Έλεγχοι και πρόστιμα «αντίδοτο» στην ακρίβεια
Ανανεώθηκε:
Με εντατικοποίηση των ελέγχων σε ολόκληρη την αγορά επιχειρεί η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει την ακρίβεια που συνεχίζει να ταλανίζει τα ελληνικά νοικοκυριά, την ίδια στιγμή που στο επίκεντρο βρίσκεται και η πάταξη της φοροδιαφυγής, με τα νέα μέτρα που προωθούνται.
Η ακρίβεια αναγνωρίζεται ως το μείζον πρόβλημα αυτή τη στιγμή για τους πολίτες ενώ τα νέα μέτρα που έχει λάβει το υπουργείο Ανάπτυξης έχουν στόχο πλέον, να αποφευχθούν φαινόμενα του λεγόμενου «πληθωρισμού της απληστίας». Δηλαδή, νέες αυξήσεις σε προϊόντα καθώς και τιμές οι οποίες παραμένουν υψηλές, σε περιπτώσεις που δεν συντρέχουν πλέον οι λόγοι που «δικαιολογούσαν» την άνοδο τους.
Προς την κατεύθυνση αυτή, οι έλεγχοι από πλευράς των αρμόδιων οργάνων της ΔΙΜΕΑ, αφορούν στο σύνολο της αγοράς και της εφοδιαστικής αλυσίδας προκειμένου να διαπιστωθούν ενδεχόμενες παραβάσεις του νόμου περί αθέμιτης κερδοφορίας, για τις οποίες προβλέπονται υψηλά πρόστιμα, όπως εκείνα που έχουν ήδη επιβληθεί.
Παράλληλα το υπουργείο Ανάπτυξης επιδιώκει, μέσω του e-katanalotis, τη «διαφάνεια» στις τιμές των βασικών αγαθών που πωλούνται στην αγορά ώστε οι πολίτες να μπορούν, τόσο να συγκρίνουν μεταξύ των επιχειρήσεων όσο και να παρακολουθούν τη διακύμανσή τους. Στο πλαίσιο αυτό προστέθηκε πρόσφατα στην πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης και η κατηγορία «Το καλάθι των οπωροκηπευτικών» όπου τα σούπερ μάρκετ αναρτούν σε εβδομαδιαία βάση τις τιμές σε 33 φρούτα και λαχανικά που πωλούν στα καταστήματά τους.
Υπενθυμίζεται ακόμη, ότι βάσει των νέων μέτρων ότι τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να ανακοινώνουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης, οποιαδήποτε αύξηση τιμής αγοράς από προμηθευτή καταναλωτικών προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση. Προκειμένου τα στοιχεία αυτά να αξιοποιούνται για τους ελέγχους στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στο «μικροσκόπιο» και οι influencers
Πέραν όμως των επιχειρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου και των προμηθευτών βασικών καταναλωτικών αγαθών, στο «μικροσκόπιο» των ελέγχων, μπαίνουν πλέον και οι εμπορικές πρακτικές που χρησιμοποιούν οι influencers, προκειμένου να προωθήσουν ή να διαθέσουν προς πώληση προϊόντα και υπηρεσίες, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έτσι, με στόχο την προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε πως ξεκινά ελέγχους με τη συνδρομή ψηφιακών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο πανευρωπαϊκών ελέγχων που διενεργούνται στα Κράτη Μέλη της Ένωσης.
Ο στόχος των ελέγχων αυτών είναι να εντοπιστούν αναρτήσεις των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι οποίες περιέχουν μαρτυρίες, κριτικές ή καταχωρήσεις που ενδεχομένως να είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές, επηρεάζοντας την αγοραστική τους συμπεριφορά και προκαλώντας οικονομική ζημία και παράλληλα να επαληθεύσουν εάν οι influencers ενημερώνουν με σαφήνεια τους ακόλουθούς τους σχετικά με την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας τους.
Μέτρα κατά της φοροδιαφυγής
Από την πλευρά του το υπουργείο Οικονομικών βάζει στο επίκεντρο το ζήτημα της φοροδιαφυγής φέρνοντας σχετικό νομοσχέδιο που περιλαμβάνει πλέγμα μέτρων με στόχο τον περιορισμό της και την αποφυγή των φαινόμενων να δηλώνονται από επαγγελματίες χαμηλότερα από τα πραγματικά τους εισοδήματα.
Μεταξύ των πρωτοβουλιών του αρμόδιου υπουργείου είναι η διεύρυνση της χρήσης των POS στο σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας, απαγόρευση της χρήσης μετρητών στις αγοραπωλησίες ακινήτων, πρόστιμα για χρήση μετρητών σε συναλλαγές άνω των 500 ευρώ, ηλεκτρονικά τιμολόγια καθώς και αλλαγές στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.