ΧΡΗΜΑ

Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Σε εφαρμογή από 1η Ιουλίου - Τι προβλέπει και πώς λειτουργεί

Πρόκειται για την εφαρμογή myErgani mobile app για τους εργαζόμενους, η οποία έχει αναβαθμιστεί, προκειμένου να υποστηρίζει τη λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας

Οι νέες ψηφιακές εφαρμογές που υποστηρίζουν την υλοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας είναι διαθέσιμες στους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις, ενόψει της πρώτης εφαρμογής της κάρτας από 1ης Ιουλίου για το σύνολο των τραπεζών της χώρας και τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους.

Πρόκειται για την εφαρμογή myErgani mobile app για τους εργαζόμενους, η οποία έχει αναβαθμιστεί, προκειμένου να υποστηρίζει τη λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και την εφαρμογή Ergani CardScanner για τις επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ήδη σύστημα ωρομέτρησης, η οποία «διαβάζει» κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας τις Ψηφιακές Κάρτες των εργαζομένων και μεταδίδει αυτόματα σε πραγματικό χρόνο την πληροφορία στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.

Ο μηχανισμός «ανάγνωσης» της Ψηφιακής Κάρτας είναι παρόμοιος με τη διαδικασία που ακολουθείτο για το «σκανάρισμα» των πιστοποιητικών εμβολιασμού ή νόσησης κατά την περίοδο της πανδημίας. Σημειώνεται ότι η εφαρμογή CardScanner έχει διατεθεί ήδη στις επιχειρήσεις για δοκιμαστική χρήση, ενώ την προσεχή Δευτέρα 27/6 θα διατεθεί νέα έκδοση που θα συνδέεται στο παραγωγικό ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ.

Σε δηλώσεις του στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, τόνισε: «Σε πρώτη φάση, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αφορά περισσότερους από 120.000 εργαζόμενους στις τράπεζες και στα σούπερ μάρκετ. Τόσο με την εργοδοσία όσο και με τους εργαζόμενους στους συγκεκριμένους κλάδους έχει υπάρξει ευρύς διάλογος για την προετοιμασία του νέου συστήματος. Ήδη έχω ανακοινώσει ότι η Ψηφιακή Κάρτα θα επεκταθεί στις εταιρείες security, στις ασφαλιστικές εταιρείες και στη βιομηχανία, ενώ στόχος είναι του χρόνου τέτοια εποχή να εφαρμόζεται στους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης.

»Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί πως η Ψηφιακή Κάρτα θα επεκταθεί σταδιακά στο σύνολο των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στη χώρα, χωρίς καμία εξαίρεση. Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών του εργαζομένου. Είναι ένας ψηφιακός μηχανισμός, μέσω του οποίου θα γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα του εργαζομένου, αλλά θα στηριχθεί και ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων. Είναι μια επανάσταση στην αγορά εργασίας, μια μεταρρύθμιση που δίνει δύναμη στον εργαζόμενο».

Από την πλευρά της, η γενική γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, 'Αννα Στρατινάκη, σημείωσε τα ακόλουθα: «Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί το θεσμικό επακόλουθο της στέρεας πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για δικαιοσύνη, διαφάνεια και συνέπεια στους εργασιακούς χώρους.

Πλέον, είναι το κυρίαρχο όπλο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την οριστική εξάλειψη του φαινομένου της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας. Συνδυάζει όλες τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει στην αγορά εργασίας, με κυριότερη το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ Ι, αλλά και την εξέλιξή του, ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, από το οποίο αναφύεται, δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα, ένα σύγχρονο, απαλλαγμένο από τη γραφειοκρατία, περιβάλλον ασφάλειας των εργαζομένων και προάσπισης των δικαιωμάτων τους.

Συγκεκριμένα, όμως, για να φτάσουμε στη τελική εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, έπρεπε να γίνουν ομαλά και μεθοδικά, προσεκτικά βήματα, νομοθετικού, επιχειρησιακού και πληροφοριακού χαρακτήρα, με πρωταρχικό και θεμελιώδες βήμα τον νέο εργασιακό νόμο 4808/21.

