ΧΡΗΜΑ

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Πώς διαμορφώνονται οι τιμές μετά τις αυξήσεις

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Πώς διαμορφώνονται οι τιμές μετά τις αυξήσεις
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις από 4% έως 8%, κυρίως από το λιμάνι του Πειραιά, από χθες Παρασκευή 1η Ιουλίου INTIME/ ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (Φωτ. αρχείου)

Αντιμέτωποι με νέες τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια βρίσκονται οι επιβάτες αλλά και οι οδηγοί οχημάτων που θέλουν να ταξιδέψουν με τα πλοία για τη νησιωτική Ελλάδα, καθώς πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες προχωρούν σε ανατιμήσεις, λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις από 4% έως 8% μεσοσταθμικά για ορισμένα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και κυρίως από το λιμάνι του Πειραιά, από χθες Παρασκευή 1η Ιουλίου.

Σημειώνεται ότι η αύξηση αυτή είναι η τρίτη που γίνεται μέσα στο 2022. Οι δαπάνες για το ταξίδι μιας τετραμελούς οικογένειας μαζί με αυτοκίνητο σε νησί ήταν ήδη υψηλές όπως είχε αναδείξει σε ρεπορτάζ του το CNN Greece στις αρχές Ιουνίου.

Από το λιμάνι της Ραφήνας οι τιμές των ατομικών εισιτηρίων με συμβατικά πλοία για Άνδρο, Τήνο και Μύκονο παραμένουν οι ίδιες, όπως και για πολλά δρομολόγια από το Λαύριο.

Πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες κρατούν στάση αναμονής ενώ στελέχη των εταιρειών αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι όλα θα εξαρτηθούν από τις τιμές των καυσίμων το επόμενο διάστημα, προκειμένου να λάβουν τις τελικές τους αποφάσεις.

Καλό είναι, πάντως, οι επιβάτες που πρόκειται να ταξιδέψουν πριν από την έκδοση του ακτοπλοϊκού τους εισιτηρίου να πραγματοποιούν έρευνα αγοράς μέσω των ταξιδιωτικών πρακτορείων.

Η πρώτη είχε γίνει τον Απρίλιο του 2022 και η αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων διαμορφωνόταν μεσοσταθμικά από 10% έως 12%, ενώ η δεύτερη στις 15 Ιουνίου και κυμαίνονταν από 5% έως 10%.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

  • στη γραμμή Πειραιάς - Νάξος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοίο από τα 48 ευρώ διαμορφώνεται στα 51,50 ευρώ, αυξημένο κατά 7,29%
  • στη γραμμή Πειραιάς - Πάρος από τα 46,50 ευρώ στα 50 ευρώ αύξηση κατά 7,53%
  • στη γραμμή Πειραιάς - Πάτμος από τα 52,50 στα 55 ευρώ, αύξηση 4,76%
  • στη γραμμή Πειραιάς - Ρόδος από τα 86,50 στα 91 ευρώ, αύξηση 5,20%
  • στη γραμμή Πειραιάς - Ίος από τα 50 στα 54 ευρώ, αύξηση 8%
  • στη γραμμή Πειραιάς - Μύκονος από τα 48,50 ευρώ στα 52,50 ευρώ, αύξηση 8,25%
  • στη γραμμή Πειραιάς - Ικαρία από 54,50 ευρώ στα 58,50 ευρώ, δηλαδή αύξηση 7,34%
  • στη γραμμή Πειραιάς - Σύρος από τα 42,50 στα 45,50 ευρώ, αύξηση 7,06%.

Από το λιμάνι της Ραφήνας η τιμή του ατομικού εισιτηρίου με το συμβατικό πλοίο παραμένει αμετάβλητη στα 25 ευρώ, επίσης το ίδιο από τη Ραφήνα για Τήνο η τιμή και εδώ παραμένει στα ίδια επίπεδα και συγκεκριμένα στα 35 ευρώ όπως και η τιμή από Ραφήνα για Μύκονο με το συμβατικό πλοίο στα 38 ευρώ.

Το κύμα ακρίβειας όχι μόνο στο ακτοπλοϊκά αλλά στο σύνολο των υπηρεσιών και των προϊόντων έχει οδηγήσει μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων στην απόφαση είτε να μειώσουν τις μέρες των διακοπών, είτε να τις «κόψουν» τελείως το φετινό καλοκαίρι.

Σύμφωνα με έρευνα της Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών μόνο το 36% των δηλώνει ότι θα διαθέσει τις ίδιες ημέρες σε σχέση με πέρσι για τις φετινές το καλοκαιρινές διακοπές και μόλις το 4% απαντά ότι θα διαθέσει περισσότερες. Παράλληλα τρεις στους δέκα δηλώνουν ότι θα κάνουν λιγότερες ημέρες διακοπές και ένας στους τέσσερις ότι δεν θα κάνει καθόλου.

Κόστος ναυτιλιακών καυσίμων

Σημειώνεται ότι η αύξηση στην τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων έχει εκτοξεύσει το λειτουργικό κόστος ενός πλοίου της ακτοπλοΐας στο 70% των λειτουργικών δαπανών του από το 40% πριν από έναν χρόνο.

Ο τόνος πετρελαίου του καυσίμου VLSFO, που είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και χρησιμοποιείται σε πλοία που δεν έχουν τοποθετήσει μηχανές καθαρισμού, συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Πριν από 11 ημέρες η τιμή του στη διεθνή αγορά ήταν στα 1.264 δολ. ανά τόνο, ενώ χθες 1η Ιουλίου άγγιζε τα 1.289,25 δολ. ο τόνος, σημειώνοντας αύξηση 1,98%.

«Το πρόβλημα της ακρίβειας είναι συνολικό πρόβλημα, δεν είναι τόσο της ακτοπλοΐας ή μόνο της ακτοπλοΐας. Γνωρίζουμε πολύ καλά και μετά την παγκόσμια ενεργειακή κρίση πόσο πολύ υποφέρει κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Η κυβέρνηση προσπαθεί το τελευταίο διάστημα με στοχευμένες παρεμβάσεις και με μέτρα πάνω από 6 δισ. ευρώ σε τομείς της ενέργειας των καυσίμων να αντιμετωπίσει το θέμα. Σε κάθε όμως περίπτωση κάθε ευρώ που μπορούμε να το διαθέσουμε για τη στήριξη της ελληνικής κοινωνίας θα το κάνουμε» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό.

Πρόσθεσε επίσης ότι η ακτοπλοΐα τα τελευταία τρία χρόνια έχει υποφέρει πραγματικά, ενώ αναφέρθηκε στη σημαντική αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές από 90 εκατ. ευρώ το 2019 σε 130 εκατ. ευρώ το 2021, 2022 και 2023, γεγονός που έδωσε τη δυνατότητα για τη δρομολόγηση περισσότερων πλοίων και νέων γραμμών. Σχετικά με το αν θα υπάρξει και άλλη αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μέσα στο καλοκαίρι τόνισε όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία της ενεργειακής κρίσης επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση.