«Πικρός» καφές για τους καταναλωτές - To ράλι στη διεθνή τιμή, ο ΦΠΑ και η κατανάλωση
Ανατιμήσεις αναμένονται το επόμενο διάστημα, στον καφέ που αγοράζουν οι καταναλωτές από ράφια των σούπερ μάρκετ, εξαιτίας του ανοδικού ράλι στη διεθνή τιμή του ενώ σε ό,τι αφορά την κατανάλωση εκτός σπιτιού, στο τέλος Ιουνίου εκπνέει η περίοδος ισχύος του μειωμένου συντελεστή 13% ΦΠΑ, στην εστίαση.
Οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του καφέ είναι αποτέλεσμα των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής σε Βιετνάμ και Βραζιλία, που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των εξαγωγών κόκκων καφέ, οι παραγωγές των οποίων επλήγησαν από την παρατεταμένη ξηρασία. Σημειώνεται πως οι ποικιλίες Robusta, που αποτελούν το 38% της παγκόσμιας παραγωγής έχουν φτάσει να διαπραγματεύονται έως και 60% ενώ ταυτόχρονα έχουν συμπαρασύρει και τις τιμές της ποικιλίας Arabica.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα και εφόσον η κατάσταση συνεχιστεί, όπως επεσήμανε ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Τάσος Γιάγκογλου, αναμένονται ανατιμήσεις στην αγορά του καφέ που πωλείται στα σούπερ μάρκετ, από 5% έως 15%, ανάλογα με τις τιμές στις οποίες θα αγοράσει το προϊόν κάθε εταιρεία. Σύμφωνα με τον ίδιο, έως τώρα οι εταιρείες του κλάδου, έχουν απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των ανατιμήσεων, ενώ οι τελευταίες αυξήσεις έχουν γίνει το 2022.
Αξίζει να σημειωθεί, πως η κατανάλωση καφέ στη χώρα μας έχει αυξηθεί κατά 4% - 5% μετά την πανδημία. Εντός των σούπερ μάρκετ, η εγχώρια αγορά του καφέ υπολογίζεται πως φτάνει τα 340 εκατ. ευρώ ενώ συνολικά, σε ετήσια βάση, 40.000 τόνοι καφέ καταναλώνονται στην Ελλάδα. Στο οργανωμένο λιανεμπόριο, η πρώτη σε όγκο πωλήσεων, κατηγορία είναι ο ελληνικός καφές με 50%, καταλαμβάνοντας μερίδιο 30%, σε αξία. Ακολουθεί ο στιγμιαίος με 18% σε όγκο και μερίδιο 30% σε αξία και o εσπρέσο με 15% σε όγκο και 25% σε αξία. Μερίδιο 17% σε όγκο και 13% σε αξία, κατέχει ο καφές φίλτρου. Ταχύτατα αναπτυσσόμενη είναι η κατηγορία της κάψουλας, η οποία μέσα σε λίγα χρόνια έχει καταφέρει να αποσπάσει μερίδιο της τάξεως του 14-15% με τον συνολικό τζίρο των πωλήσεών της στα σούπερ μάρκετ να υπολογίζεται σε περίπου 60 εκατ. ευρώ ετησίως.
Την ίδια στιγμή και στον κλάδο της εστίασης, επικρατεί προβληματισμός για ακόμη έναν λόγο: η περίοδος ισχύος του μειωμένου συντελεστή 13% ΦΠΑ στον καφέ εκπνέει στο τέλος του Ιουνίου. Εάν, δεν δοθεί νέα παράταση, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι της αγοράς, η επαναφορά του καφέ στο 24% ΦΠΑ, θα σημαίνει, πρόσθετη αύξηση 11 μονάδων, οι οποίες θα «περάσουν» στη λιανική τιμή και κατά συνέπεια στον καταναλωτή, καθώς οι επιχειρήσεις εστίασης δηλώνουν πως αδυνατούν να απορροφήσουν και νέα επιβάρυνση. Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες έχει πραγματοποιηθεί συνάντηση εκπροσώπων του κλάδου της εστίασης με το αρμόδιο υπουργείο σχετικά με το ζήτημα ενώ αναμένεται έως και το τέλος Ιουνίου και πριν από την τελική απόφαση της κυβέρνησης και νέα συνάντηση.