Ο νέος εργασιακός νόμος όρισε νομοθετικά για πρώτη φορά την θέσπιση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Αμέσως μετά, οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας προχώρησαν σταδιακά στη δημιουργία του εφαρμοστικού πλαισίου της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Από την εισαγωγή του MyErgani App, τον Δεκέμβριο του 2021, την τεχνική μετεξέλιξη του ΕΡΓΑΝΗ Ι σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ τον Μάιο του 2022, την πληροφοριακή αναβάθμιση του MyErgani App τον Ιούνιο του 2022 και, φυσικά, το μεγάλο χρονικό ορόσημο της εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας την 1η Ιουλίου 2022, μέσω της ένταξης των επιχειρήσεων της χώρας σταδιακά στο ψηφιακό της περιβάλλον. Επίκεντρο στην Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας είναι ο εργαζόμενος και η προάσπιση των δικαιωμάτων του στον εργασιακό χώρο, αφού καταγράφονται όλα τα στοιχεία του προγραμματισμένου χρόνου εργασίας (άδειες, υπερωρίες, μισθός, κά) απλά και τεκμηριωμένα, με τη βοήθεια της τεχνολογίας.

Πώς λειτουργεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας

Όλα τα στοιχεία της απασχόλησής του είναι άμεσα και εύκολα προσβάσιμα από τον ίδιο και τον εργοδότη του ανά πάσα ώρα και στιγμή, μέσα από τα συμβατικά μέσα ενημέρωσής του (κινητό, τάμπλετ, υπολογιστής). «Παραθυράκια» αδιαφάνειας και παρερμηνειών σβήνουν οριστικά. Το ψηφιακό περιβάλλον της Κάρτας Εργασίας, παράλληλα, συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του ελεγκτικού έργου του υπουργείου, μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, που αναβαθμίζεται σε Ανεξάρτητη Αρχή, αφού τα σημαντικά δεδομένα του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ τίθενται στην υπηρεσία ελεγκτικών μηχανισμών.

Συμπερασματικά, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί την κορυφή των γενναίων μεταρρυθμίσεων που πραγματοποιούνται στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων».

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, από 1ης Ιουλίου, οι εργαζόμενοι στις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ (και σταδιακά το σύνολο των εργαζομένων στη χώρα), κατά την είσοδό τους στον χώρο εργασίας, θα «σκανάρουν» στο Ergani CardScanner (δηλαδή την εφαρμογή που είναι διαθέσιμη για τις επιχειρήσεις) τον προσωπικό κωδικό QR code που εμφανίζει η εφαρμογή myErgani mobile app, προκειμένου να δηλώνουν την έναρξη και τη λήξη της εργασίας. Έτσι, με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας θα καταγράφονται αυτόματα οι ώρες εργασίας και οι υπερωρίες των εργαζομένων.

Οι εργαζόμενοι θα μπορούν επιπλέον, μέσω της αναβαθμισμένης εφαρμογής myErgani mobile app, να βλέπουν στην κινητή τους συσκευή σε μορφή ημερολογίου το πρόγραμμα που προδηλώνει ο εργοδότης, καθώς και την πραγματική απασχόληση που παρείχαν.

Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας τίθεται σε εφαρμογή, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, που είχε ανακοινωθεί, από 1ης Ιουλίου σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους, αφού προηγουμένως δημιουργήθηκαν οι αναγκαίες ψηφιακές υποδομές στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και οι εφαρμογές για εργαζόμενους και επιχειρήσεις.

Το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ θα αποτελέσει τη βάση για την επέκταση της Ψηφιακής Κάρτας σταδιακά στο σύνολο των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριότητας και μεγέθους.

Από 1ης Οκτωβρίου έως 30 Νοεμβρίου 2022, θα πραγματοποιηθεί απογραφική διαδικασία του ωραρίου απασχόλησης από το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας.

Όπως επισημαίνει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, «η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί εμβληματική μεταρρύθμιση και την ισχυρότερη εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου εργασίας και των υπερωριών των εργαζομένων, την αντιμετώπιση της μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας και τη διασφάλιση όρων δίκαιου ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις.

