ΧΡΗΜΑ

Αυξάνονται οι επιλογές των Ελλήνων καταναλωτών στο digital banking

Αυξάνονται οι επιλογές των Ελλήνων καταναλωτών στο digital banking
UNSPLASH

Σε άνοδο βρίσκεται η χρήση των εφαρμογών ψηφιακής τραπεζικής με τις επιλογές για τους Έλληνες καταναλωτές να αυξάνονται διαρκώς με νέους «παίκτες» -τόσο εγχώριοι όσο και διεθνείς- να κάνουν την εμφάνιση τους.

Τα μέτρα αντιμετώπισης της COVID-19 είχαν ως αποτέλεσμα να «εκτοξευτεί» η χρήση τόσο του web όσο και κυρίως των smartphones για την πρόσβαση σε τραπεζικές υπηρεσίες και τη διεκπεραίωση συναλλαγών αλλά είναι αξιοσημείωτο ότι η άνοδος συνεχίζεται και τις τελευταίες χρονιές και πλέον εκτιμάται ότι πάνω από το 90% των τραπεζικών συναλλαγών πραγματοποιείται μέσω web banking ή mobile εφαρμογών.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών (ΕΕΤ), η πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών χρησιμοποιεί το smartphone του για τραπεζικές συναλλαγές με τον αριθμό των χρηστών mobile banking εφαρμογών στο τέλος του 2023 να ξεπερνά τα 5,9 εκατομμύρια όταν το αντίστοιχο νούμερο στο τέλος του 2022 ήταν στα 5,1 εκατομμύρια. Μάλιστα, η ΕΕΤΤ επισημαίνει ότι το 2023 το 57% των χρηστών εφαρμογών mobile banking πραγματοποίησε τουλάχιστον μία τραπεζική συναλλαγή μέσω του smartphone σε μηνιαία βάση. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2022 ήταν στο 55%.

Όσον αφορά στο web banking, ο αριθμός των χρηστών κινήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα καθώς το 2023 ήταν στα 3,73 εκατ. έναντι 3,8 εκατ. το 2022. Οι χρήστες των υπηρεσιών web banking είναι λίγο πιο «πιστοί» καθώς το 2023 το 64% πραγματοποίησε τουλάχιστον μία τραπεζική συναλλαγή κάθε μήνα όταν το 2022 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 66%.

Άμεσες πληρωμές

Την ίδια στιγμή, παρατηρείται και μεγάλη αύξηση στη χρήση των άμεσων πληρωμών με τo IRIS να ενισχύει διαρκώς τη δημοτικότητα του. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΙΑΣ, το 2023 έκλεισε με τις άμεσες μεταφορές χρημάτων μεταξύ φίλων (IRIS P2P), μεταξύ επαγγελματιών (IRIS P2B) και οι πληρωμές σε ηλεκτρονικό κατάστημα (IRIS eCommerce) που κατέγραψαν ισχυρούς ρυθμούς αύξησης συναλλαγών, ύψους 251%, 293% και 69% αντίστοιχα, σε σχέση με τα αντίστοιχα μεγέθη του 2022.

Παράλληλα, οι χρήστες του IRIS P2P ανέρχονταν στο τέλος του 2023 σε 2,2 εκατομμύρια, μέγεθος υπερ-τετραπλάσιο έναντι του 2020, με το 70% των χρηστών να ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών. Αντίστοιχα, 155 χιλιάδες ήταν οι εγγεγραμμένοι επαγγελματίες στην υπηρεσία IRIS P2B, μέγεθος αυξημένο κατά 292,8% εν συγκρίσει με το 2022 και τριπλάσιο έναντι του 2020. Το πλήθος των εγγεγραμμένων εμπόρων/eshops στην υπηρεσία IRIS eCommerce ανήλθε σε 3,5 χιλ. το 2023, ενισχυμένο κατά 19 φορές σε σχέση με το 2020.

Νέοι «παίκτες»

Οι «παραδοσιακές» τράπεζες έχουν δώσει ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα του digital banking τα τελευταία χρόνια με αρκετές νέες υπηρεσίες, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι και τα μικρότερα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, όπως η Attica Bank και η Optima Bank αλλά και οι συνεταιριστικές τράπεζες προωθούν έντονα τις ψηφιακές λύσεις της.

Μάλιστα, η Τράπεζα Πειραιώς σε συνεργασία με την Natech, μία ελληνική εταιρεία ανάπτυξης fintech λύσεων, έχει προχωρήσει στη δημιουργία της snappi, μία ψηφιακή τράπεζα, η οποία έλαβε πρόσφατα τραπεζική άδεια από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), έπειτα από πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος. Κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι η snappi θα ξεκινήσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της μέσα στο 2024, επιδιώκοντας να προσφέρει μία διαφορετική εμπειρία στους Έλληνες καταναλωτές.

Σημειωτέον πως υπάρχουν και διεθνείς «παίκτες» που έχουν αποκτήσει ιδιαίτερα ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα αποκλειστικά με ψηφιακές λύσεις. Από τις αποκαλούμενες neobanks, η πιο δημοφιλής είναι η Revolut, η οποία στην Ελλάδα έχει πλέον ξεπεράσει το 1 εκατ. ενεργούς χρήστες, ενώ το 2023 οι συναλλαγές αυξήθηκαν κατά 71% το 2023 και οι καταθέσεις των πελατών κατά 78%, ξεπερνώντας τα 340 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το ποσοστό των εγχώριων συναλλαγών, έναντι των συναλλαγών στο εξωτερικό, έφτασε το 65% το 2023, γεγονός που δείχνει ότι οι πελάτες ενσωματώνουν τη Revolut στην καθημερινότητά τους καθώς και στα ταξίδια τους. Κάτι που αποτελεί μία ακόμη ένδειξη ότι οι Έλληνες καταναλωτές αρχίζουν να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο «εναλλακτικές» λύσεις όσον αφορά στις πληρωμές τους.