«Ψαλίδι» σε λαχανικά, ελαιόλαδο, κρέας και γαλακτοκομικά στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων
Ανανεώθηκε:
Μειωμένη κατανάλωση εμφανίζουν τα τελευταία χρόνια τρόφιμα που συνήθως βρίσκονταν στον «πυρήνα» των διατροφικών συνηθειών των Ελλήνων, γεγονός που αποτυπώνει τις σημαντικές αλλαγές στην καθημερινή διατροφή τους.
Ωστόσο σε αρκετές μεγάλες κατηγορίες τροφίμων, όπως για παράδειγμα σε γαλακτοκομικά και κρέας, παρατηρούνται αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις μεταξύ των επιμέρους προϊόντων. Στα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ σχετικά με τις αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων μεταξύ των ετών 2009 και 2022 καταγράφεται επίσης μία στροφή του καταναλωτικού κοινού σε οικονομικότερες λύσεις προκειμένου να καλύψει τις ίδιες ανάγκες με παρόμοια προϊόντα.
Στα γαλακτοκομικά προϊόντα, συνολικά η κατηγορία παρουσιάζει πτώση τόσο στη μέση μηνιαία δαπάνη όσο και στη μηνιαία κατανάλωση σε ποσότητες. Σε ό,τι αφορά το νωπό πλήρες γάλα η μείωση της μέσης μηνιαίας κατανάλωσης σε σχέση με το 2009 φτάνει το 41,6% ενώ στο συντηρημένο γάλα το 67,6%. Την ίδια στιγμή ωστόσο, το νωπό γάλα με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά καταγράφει σημαντική αύξηση της τάξεως του 40,9%. Από την άλλη πλευρά, μείωση 27% εμφανίζει το τυρί και μικρή αύξηση 3,7% το γιαούρτι.
Στο κρέας η μέση μηνιαία κατανάλωση είναι μειωμένη κατά 16,4%. Το κρέας από προβατοειδή και αιγοειδή εμφανίζει τη μεγαλύτερη μείωση κατά 42,9% ενώ στο βοείο κρέας φτάνει το 31,3%. Ωστόσο αυξημένη κατά 15,1% είναι η μέση μηνιαία κατανάλωση στο κοτόπουλο.
Λιγότερη κατά 17,7% είναι η μέση μηνιαία κατανάλωση σε λαχανικά- με τις δαπάνες στη συγκριμένη κατηγορία μειωμένες κατά 43% - ενώ στα φρούτα κατά 14,5%.
Παράλληλα οι Έλληνες καταναλώνουν μηνιαίως λιγότερες ποσότητες ελαιολάδου και συγκριμένα κατά 29,3% μεσοσταθμικά, σε σχέση με το 2009.
Την ίδια στιγμή αυξημένη είναι η κατανάλωση οσπρίων κατά 18,9%, αυγών κατά 15,5%, επίσης του ρυζιού κατά 6,6% ενώ στα ζυμαρικά η μέση μηνιαία κατανάλωση εμφανίζεται σχεδόν σταθερή (-0,62%). Αύξηση της κατανάλωσης εμφανίζουν τέλος τα αλκοολούχα ποτά (9,5% τα αποστάγματα, 6,5% το κρασί και 6,2% η μπύρα) κάτι ωστόσο που αποδίδεται στη μεγαλύτερη κατανάλωση στο σπίτι που παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια έναντι της αντίστοιχης κατανάλωσης σε χώρους εστίασης.