Shrinkflation: Μείωση της ποσότητας στις συσκευασίες των προϊόντων – Η διαμαρτυρία του ΙΝΚΑ
Ανανεώθηκε:
Με τον όρο «shrinkflation» περιγράφεται η διεθνής τάση που παρατηρείται από επιχειρήσεις, οι οποίες προχωρούν στη μείωση της ποσότητας που περιέχει η συσκευασία του προϊόντος τους ενώ παράλληλα η τιμή του παραμένει σταθερή. Προέρχεται από τη σύνθεση των αγγλικών λέξεων: shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός).
Πρόκειται για μία τάση η οποία στο εξωτερικό δεν είναι καινούρια, εμφανίζεται ωστόσο όλο περισσότερο διεθνώς τo τελευταίο διάστημα εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων. Γνωστές εταιρείες σε ολόκληρο τον κόσμο σε μία προσπάθεια ουσιαστικά να «ελέγξουν» το αυξημένο κόστος παραγωγής, παρατηρείται ότι μειώνουν το περιεχόμενο της συσκευασίας διατηρώντας την ίδια τιμή.
Θεωρείται ως μία πρακτική έμμεσων ανατιμήσεις στο ράφι η οποία ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις δεν γίνεται στα «κρυφά» αλλά με προηγούμενη ενημέρωση του κοινού, ως εκ τούτου δεν είναι παράνομη. Για τους καταναλωτές αρκετές φορές η αλλαγή αυτή είναι σχεδόν ανεπαίσθητη, στην πραγματικότητα όμως, αγοράζουν τελικά λιγότερο προϊόν με την ίδια ή και ελαφρώς αυξημένη τιμή.
Την έντονη διαμαρτυρία του, ότι η τάση του «shrinkflation» εφαρμόζεται πλέον και στην ελληνική αγορά, τόσο σε διάφορες κατηγορίες τροφίμων όσο και σε είδη περιποίησης, χαρτικά απορρυπαντικά, καλλυντικά, ζωοτροφές, ακόμη και σε αγροτικά προϊόντα, εκφράζει το Ινστιτούτο Καταναλωτών.
Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή του κάνει λόγο για ένα «μεγάλο τέχνασμα της βιομηχανίας, της βιοτεχνίας εις βάρος των πολιτών καταναλωτών». «Νόμιμο μεν (άνοιξε τα μάτια σου καταναλώτρια-καταναλωτή) ανήθικο δε» επισημαίνει το ΙΝΚΑ σε ανακοίνωσή του.
Μείωση ποσότητας και σε εστιατόρια- ταβέρνες
Πέραν ωστόσο της μείωσης της ποσότητας στις συσκευασίες των προϊόντων, σύμφωνα με το ΙΚΝΑ, αντίστοιχο φαινόμενο παρατηρείται και σε καταστήματα εστίασης. Όπως επισημαίνει, εστιατόρια και ταβέρνες σε ολόκληρη τη χώρα, προχωρούν σε μείωση της ποσότητας στις μερίδες που προσφέρουν στους πελάτες τους, διατηρώντας τις ίδιες ή και ελαφρώς αυξημένες τιμές.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί, ότι ακόμη και σουβλατζίδικα πλέον, δέχονται διαμαρτυρίες από καταναλωτές στις «κριτικές» τους οι οποίες γίνονται online, ότι η τιμή στο σουβλάκι με πίτα έχει αυξηθεί πολύ τους τελευταίους μήνες ενώ παράλληλα έχει μειωθεί η ποσότητα των υλικών που περιέχει.