Ακρίβεια: Τα νέα μέτρα φέρνουν το πρώτο «κρας τεστ» στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Ένα «κρας τεστ» τιμών ξεκινά, το επόμενο διάστημα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μετά την εφαρμογή από την 1η Μαρτίου των νέων μέτρων για την καταπολέμηση της ακρίβειας, που παραμένει το μεγάλο «στοίχημα» για την κυβέρνηση αλλά και το ...πολυπόθητο ζητούμενο για τους καταναλωτές.
Οι νέες ρυθμίσεις που αφορούν στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, αλλάζουν τα δεδομένα που έως τώρα ίσχυαν στην αγορά ωστόσο μένει να φανεί το προσεχές διάστημα, ποιο και πόσο τελικά θα είναι το όφελος για την τσέπη του καταναλωτή.
«Μέχρι στιγμής έχουν μειωθεί οι τιμές σε 3.900 βασικά προϊόντα για κάθε νοικοκυριό» σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας την Παρασκευή, κατά την επίσκεψή του σε κατάστημα σούπερ μάρκετ, με αφορμή την έναρξη εφαρμογής των νέων μέτρων.
Σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου Ανάπτυξης, το μέτρο που προβλέπει τη μείωση των συνολικών εκπτώσεων των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% προκειμένου αυτή να «μεταφερθεί» στις τιμές τιμοκαταλόγου, έχει οδηγήσει σε μειώσεις στις τιμές στους τιμοκαταλόγους (χονδρική) οι οποίες φτάνουν μεσοσταθμικά:
- στις βρεφικές και παιδικές πάνες το 18,1%,
- στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner το 17%,
- στις οδοντόκρεμες το 15,1%,
- στα απορρυπαντικά ρούχων το 15,6%,
- στα απορρυπαντικά πιάτων το 16%,
- στα καθαριστικά παντός είδους το 15,8% και
- στα σαπούνια το 12,7%.
Σημειώνεται πως το μέτρο αφορά στις παραπάνω κατηγορίες προϊόντων.
Με δεδομένο ότι οι μειώσεις αυτές, αφορούν στους νέους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών που πρόσφατα έφτασαν στα σούπερ μάρκετ, η διαφορά των τιμών αναμένεται να περνά σταδιακά στα ράφια και να τις βλέπουν οι καταναλωτές τις επόμενες εβδομάδες, αφού προηγουμένως εξαντληθεί το ήδη διαθέσιμο απόθεμα των προϊόντων που έχουν επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου στις αποθήκες τους.
Θα μειωθούν σε ένταση οι προσφορές;
Το ερώτημα που πάντως που προκύπτει με την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, όπως εκφράζεται και από στελέχη της αγοράς είναι σε ποιο βαθμό και με ποια ένταση θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στα συγκεκριμένα προϊόντα που εντάσσονται στη ρύθμιση, δηλαδή: απορρυπαντικά ρούχων - πιάτων, καθαριστικά επιφανειών, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες.
Και αυτό γιατί, όπως σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες, ακόμη κι αν η αρχική τιμή των προϊόντων μειώνεται, εφόσον ο προμηθευτής αποφασίσει πλέον να «κόψει» ή να περιορίσει τις προωθητικές ενέργειες που έως τώρα έκανε, το τελικό όφελος για τον καταναλωτή ενδέχεται να είναι μικρότερο.
Οι τελικές τιμές που θα πληρώσουν οι καταναλωτές στο ταμείο θα εξαρτηθούν από την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν από εδώ και πέρα -σε ό,τι αφορά την ένταση των προσφορών- οι επιχειρήσεις που μείωσαν υποχρεωτικά και βάσει του νέου νόμου την τιμή του τιμοκαταλόγου.
Το «μπλόκο» για όσους κάνουν ανατιμήσεις
Για το δεύτερο μέτρο η εικόνα σχετικά με τιμές είναι πιο ξεκάθαρη, καθώς απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες σε αυτά, για τρεις μήνες. Αφορά σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, όπως επίσης και σε κάποιες κατηγορίες τροφίμων εφόσον πλησιάζουν κοντά στη λήξη τους.
Όπως ήδη έχει γίνει γνωστό, ήδη ορισμένες επιχειρήσεις αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ανάκληση των ανατιμήσεων που είχαν ανακοινώσει αλλά δεν είχαν ακόμα εφαρμόσει, προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν τις προωθητικές ενέργειες.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, τον Φεβρουάριο του 2024 και αφού είχε ξεκινήσει από τις 10 Ιανουαρίου να ισχύει το τρίμηνο «μπλόκο» σε περίπτωση αυξήσεων, καταγράφηκε περιορισμός των ανατιμήσεων κατά 76%, σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2023.
Την ίδια στιγμή όμως, σύμφωνα με όσα επισημαίνουν στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου, σε άλλες περιπτώσεις οι ανατιμήσεις συνεχίζονται και πλέον μένει να φανεί το επόμενο διάστημα, κατά πόσον το μέτρο αυτό θα οδηγήσει ακόμη περισσότερες εταιρείες στο να βάλουν φρένο στις αυξήσεις.