Πώς το «ράλι» της ιδιωτικής ετικέτας έφερε αλλαγές στην αγορά
Ανανεώθηκε:
Διαρκώς αυξανόμενο είναι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις αγορές των καταναλωτών στο σούπερ μάρκετ, κάτι που αποτυπώνεται στα στοιχεία των πωλήσεων αλλά διαπιστώνουν και οι ίδιες οι βιομηχανίες τροφίμων.
Οι πληθωριστικές πιέσεις και η ακρίβεια τον τελευταίο χρόνο έχει οδηγήσει σε «στροφή» των καταναλωτών προς οικονομικότερες λύσεις ενώ όσο οι τιμές – κατά κύριο λόγο στα τρόφιμα- παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, η τάση αυτή εντείνεται.
Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων ΙRI για τον Ιανουάριο δείχνουν πως το μερίδιο των private label προϊόντων στις συνολικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται στο 17,7%. H εταιρεία μάλιστα επισημαίνει πως η ανάπτυξη των PL είναι σχεδόν 5 φορές υψηλότερη από εκείνη των επώνυμων προϊόντων.
Ωστόσο στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ που υπολογίζουν στα στοιχεία και τις πωλήσεις της αλυσίδας Lidl, επισημαίνουν πως η ανάπτυξη των PL ξεπερνά το 20%. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο στην εικόνα που έχει διαμορφωθεί, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, παίζει και το «καλάθι του νοικοκυριού» που εφαρμόζεται από τον περασμένο Νοέμβριο στα σούπερ μάρκετ, το οποίο σε μεγάλο ποσοστό περιέχει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Σε σύγκριση με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς μέσους όρους η χώρα μας βρίσκεται βεβαίως αρκετά μακριά -ενδεικτικά στην Ελβετία το μερίδιο των PL ξεπερνά και το 50%. Ωστόσο η αυξητική τάση που συνεχίζουν να έχουν, όσο μάλιστα το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών εξακολουθεί να πιέζεται, έχει αναδιαμορφώσει το τοπίο, ειδικά σε συγκεκριμένες κατηγορίες τροφίμων που έχουν υποστεί μεγάλες αυξήσεις κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους.
Ενδεικτικά στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλός της ΔΕΛTA, Xρήστος Τσόλκας επεσήμανε ότι οι πωλήσεις του φρέσκου γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας από το 11% ανέβηκαν στο 22-25%. «Στη ΔΕΛΤΑ κόστισε 3 με 4 μονάδες. Όλοι χάνου μερίδια αγοράς από την άνοδο της ιδιωτικής ετικέτας αλλά ο «πρώτος», χάνει τα περισσότερα» όπως επεσήμανε.
Σε ό,τι αφορά το γιαούρτι σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI (χωρίς να περιλαμβάνεται το παραδοσιακό γιαούρτι) σε όγκο πωλήσεων το 2022, το ιδιωτικής ετικέτας πέρασε από την τρίτη το προηγούμενο έτος, στη δεύτερη θέση με ποσοστό 17,8%, πίσω από τη ΦΑΓΕ που προηγείται με μερίδιο αγοράς 20,2%.
Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα πως σε ό,τι αφορά τον συγκεκριμένο κλάδο, εν μέσω πιέσεων στις πωλήσεις τους, οι γαλακτοβιομηχανίες έχουν ξεκινήσει την προσπάθεια αποκλιμάκωσης των τιμών κυρίως μέσω προσφορών αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις με μειώσεις σε συγκεκριμένους κωδικούς στους τιμοκαταλόγους τους.