ΧΡΗΜΑ

Λιανεμπόριο: «Aνάσα» από τη Black Friday, προβληματισμός την επόμενη μέρα

Λιανεμπόριο: «Aνάσα» από τη Black Friday, προβληματισμός την επόμενη μέρα
Η περίοδος της Black Friday άφησε ικανοποιημένους σε σημαντικό ποσοστό τους εμπόρους, την ίδια στιγμή που η αύξηση του λειτουργικού κόστους συνεχίζει να προβληματίζει. ΙΝΤΙΜΕ

Αν κα ο βαθμός ικανοποίησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου από τον τζίρο της Black Friday ήταν από μέτριος έως υψηλός σε ποσοστό που έφτασε το 62% σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, εντούτοις η ανησυχία για το επόμενο διάστημα παραμένει.

Στη σύγκριση των συνολικών πωλήσεων της φετινής φθινοπωρινής περιόδου σε σχέση με πέρσι, για το 21% ήταν καλύτερες, για το 34% παρέμεινε στα ίδια επίπεδα αλλά και για ένα σημαντικό ποσοστό της τάξεως του 43% πήγε χειρότερα.

Το ενεργειακό κόστος αποτελεί σημαντικό πρόβλημα και για λιανεμπόριο παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν είναι από τις πλέον ενεργοβόρες. Στην έρευνα του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ το 48% των εμπόρων δηλώνει ότι οι ανατιμήσεις στο ενεργειακό κόστος επηρεάζουν αρνητικά «πάρα πολύ» την επιχείρησή τους και το 32%, «πολύ».

Παράλληλα σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις καταγράφουν αυξήσεις στο λειτουργικό κόστους έως 20%. Η επιβάρυνση αυτή παρά το γεγονός ότι είναι συγκριτικά χαμηλότερη σε σχέση με άλλους κλάδους, εν μέσω έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας, δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ότι αμφισβητεί τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και παρά την κρατική υποστήριξη, όπως επισημαίνει η ΕΣΕΕ.

Σε ότι αφορά στο κόστος από τους προμηθευτές, πολλοί έμποροι είχαν φροντίσει εγκαίρως να διαπραγματευτούν τις τιμές, πριν από την κορύφωση της ενεργειακής κρίσης. Ως εκ τούτου, το μεγαλύτερο ποσοστό (37% ) δήλωσε ότι το ύψος της αύξησης των τιμών αγοράς των εμπορευμάτων από τους προμηθευτές έφτασε το 11% - 20%, και το 29% ότι κυμάνθηκε έως το 10%. Για ένα ποσοστό 19%, οι αυξήσεις έφτασαν το 21% έως 30% και μόλις για το 6%, το 31-40%.

Περισσότερα από το εισόδημα τους ξοδεύουν ήδη οι καταναλωτές

Από την πλευρά τους οι καταναλωτές όπως προκύπτει από έρευνα που παρουσιάστηκε στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ αν και διατυπώνουν συγκρατημένη αισιοδοξία σε ό,τι αφορά την κατανάλωση συγκεκριμένα για την περίοδο των Χριστουγέννων, υπολογίζουν ωστόσο πολύ το κόστος για να προχωρήσουν σε αγορές.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, και Επιστημονικός Σύμβουλος του ΙΕΛΚΑ, Γεώργιος Δουκίδης, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι Έλληνες καταναλωτές ξοδεύουν 25% παραπάνω από το εισόδημά τους κι αυτό το επιπλέον ποσοστό τροφοδοτείται από δανεισμό, κάρτες ή αποταμίευση, με τη συγκεκριμένη τάση να εκτιμάται πως αποτυπώνει και την πορεία της κατανάλωσης για την προσεχή τριετία.

Βάσει της έρευνας το 81% των καταναλωτών έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά ενώ το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και το 62% έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής. Περισσότεροι από 1 στους 2 έχουν μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, το 25% έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του και, τέλος. το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.