Τι αλλάζει για τους οδηγούς με τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες: Μεταβίβαση αυτοκινήτου με ένα κλικ
Η Ψηφιακή Μεταβίβαση Οχημάτων και το MyAuto είναι οι δύο νέες ψηφιακές υπηρεσίες που είναι πλέον διαθέσιμες στους κατόχους ΙΧ οχημάτων, όπως ανακοίνωσαν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών σε κοινή συνέντευξη Τύπου.
Όπως αναφέρθηκε στη σχετική συνέντευξη Τύπου, οι δύο νέες ψηφιακές υπηρεσίες σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας ιδιοκτητών και οδηγών οχημάτων. Επιπλέον, αναμένονται σύντομα και νέες υπηρεσίες όπως η ψηφιακή φωτογραφία για το δίπλωμα οδήγησης και η ψηφιακή υπηρεσία για το point system, ενώ παράλληλα ξεκινά και η καταγραφή των ανασφάλιστων οχημάτων καθώς τα στοιχεία θα είναι διαθέσιμα μέσω της πλατφόρμας myauto.
MyAuto
Το MyAuto αποτελεί τον ηλεκτρονικό φάκελο κάθε οχήματός. Μέσω της συγκεκριμένης υπηρεσίας, ο πολίτης μπορεί με το πάτημα ενός κουμπιού να έχει πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας γύρω από το όχημά του. Σύμφωνα με τα στελέχη των δύο υπουργείων, είναι η πρώτη φορά που οι πολίτες μπορούν να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα για το όχημά τους χωρίς πολλαπλές και χρονοβόρες επισκέψεις σε δημόσιες υπηρεσίες.
Μέσω του MyAuto, οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο σε όλα εκείνα τα στοιχεία του οχήματός τους, όπως αυτά τηρούνται σε μητρώα φορέων της Δημόσιας Διοίκησης. Τα στοιχεία ομαδοποιούνται σε κατηγορίες βάσει των μητρώων από τα οποία αντλούνται. Οι πληροφορίες που αντλούνται είναι οι εξής:
- Στοιχεία αδειών κυκλοφορίας, τα οποία αντλούνται από Μητρώα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
- Στοιχεία τεχνικών ελέγχων οχημάτων – ΚΤΕΟ, τα οποία αντλούνται από Μητρώα από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
- Στοιχεία καταβολής τελών κυκλοφορίας, ακινησίας και ιδιοκτησίας, τα οποία αντλούνται από Μητρώα από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
- Εύρεση ασφάλισης οχημάτων, τα οποία αντλούνται από Μητρώα από το Κέντρο Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.
Η υπηρεσία εντάσσεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών. Η παραγωγική λειτουργία της πλατφόρμας υποστηρίζεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, η οποία είναι αρμόδια και για το Κέντρο Διαλειτουργικότητας, μέσω του οποίου διασυνδέονται όλα τα σχετικά μητρώα του Δημοσίου. Τέλος, η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ Α.Ε. – GRNET) φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Η πρόσβαση στην υπηρεσία γίνεται με τη χρήση κωδικών Taxisnet, είτε από το myauto.gov.gr, είτε μέσω του gov.gr, στην ενότητα «Περιουσία και φορολογία» και την υποενότητα «Οχήματα». Έτσι, ο πολίτης μπορεί να βλέπει και να ελέγχει για κάθε όχημά του:
- Τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας
- Αν έχει πληρώσει Τέλη Κυκλοφορίας
- Αν το όχημα του είναι σε κίνηση ή ακινησία
- Αν το όχημα του έχει κλαπεί
- Το αποτέλεσμα του Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) και την ημερομηνία του επόμενου ελέγχου και
- Τα στοιχεία ασφάλισης του οχήματος
Ψηφιακή Μεταβίβαση Οχημάτων
Όσον αφορά την Ψηφιακή Μεταβίβαση οχημάτων, η διαδικασία γίνεται πλέον ιδιαίτερα απλή και θα ολοκληρώνεται μέσω του drivers-vehicles.services.gov.gr, με ελάχιστες ενέργειες από πλευράς τόσο του πωλητή, όσο και του αγοραστή.
