Κερδίζουν έδαφος τα συνοικιακά σούπερ μάρκετ
Ανανεώθηκε:
Τα μικρότερα καταστήματα σούπερ μάρκετ, επιφάνειας έως 400 τ.μ, προτιμούν για τις αγορές τους όλο και περισσότεροι καταναλωτές στο πλαίσιο των νέων συνηθειών που έχουν υιοθετήσει τους τελευταίους μήνες εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI, οι πωλήσεις των καταστημάτων σούπερ μάρκετ έως 400 τ.μ. αυξήθηκαν κατά 6,6% το πρώτο εξάμηνο του έτους. Από την άλλη πλευρά τα υπερμάρκετ (κάνω των 2.500 τ.μ.) εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων κατά 2,4%, τα μεσαία καταστήματα (με επιφάνεια έως 1.000 τ.μ) άνοδο 0,5% ενώ τα καταστήματα από 1.000 έως 2.500 τ.μ. απώλειες κατά 0,8%.
Οι καταναλωτές φαίνεται να επιλέγουν τα καταστήματα της γειτονιάς τους προκειμένου να μειώσουν τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο που συνήθως απαιτούνται για τη μετάβασή τους στα υπερμάρκετ που βρίσκονται συνήθως σε μεγάλους κεντρικούς δρόμους. Από την άλλη πλευρά ενδεχομένως με αυτό τον τρόπο είναι πιο εύκολο να περιορίσουν τις αγορές τους στις απολύτως απαραίτητες ώστε να μην ανέβει σημαντικά ο λογαριασμός στο ταμείο.
Υψηλότερος τζίρος για τις αλυσίδες
Συνολικά με βάση τα στοιχεία της IRI, πρώτο εξάμηνο του 2022 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 66 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρσι, φτάνοντας τα 4,147 δισ. ευρώ.
Η αύξηση αυτή της τάξεως του 1,1% σε αξία αποδίδεται ωστόσο σχεδόν αποκλειστικά στις ανατιμήσεις των προϊόντων καθώς στο ίδιο χρονικό διάστημα ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 2,2% ενώ οι τιμές αυξήθηκαν κατά 3,4%. Στη διαμόρφωση της παραπάνω εικόνας συνέβαλε σημαντικά το δίμηνο Μαΐου– Ιουνίου με την ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία να διαμορφώνεται τη συγκεκριμένη περίοδο στο 8,1% και 8,8% αντίστοιχα.
Στα προϊόντα με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις ξεχώρισαν εκείνα της προσωπικής υγιεινής και φροντίδας με αύξηση 6% ενώ στα προϊόντα για το σπίτι η μεσοσταθμική αύξηση ήταν της τάξεως του 4,9%.
Σε ό,τι αφορά τις υποκατηγορίες με τις μεγαλύτερες αυξήσεις, τα προϊόντα υγιεινής με άνοδο 9%, τα προϊόντα μαγειρικής επίσης με 9%, τα γαλακτοκομικά με αύξηση 6,2%, τα προϊόντα καθαρισμού για το σπίτι με 5,4% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 5,1% οδηγούν την «κούρσα» της ακρίβειας.
Αντίστοιχα όσον αφορά στον όγκο πωλήσεων, στα προϊόντα σπιτιού καταγράφηκε μείωση -7,1% και στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας πτώση 5,4%, Μικρότερη ήταν η υποχώρηση (1,5%) στις πωλήσεις σε όγκο της κατηγορίας των τροφίμων καθώς παρά τις αυξήσεις, πρόκειται για βασικά προϊόντα που δύσκολα μπορούν να περιορίσουν σημαντικά στις αγορές τους οι καταναλωτές.
Από τις υποκατηγορίες των τροφίμων, ξεχωρίζουν οι μειώσεις σε όγκο στις πωλήσεις των γαλακτκομικών κατά 5,6%, των κατεψυγμένων κατά 5,5% αλλά και των αλκοολούχων ποτών κατά 9,2%.
Νέες ανατιμήσεις τον Σεπτέμβριο
Το κύμα των ανατιμήσεων πάντως δεν αναμένεται να κοπάσει ούτε τον Σεπτέμβριο. Οι τιμοκατάλογοι που έχουν φτάσει στους λιανεμπόρους με τις τιμές που ισχύουν από το φθινόπωρο, περιλαμβάνουν ανατιμήσεις και σε άλλους κωδικούς προϊόντων πέραν των αυξήσεων που έγιναν το καλοκαίρι. Για νέες αυξήσεις το επόμενο διάστημα έχουν εξάλλου «προετοιμάσει» τους καταναλωτές και στελέχη πολυεθνικών κολοσσών τροφίμων.
Συγκεκριμένα, ανατιμήσεις αναμένονται προσεχώς στο γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, σε κατηγορίες οσπριών, δημητριακών, ζυμαρικών, αλκοολούχων ποτών και χυμών, σνακ αλλά και σε είδη προσωπικής υγιεινής και καθαριστικά.