Στη «μάχη» του χριστουγεννιάτικου τζίρου η αγορά – Μειωμένες δαπάνες σχεδιάζει 1 στους 3 καταναλωτές
Λιγότερα χρήματα σε σχέση με πέρσι σκοπεύει να ξοδέψει τη φετινή εορταστική περίοδο ένας στους τρεις Έλληνες ενώ για τη συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών το βασικότερο κριτήριο των αγορών, αποτελεί η τιμή και δευτερευόντως η ποιότητα.
Το λιανεμπόριο μπαίνει από σήμερα σε χριστουγεννιάτικους ρυθμούς καθώς στην Αττική τίθεται σε ισχύ το εορταστικό ωράριο, με τα εμπορικά καταστήματα έως το τέλος του έτους να λειτουργούν από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ και το Σάββατο από τις 9 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα. Ανοιχτά, επίσης μπορούν να είναι τα καταστήματα και τις τρεις Κυριακές έως το τέλος του έτους, δηλαδή στις 15, 22 και 29 Δεκεμβρίου, από τις 11 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.
Το μεγάλο «στοίχημα» πάντως και φέτος για τον εμπορικό κόσμο παραμένει η κατανάλωση, με δεδομένο το γεγονός πως και κατά τη διάρκεια του 2024 οι Έλληνες, που συνεχίζουν να πιέζονται από την ακρίβεια, εμφανίζονται επιφυλακτικοί στις αγορές τους ακόμη και σε περιόδους εκπτώσεων και προσφορών. Την ίδια στιγμή μάλιστα, τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Νοέμβριο δείχνουν πως σε ετήσια βάση καταγράφεται της τάξεως του 7,2% στην κατηγορία «Ένδυση και υπόδηση», είδη τα οποία «παραδοσιακά» πρωταγωνιστούν στις αγορές των καταναλωτών στις γιορτές.
Σχετικά με την πρόθεση των Ελλήνων για αγορές κατά τη διάρκεια των φετινών Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, η έρευνα της EY, Future Consumer Index Ελλάδα 2024, δείχνει πως ένας στους τρεις (36%) σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε σύγκριση με πέρσι. Περίπου τα ίδια, δηλώσαν περισσότεροι από τους μισούς (54%), το 4% θα ξοδέψει περισσότερα και το 6% δεν θα κάνει αγορές. Η πρόθεση για εορταστικές αγορές εξαρτάται πάντως και από την ηλικία των καταναλωτών, καθώς το 26% των συμμετεχόντων ηλικίας 18-29 ετών δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν λιγότερα ή καθόλου, ενώ το ποσοστό διπλασιάζεται στην ηλικιακή ομάδα 50-64 (50%).
Σημαντικότερο κριτήριο για τη συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών (95%) με βάση το οποίο θα προχωρήσουν σε αγορές, αποτελεί η τιμή. Η ποιότητα των προϊόντων ακολουθεί, με μεγάλη, ωστόσο, διαφορά (65%). Στις μεγαλύτερες κυρίως ηλικίες, καθοριστικό ρόλο παίζει επίσης εάν το προϊόν που προτίθενται να αγοράσουν βρίσκεται σε προσφορά ενώ για το 28% των καταναλωτών ηλικίας 18-29 ετών σημαντική είναι και η μάρκα του προϊόντος. Μικρότερη σημασία αποδίδουν γενικά οι καταναλωτές στην εξατομίκευση (16%), τις διαδικτυακές κριτικές από άλλους καταναλωτές (15%), την ευκολία στην επιστροφή ή αλλαγή (10%) και την ευελιξία και τις επιλογές στην παράδοση (8%).
Από την πλευρά τους, οι εμπορικές επιχειρήσεις «ποντάρουν» σε μία αυξημένη κίνηση στις γιορτές προκειμένου να τονώσουν τα έσοδα στα ταμεία τους καθώς ο τζίρος της συγκεκριμένης περιόδου, Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, έχει σημαντική συνεισφορά στον ετήσιο κύκλο εργασιών τους.
Η τάση για περιορισμό των δαπανών τα φετινά Χριστούγεννα δεν είναι πάντως μόνο ελληνικό «φαινόμενο», παρότι οι καταναλωτές ανά χώρα εμφανίζουν διαφορετικές συμπεριφορές. Στη Γερμανία για παράδειγμα, σχετικές έρευνες δείχνουν ότι ένας στους δύο καταναλωτές θα ξοδέψει μεν λιγότερα σε σχέση με πέρσι για το εορταστικό τραπέζι στο σπίτι, την ίδια στιγμή ωστόσο οι πολίτες της χώρας δεν εμφανίζονται διατεθειμένοι να «χαλάσουν» την παράδοση των εορταστικών δώρων, για τα οποία σχεδιάζουν να δαπανήσουν ελαφρώς περισσότερα χρήματα συγκριτικά με το 2023.