ΧΡΗΜΑ

Ανεβαίνει και στην Ελλάδα η αγορά του «second hand»

Ανεβαίνει και στην Ελλάδα η αγορά του «second hand»
pixabay

Kερδίζει διαρκώς έδαφος, κυρίως στις νεαρότερες ηλικίες καταναλωτών, η αγορά των μεταχειρισμένων προϊόντων ακόμη και στις κατηγορίες της ένδυσης και υπόδησης που έως και πριν μερικά χρόνια βρίσκονταν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα.

Η ακρίβεια και οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν επηρεάσει έντονα τις αγοραστικές συμπεριφορές και για ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών η αγορά «second hand» προϊόντων αποτελεί μία οικονομικότερη εναλλακτική. Από την άλλη πλευρά, η βιωσιμότητα και η κυκλική οικονομία απασχολούν όλο και εντονότερα τις νεότερες γενιές καταναλωτών όπως επίσης και τις επιχειρήσεις.

Αξίζει να σημειωθεί και ο σημαντικός ρόλος που έχουν «παίξει» στην άνοδο της τάσης του «second hand» τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η ανάπτυξη των online αγορών καθώς οι ψηφιακές πλατφόρμες αποτελούν βασικό κανάλι αγοράς ή μεταπώλησης μεταχειρισμένων για τους καταναλωτές.

Αύξηση 195,5% του τζίρου των καταστημάτων με μεταχειρισμένα

Στη χώρα μας ενδεικτικά της ανόδου της τάσης του «second hand» είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τον Απρίλιο του 2023 η κατηγορία των καταστημάτων με μεταχειρισμένα είδη κατέγραψε αύξηση 195,5% αποτελώντας εκείνη με τη μεγαλύτερη άνοδο μεταξύ των επιμέρους κλάδων του λιανεμπορίου. Το πρώτο τρίμηνο του έτους η κατηγορία είχε εμφανίσει συνολική αύξηση 42,7%.

Παράλληλα έρευνα του Focus Bari & YouGov τον Απρίλιο του 2022 έδειχνε ότι ένας στους δύο Έλληνες έχουν αγοράσει τουλάχιστον ένα είδος μεταχειρισμένου προϊόντος από δεύτερο χέρι, το τελευταίο τρίμηνο διεξαγωγής της έρευνας. Πιο διαδεδομένες εμφανίζονταν οι συγκεκριμένες αγορές μεταξύ ανδρών και νεαρών ηλικιών με κυριότερες «πηγές» αγορών, τόσο το online όσο και τα φυσικά καταστήματα ή από φίλους και γνωστούς.

Οι κινήσεις από τις μεγάλες εταιρείες

Από την πλευρά των μεγάλων εταιρειών, όλο και περισσότερες διεθνώς είναι εκείνες που «επενδύουν» πλέον και σε αυτή την κατηγορία. Ενδεικτικές είναι οι κινήσεις από τα brands ένδυσης Zara και η H&M, που δίνουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές μέσα από πλατφόρμες, να κάνουν αγορές μεταχειρισμένων ή εκείνοι να μεταπωλούν δικά τους προϊόντα. Ανάπτυξη γνωρίζουν όμως και οι αλυσίδες που δραστηριοποιούνται κατά κύριο λόγο στην πώληση ρούχων outlet και second hand. Όπως για παράδειγμα η βουλγαρική Mania Stores και η λιθουανική Humana τις οποίες μάλιστα οι πληροφορίες θέλουν να «μπαίνουν» και στην ελληνική αγορά το επόμενο διάστημα.