Με την εφαρμογή της:

- Διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων με την πλήρη καταγραφή των πραγματικών ωρών εργασίας. Υπενθυμίζεται ότι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ, που ικανοποιείται από τη σημερινή κυβέρνηση.

- Δημιουργείται το πλαίσιο για διαφανείς και αποτελεσματικούς ελέγχους, καθώς οι ελεγκτές της Επιθεώρησης Εργασίας θα γνωρίζουν, πριν από τον έλεγχο, πόσοι και ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να βρίσκονται στον χώρο εργασίας.

- Προστατεύονται από τον αθέμιτο ανταγωνισμό οι επιχειρήσεις που σέβονται τη νομοθεσία έναντι εκείνων που εφαρμόζουν πρακτικές μαύρης ή υποδηλωμένης εργασίας.

- Κατοχυρώνονται τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος από εισφορές.

Σημειώνεται ότι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας καλύπτει όλες τις μορφές απασχόλησης (πχ πλήρης, μερική, πρακτική άσκηση, μαθητεία, κλπ) τα ωράρια εργασίας (σταθερό, μεταβαλλόμενο, βάρδιες, υπερωρίες), ενώ καταγράφει ηλεκτρονικά και όλες τις μορφές άδειας που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι.

Το νέο καθεστώς για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής (τράπεζες και σούπερ μάρκετ), το οποίο σταδιακά θα επεκταθεί στο σύνολο των εργαζομένων και των επιχειρήσεων της χώρας, περιλαμβάνει τα εξής:

Α. Εργαζόμενοι

Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να «κατεβάσουν» στο κινητό τους τηλέφωνο την εφαρμογή myErgani mobile app, η οποία είναι διαθέσιμη δωρεάν στις πλατφόρμες Google Play (https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.gov.myergani) και App Store (https://apps.apple.com/us/app/myergani/id1624483175), μέσω των επίσημων λογαριασμών του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Η εφαρμογή παρέχει στους εργαζόμενους της πρώτης φάσης (τράπεζες και σούπερ μάρκετ) πρόσβαση στην ατομική Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας (σε μορφή QR Code), η οποία θα χρησιμοποιείται καθημερινά κατά την προσέλευση/αποχώρηση για την καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας. Συγκεκριμένα, κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας, ο εργαζόμενος θα προβάλλει τον QR κωδικό προς ανάγνωση από την αντίστοιχη εφαρμογή Ergani CardScanner mobile app που διατίθεται στους εργοδότες (διαδικασία αντίστοιχη με αυτήν που ακολουθείτο για τον έλεγχο των πιστοποιητικών εμβολιασμού). Μετά την επιτυχή ανάγνωση της Κάρτας Εργασίας, δηλαδή του QR code, ο εργαζόμενος θα βλέπει στην οθόνη ένα μήνυμα επιβεβαίωσης με τα στοιχεία της δήλωσης Κάρτας Εργασίας, που πρόκειται να υποβληθεί αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ.

Μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, οι εργαζόμενοι θα βλέπουν επίσης (για κάθε εργοδότη ξεχωριστά, αν υπάρχουν περισσότεροι από ένας) σε μορφή ημερολογίου τον προγραμματισμό του χρόνου εργασίας και τα πραγματικά δεδομένα απασχόλησης ανά ημέρα, με βάση τις πληροφορίες προσέλευσης/αποχώρησης που υποβάλλονται από τον μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας.

Το Ημερολόγιο Εργασίας, που περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Εργασίας και την Πραγματική Απασχόληση, είναι επίσης άμεσα διαθέσιμο στον εργαζόμενο, εκτός από την ψηφιακή εφαρμογή και μέσα από τη διαδικτυακή πύλη για την ενημέρωση των εργαζομένων: https://myErgani.gov.gr.