Στα πλεονεκτήματα της νέας διαδικασίας περιλαμβάνονται τα εξής:
- Αυτοματοποιείται ο έλεγχος των προϋποθέσεων μεταβίβασης
- Καταργείται η προσκόμιση των δικαιολογητικών
- Καθιερώνεται η ψηφιακή βεβαίωση, με την οποίο ο αγοραστής μπορεί να ασφαλίσει άμεσα το όχημα
- Ο πωλητής αποδεσμεύεται από την υποχρέωση επίσκεψης στην υπηρεσία
- Μειώνεται ο απαιτούμενος χρόνος ελέγχου της αίτησης από τον αρμόδιο υπάλληλο
- Ενισχύεται η διαφάνεια, και εξασφαλίζεται η πρόσβαση του αγοραστή σε όλα τα στοιχεία του προς πώληση οχήματος (αριθμός πλαισίου, ημερομηνία πρώτης άδειας, ημερομηνία εισαγωγής στη χώρα).
Η νέα διαδικασία αποτελεί κομμάτι του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών. Όλες οι πληροφορίες γύρω από το όχημα θα αντλούνται αυτόματα, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Έτσι, τα δικαιολογητικά που καταργείται η προσκόμισή τους είναι:
- Ισχύον Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ)
- Βεβαίωση περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.
- Υπεύθυνες δηλώσεις/αιτήσεις
Η διαδικασία που ακολουθείται ο πωλητής είναι η εξής:
- εισέρχεται στο drivers-vehicles.services.gov.gr με δύο επίπεδα ταυτοποίησης, δηλαδή αρχικά με τους κωδικούς του στο Taxisnet, και κατόπιν με κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται στον πιστοποιημένο αριθμό κινητού τηλεφώνου που ο πολίτης έχει ήδη καταχωρίσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ).
- επιλέγει το όχημα που επιθυμεί να μεταβιβάσει και την υπηρεσία Μεταφορών που θα διεκπεραιώσει τη διαδικασία και
- εισάγει το ΑΦΜ του υποψήφιου αγοραστή.
Αμέσως μετά, η πλατφόρμα θα αποστέλλει ειδοποίηση με SMS και email στον αγοραστή. Αφού ο τελευταίος ταυτοποιηθεί στην πλατφόρμα και αποδεχτεί τη συναλλαγή, η μεταβίβαση θα ολοκληρώνεται, με τον πωλητή να λαμβάνει σχετική ειδοποίηση.
Μετά την ολοκλήρωση της υποβολής αίτησης, ο αγοραστής θα εκδίδει ψηφιακά, μέσω του gov.gr, βεβαίωση υποβολής αιτήματος και πλήρωσης των προϋποθέσεων μεταβίβασης της κυριότητας του οχήματος. Με τη συγκεκριμένη βεβαίωση, θα μπορεί να ασφαλίζει και να κυκλοφορεί εντός της ελληνικής επικράτειας το υπό μεταβίβαση όχημα για χρονικό διάστημα τ30 ημερών. Η βεβαίωση υποβολής αιτήματος και πλήρωσης των προϋποθέσεων μεταβίβασης της κυριότητας του οχήματος θα αναρτάται και στις προσωπικές θυρίδες (my.gov.gr) του αγοραστή και του πωλητή.
Μόλις η αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών εκδώσει τη νέα άδεια κυκλοφορίας, ο αγοραστής θα ειδοποιείται για να την παραλάβει, προσκομίζοντας το αποδεικτικό εξόφλησης των τελών αδείας και μεταβίβασης του οχήματος.
Υπενθυμίζεται ότι οι δύο νέες ψηφιακές υπηρεσίες έρχονται να πλαισιώσουν τις πρωτοβουλίες που έχουν λάβει την τελευταία τριετία τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών για την ψηφιοποίηση και την απλούστευση διαδικασιών για ιδιοκτήτες και οδηγούς οχημάτων. Ειδικότερα, μέχρι στιγμής έχουν τεθεί σε λειτουργία οι ακόλουθες ψηφιακές υπηρεσίες.:
- Προσωρινή άδεια οδήγησης
- Ανανέωση άδειας οδήγησης
- Αντίγραφο άδειας οδήγησης λόγω κλοπής / απώλειας / φθοράς
- Αντικατάσταση άδειας οδήγησης με νέου τύπου
- Ανανέωση άδειας κυκλοφορίας μοτοποδηλάτου
- Αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας οχήματος
- Υπολογισμός τελών για μεταβίβαση επιβατικού ή δίκυκλου ΙΧ
- Σήμα κυκλοφορίας εντός δακτυλίου της Αθήνας
- Σήμα δωρεάν στάθμευσης ηλεκτροκίνητου οχήματος