Το νέο τοπίο στην εστίαση μετά την πανδημία – Στροφή σε μικρότερα καταστήματα και στο delivery
Ανανεώθηκε:
Οι νέες τάσεις που αναδείχθηκαν την περίοδο της πανδημίας στον κλάδο της εστίασης ο οποίος έμεινε κλειστός για μεγάλο χρονικό διάστημα αλλά και η κατάσταση που διαμορφώθηκε αμέσως μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, έχoυν αναδιαμορφώσει σε σημαντικό βαθμό την εικόνα του.
Ο κλάδος ήταν από τους βαρύτατα πληττόμενους της πανδημίας ενώ οι επιχειρήσεις εστίασης βιώνουν επιπλέον τους τελευταίους μήνες και τις επιπτώσεις των πληθωριστικών πιέσεων. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία της έρευνας του ΙΜΕ – ΓΣΕΒΕΕ, σύμφωνα με τα οποία, περισσότερες από 1 στις 2 επιχειρήσεις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας.
Συγκεκριμένα πάνω από 4 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν ότι δεν έχουν καθόλου ταμειακά διαθέσιμα, ενώ περισσότερες από 1 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν πως τα ταμειακά τους διαθέσιμα επαρκούν για λιγότερο από 1 μήνα. Σχεδόν 8 στις 10 επιχειρήσεις έχουν καθυστερημένες οφειλές προς το Δημόσιο ή σε ιδιώτες ενώ στο 83,2% εξ αυτών οι οφειλές δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Το λειτουργικό κόστος που σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες κατά 41,7% αποτελεί μεγάλο «αγκάθι» για τις επιχειρήσεις που επιπλέον αντιμετωπίζουν και το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού και μάλιστα σε διαφορετικές ειδικότητες. Είναι ενδεικτικό ότι 78,6% των επιχειρήσεων που μετείχαν στην έρευνα έχει κατά μέσο όρο 2-3 κενές θέσεις εργασίας.
Στροφή προς μικρότερα καταστήματα
Στελέχη του κλάδου σημειώνουν στο CNN Greece ανάμεσα στις αλλαγές που παρατηρούνται μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας είναι η στροφή των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στην εστίαση, σε πιο μικρούς χώρους.
Κλείνουν δηλαδή καταστήματα που λειτουργούσαν σε μεγάλους χώρους με υψηλό λειτουργικό κόστος και ανάγκες για περισσότερο προσωπικό ενώ αντίθετα ανοίγουν περισσότερα μικρά καταστήματα, τα οποία στις περισσότερες περιπτώσεις εξυπηρετούν και τις ανάγκες της περιοχής για delivery.
Το delivery άλλωστε στον κλάδο της εστίασης γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη μέσα στην πανδημία με αρκετές μικρές επιχειρήσεις να ξεκινούν συνεργασία με ηλεκτρονικές πλατφόρμες κατά τη συγκεκριμένη περίοδο.
4 στις 10 επιχειρήσεις συμμετέχουν σε ψηφιακή πλατφόρμα
Συγκεκριμένα σύμφωνα με την έρευνα του ΙΜΕ – ΓΣΕΒΕΕ το 40% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι ξεκίνησε να δραστηριοποιείται σε πλατφόρμα πριν το 2019, ενώ σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις δηλώσαν ότι προχώρησαν στη συγκεκριμένη κίνηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Το 10,1% δήλωσε ότι συμμετέχει σε μια ψηφιακή πλατφόρμα, το 19,2% δηλώνει ότι συμμετέχει σε δυο ψηφιακές πλατφόρμες και το 10,1% δήλωσε ότι συμμετέχει σε τρεις ή και περισσότερες ψηφιακές πλατφόρμες. Το 59,6% δήλωσε πάντως ότι δεν συμμετέχει σε καμία ψηφιακή πλατφόρμα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει δική του υπηρεσία delivery.
Από τις επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν σε κάποια ψηφιακή πλατφόρμα ωστόσο, το 43,6% απάντησε ότι θα το ενδιέφερε να συμμετάσχει κάποια στιγμή στο μέλλον.
Όσον αφορά τέλος, στο ποσοστό του κύκλου εργασιών που προέρχεται από τη συμμετοχή τους πλατφόρμα, το 23,1% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι ο τζίρος αυτός ανέρχεται έως 5%, το 15,4% δήλωσε από 6% έως 10%, το 21,8% από 11% έως 20%, το 15,4% από 21% έως 30%, το 11,5% από 31% έως 40% και το 12,8% σε πάνω από 40%.