Ακρίβεια: Το «στοίχημα» των νέων μέτρων για τις τιμές στο ράφι του σούπερ μάρκετ
Οι πρώτες κινήσεις για μειώσεις των τιμών, από πλευράς των επιχειρήσεων που προμηθεύουν τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ξεκίνησαν, στο πλαίσιο της νέας πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης, ωστόσο, στόχος είναι, ο αριθμός των προϊόντων αυτών να διευρυνθεί.
Σε συνολικά 233 κωδικούς (σύμφωνα με τα στοιχεία έως τις 25 Οκτωβρίου), 18 επιχειρήσεις ήδη δεσμεύτηκαν εγγράφως προς το υπουργείο Ανάπτυξης πως οι μειώσεις στις οποίες προχώρησαν– τουλάχιστον κατά 5%- σε προϊόντα τους, θα διατηρηθούν για τους προσεχείς 6 μήνες, κατ' ελάχιστον.
Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο «μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμής», στα προϊόντα τοποθετείται το ειδικό ταμπελάκι που έχει δημιουργηθεί, ώστε να γίνονται αντιληπτά από τους καταναλωτές.
Περιθώριο έως τις 30 Νοεμβρίου για συμμετοχή στη «μόνιμη μείωση τιμής»
Με δεδομένο πάντως ότι τα σούπερ μάρκετ διαθέτουν στα ράφια και τα ψυγεία τους χιλιάδες κωδικούς και λαμβάνοντας υπόψη τις υψηλές ανατιμήσεις που υπέστησαν τα περισσότερα προϊόντα τον τελευταίο 1,5 χρόνο, ο αριθμός αυτός- προς το παρόν τουλάχιστον- δεν φαίνεται να είναι αρκετός ώστε να φέρει την ουσιαστική ελάφρυνση στην τσέπη των καταναλωτών.
Άλλωστε, στόχος όπως έχει αναφέρει και ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας στην εκκίνηση του μέτρου είναι «να ξεπεράσουμε τους 500 κωδικούς».
Σημειώνεται ωστόσο πως οι επιχειρήσεις έχουν περιθώριο να συμμετάσχουν στο μέτρο έως τις 30 Νοεμβρίου. Έναν μήνα δηλαδή προκειμένου να αποφασίσουν ότι μπορούν να δεσμευτούν ότι θα προχωρήσουν σε μειώσεις και στη συνέχεια, ανεξαρτήτως των συνθηκών, θα τις διατηρήσουν κατά το επόμενο εξάμηνο. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα που απομένει έως το τέλος Νοεμβρίου, μπορεί να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, έτσι ώστε περισσότερες εταιρείες να λάβουν μέρος στην πρωτοβουλία.
«Πρωταγωνιστούν» στη λίστα οι επιχειρήσεις τροφίμων
Από τη λίστα που έχει δημοσιοποιηθεί μέχρι στιγμής με τις εταιρείες που συμμετέχουν στο μέτρο, προκύπτει πως οι περισσότερες εξ αυτών προέρχονται από τον κλάδο των τροφίμων. Εκεί άλλωστε που εντοπίζεται και το μεγαλύτερο πρόβλημα της ακρίβειας για τα ελληνικά νοικοκυριά, όπως αποτυπώνεται και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Σεπτέμβριο (+9,4% σε ετήσια βάση).
Πέραν των τροφίμων, στη λίστα των 233 κωδικών περιλαμβάνονται και 46 προϊόντα προσωπικής υγιεινής, 25 προϊόντα καθαριότητας και οικιακής φροντίδας καθώς και 9 προϊόντα της κατηγορίας «βρεφικά και παιδικά είδη».
Από τις υποκατηγορίες των τροφίμων αξίζει να σημειωθεί η παρουσία στη λίστα 14 κωδικών γάλακτος, 13 κωδικών στο γιαούρτι και 13 κωδικοί στο τυρί, γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα δηλαδή τα οποία έως και πρόσφατα οδηγούσαν την κούρσα των ανατιμήσεων. Αντίστοιχα περιλαμβάνονται και 18 κωδικοί στο αλεύρι, κατηγορία επίσης στην οποία σημειώθηκαν σημαντικές αυξήσεις μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι στο αλεύρι καταγράφεται και η μεγαλύτερη μέση μείωση μεταξύ των κατηγοριών, της τάξεως του 10%, ενώ ακολουθούν με μεσοσταθμική μείωση 8% οι 22 κωδικοί χυμών και ροφημάτων.
Σημειώνεται, ότι έως τώρα, με βάση τα ίδια επίσημα στοιχεία οι εταιρείες που συμμετέχουν στο μέτρο – στην πλειονότητά τους ελληνικές - είναι οι εξής: Όλυμπος, Γιώτης, Βιολάντα, Μύλοι Λούλη, ΤΡΙΚΚΗ, Numil Hellas, Παλίρροια-Σουλιώτης, Χαλβατζής Μακεδονική, Καραμολέγκος, MULTI FOAM, EURICOM, MELINDA, ARLA, ΜΑΝΔΡΕΚΑΣ, FLOS, ΝΙΚΑΣ, ΔΕΛΤΑ, Procter & Gamble.
Την ίδια στιγμή στην πλατφόρμα e-katanalotis έχει δημιουργηθεί από την προηγούμενη εβδομάδα η ενότητα «Το καλάθι των οπωροκηπευτικών» όπου οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με ετήσιo τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ, αναρτούν σε εβδομαδιαία βάση τις τιμές τους σε 33 βασικές κατηγορίες φρούτων και λαχανικών.
Στόχος του συγκεκριμένου νέου, επίσης, μέτρου είναι εν μέσω της ακρίβειας στα τρόφιμα, το αρμόδιο υπουργείο να γνωρίζει την εξέλιξη και το εύρος των τιμών στα οπωροκηπευτικά, ώστε από τη μία πλευρά, οι έλεγχοι που διενεργούνται στην αγορά να εστιάζουν εκεί όπου παρατηρούνται οι ανατιμήσεις και από την άλλη, να ενημερώνονται άμεσα οι καταναλωτές για τις ισχύουσες τιμές.