Σούπερ μάρκετ: Τρεις αλλαγές που έφερε στο καλάθι των καταναλωτών η ακρίβεια
Όσο η ακρίβεια παραμένει το νούμερο ένα πρόβλημα για τους Έλληνες, οι καταναλωτές συνεχίζουν να αναζητούν τρόπους, είτε για πιο οικονομικές λύσεις, ακόμη και στις βασικές αγορές τους, είτε για να περιορίσουν τις δαπάνες τους εκτός σπιτιού.
Τα προϊόντα που γεμίζουν το καλάθι των καταναλωτών στο σούπερ μάρκετ, με βάση τα τελευταία στοιχεία για το 10μηνο του έτους, αποτυπώνουν αυτή ακριβώς την εικόνα, όπως επίσης και τις αλλαγές που έχουν επέλθει στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, σε σχέση με το παρελθόν.
Το «κυνήγι» των προσφορών
Οι καταναλωτές πλέον κυνηγούν τις προσφορές, ακόμη κι αν αυτό μπορεί να σημαίνει ότι θα αλλάξουν τις αγοραστικές τους συνήθειες ή θα επισκεφθούν περισσότερα καταστήματα, αναζητώντας την πιο συμφέρουσα επιλογή.
Το 25,6% των πωλήσεων που έγιναν στα σούπερ μάρκετ κατά την περίοδο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2024, ήταν υπό καθεστώς προσφοράς ή προωθητικής ενέργειας, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana. Στις κατηγορίες των προϊόντων προσωπικής υγιεινής καθώς και της οικιακής φροντίδας, το ποσοστό αυτό ήταν μάλιστα υψηλότερο, φτάνοντας το 28,9% και το 26,6% αντίστοιχα.
Ουσιαστικά, δηλαδή, 1 στα 4 προϊόντα που έβαλαν στο καλάθι τους οι καταναλωτές μέσα στο 2024, ήταν σε κάποια μορφή προσφοράς, ενδεικτικό της σημασίας που δίνουν στην τιμή κατά τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ. Την ίδια στιγμή, «η προώθηση στο οργανωμένο λιανεμπόριο είναι η υψηλότερη τα τελευταία 5 χρόνια και συνεχίζει» όπως σημειώνει ο Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Circana, κατά το πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ.
Σταθερή θέση «κρατούν» τα PL στο καλάθι
Μετά τη μεγάλη άνοδο που κατέγραψαν την προηγούμενη διετία οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, στο 10μηνο του 2024 αναπτύσσονται πλέον με ρυθμό της τάξεως του 5,5%. Κάτι που σημαίνει ότι κατά το τρέχον έτος, οι πωλήσεις τους δεν αυξάνονται μεν με τον ίδιο ρυθμό όπως την προηγούμενη διετία, ωστόσο η ιδιωτική ετικέτα διατηρεί μια θέση στο καλάθι των καταναλωτών. Το μερίδιο των PL στο σύνολο των ταχυκίνητων αγαθών διαμορφώνεται στο 26,7%, ποσοστό χαμηλό μεν, εάν συγκριθεί με άλλες ευρωπαϊκές χώρες αλλά σε επίπεδα-ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα.
Το ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει πάντως από τις πωλήσεις της φετινής χρονιάς είναι πως την «ώθηση» στις πωλήσεις των PL, τη δίνει η κατηγορία των τροφίμων (27,4% επί του συνόλου, έναντι 26,7% το 2023). Αυτό συνδέεται και με το γεγονός ότι αρκετοί καταναλωτές εμφανίζονται τα τελευταία χρόνια λιγότερο επιφυλακτικοί ως προς την ποιότητά των συγκεκριμένων προϊόντων. Ενδεικτικό είναι ότι σε έρευνα της ΕΥ, πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες (54%) απαντούν θετικά στην ερώτηση σχετικά με το εάν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν όλο και καλύτερη ποιότητα.
Αυξημένη η τάση για κατανάλωση στο σπίτι
Σε επίπεδο όγκου πωλήσεων, όλες οι κατηγορίες των προϊόντων που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, κινούνται ανοδικά στο 10μηνο του έτους. Τη μεγαλύτερη αύξηση, ωστόσο, καταγράφουν τα αλκοολούχα ποτά (+7,6%) ενώ άνοδο της τάξεως 6% εμφανίζουν τα αναψυκτικά. Οι καταναλωτές, δηλαδή, αγοράζουν περισσότερα αλκοολούχα και μη, ποτά για το σπίτι, σε σχέση με πέρσι, την ίδια στιγμή μάλιστα, που η τιμή ανά τεμάχιο τουλάχιστον στα αναψυκτικά εμφανίζεται αυξημένη κατά 1,3%.
Τα παραπάνω στοιχεία αποτυπώνουν, ουσιαστικά, την αυξημένη τάση των Ελλήνων για κατανάλωση στο σπίτι, αντί της εξόδου στα καταστήματα εστίασης, σε μία προσπάθεια, προφανώς, να περιορίσουν γενικότερα τις δαπάνες τους. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ, το 50% των καταναλωτών δηλώνει ότι στο μέλλον θα μαγειρεύει πιο συχνά ενώ 4 στους 10 πως σχεδιάζουν να περνούν περισσότερο χρόνο ή να διασκεδάζουν στο σπίτι.