Σημειώνεται ότι η εφαρμογή myErgani mobile app παρέχει πλήθος χρήσιμων πληροφοριών στο σύνολο των εργαζομένων και όχι μόνο σε όσους εργάζονται στις επιχειρήσεις που υιοθετούν την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Μέσω της εφαρμογής, ο εργαζόμενος, αφού ταυτοποιηθεί με χρήση των κωδικών του taxisnet, αποκτά πρόσβαση στην καρτέλα χρήστη όπου είναι καταγεγραμμένα τα στοιχεία του ιδίου και του εργοδότη ή των εργοδοτών στους οποίους απασχολείται. Οι εργοδότες είναι ομαδοποιημένοι σε δύο κατηγορίες: Ενεργός και Παλαιότερος. Είτε απασχολείται σε έναν είτε σε περισσότερους εργοδότες ταυτόχρονα, η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης της εκάστοτε εργασιακής σχέσης και των βασικών της χαρακτηριστικών, όπως οι εβδομαδιαίες ώρες απασχόλησης. Επιλέγοντας κάποιον από τους εργοδότες, προβάλλονται αναλυτικά στοιχεία του εργοδότη και της σχέσης εργασίας.

Παράλληλα, ο εργαζόμενος μπορεί να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και τον αφορούν, μέσω προωθητικών ειδοποιήσεων (push notifications). Με στόχο τη διαφάνεια και την ολοκληρωμένη ενημέρωση του εργαζομένου, η εφαρμογή παρέχει πρόσβαση σε όλες τις δηλώσεις που υποβάλλονται από τον εργοδότη στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ (πχ έναρξη/λήξη απασχόλησης, μεταβολές/υπερωρίες/υπερεργασία, άδειες, κά). Το ίδιο συμβαίνει και για τις πληρωμές από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο πλαίσιο των διαφόρων δράσεων οικονομικής ενίσχυσης πληγέντων, ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κά. Επίσης, υπάρχει και ειδική ενότητα για την προβολή σημαντικών ανακοινώσεων από τους διαχειριστές του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ή το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Β. Επιχειρήσεις

Με την έναρξη της πρώτης φάσης εφαρμογής της Κάρτας Εργασίας από 1/7/2022, οι επιχειρήσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής έχουν την υποχρέωση να κοινοποιούν στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, καθημερινά και άμεσα, σε πραγματικό χρόνο, τα στοιχεία του πραγματικού χρόνου εργασίας (γεγονότα έναρξης και λήξης της εργασίας) για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται με φυσική παρουσία την εκάστοτε ημέρα στον χώρο της επιχείρησης.

Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης του συστήματος ωρομέτρησης, (εφόσον διαθέτουν τέτοιο), με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, ενώ, αν αυτό δεν είναι εφικτό, το υπουργείο Εργασίας διαθέτει την εφαρμογή Ergani CardScanner.

Η εφαρμογή Ergani CardScanner υποστηρίζει φορητές συσκευές (smartphone και tablet) με λειτουργικό σύστημα Android OS ή iOS. Είναι απαραίτητη η χρήση συσκευής με κάμερα και η απρόσκοπτη σύνδεση στο διαδίκτυο, μέσω WiFi ή/και 4G δικτύου κινητής τηλεφωνίας, για την άμεση υποβολή των γεγονότων προσέλευσης/αποχώρησης του εργαζομένου. Προτείνεται η δυνατότητα χρήσης και των δύο δικτύων (WiFi και 4G), ώστε να διασφαλίζεται η εμπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης σε περίπτωση τεχνικής βλάβης στο δίκτυο.

Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ταυτοποίησης με τους κωδικούς OΠΣ ΙΚΑ/ΕΦΚΑ της επιχείρησης ή με κωδικούς Παραρτήματος που έχουν δημιουργήσει στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ειδικά για τον μηχανισμό υποβολής δηλώσεων Κάρτας Εργασία. Οι εργοδότες έχουν πρόσβαση στις δηλώσεις Κάρτας Εργασίας που υποβάλλονται αυτόματα από την εφαρμογή CardScanner για κάθε ανάγνωση Ψηφιακής Κάρτας εργαζομένου, καθώς τα δεδομένα αποθηκεύονται και είναι διαθέσιμα στον εργοδότη, μέσω της διαδικτυακής πύλης του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ (eservices.yeka.gr)».

Το σύνολο των σχετικών πληροφοριών θα αναρτηθεί την ερχόμενη εβδομάδα σε ειδικό microsite στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Από το ακόλουθο link οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κατεβάσουν βίντεο αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας https://we.tl/t-8WBG5PnYKY.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης