξης και οι έλεγχοι στην αγορά

Με την αντιμετώπιση της ακρίβειας να αποτελεί τον βασικό στόχο του υπουργείου Aνάπτυξης, ο κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, ο οποίος με την ανάληψη των καθηκόντων του έχει ζητήσει «συνένωση δυνάμεων» στο συγκεκριμένο ζήτημα, πραγματοποιεί διαρκείς συναντήσεις με εκπροσώπους της αγοράς.

Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου δεκαημέρου μάλιστα η ηγεσία του υπουργείου είχε διευρυμένη συνάντηση με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, των βιομηχανιών τροφίμων και των πολυεθνικών εταιρειών, στην οποία ο κ. Θεοδωρικάκος τους κάλεσε να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να αποκλιμακώσουν τις τιμές. Εστίασε δε στη φθινοπωρινή περίοδο, όταν ξεκινά η σχολική χρονιά και πολλά ελληνικά νοικοκυριά, έχουν πρόσθετα έξοδα.

Την ίδια στιγμή, το αρμόδιο υπουργείο δίνει έμφαση και στη διενέργεια εκτεταμένων ελέγχων στην αγορά ώστε να εντοπίσει πιθανά περιστατικά αισχροκέρδειας. Στο πλαίσιο αυτό, μετά τα κρούσματα της πανώλης των αιγοπροβάτων και υπό τον φόβο αδικαιολόγητων ανατιμήσεων στην αγορά κρέατος, τα αρμόδια όργανα της ΔΙΜΕΑ πραγματοποιήσαν την προηγούμενη εβδομάδα μπαράζ ελέγχων στην κεντρική αγορά Αθηνών στην περιοχή του Ρέντη.