Αλλάζει αλλά «αντέχει» η αγορά των ειδών πολυτελείας
Στα 370 δισ. ευρώ αναμένεται να φτάσει το 2025 η αγορά των προϊόντων πολυτέλειας, η οποία παρότι εμφανίζει σε διεθνές επίπεδο απώλειες λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που επιβαρύνουν τους καταναλωτές, εντούτοις «αντέχει», εμφανίζοντας και σημαντικές προοπτικές.
Σύμφωνα με την εκτίμηση της κ. Florence Rollet, στελέχους με πολύχρονη εμπειρία σε brands ειδών πολυτελείας στην παγκόσμια αγορά, η οποία πρόσφατα εντάχθηκε στο Δ.Σ. των Αtticα Πολυκαταστημάτων, μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η αγορά των luxury προϊόντων αναδιαμορφώνεται καθώς προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα σύμφωνα με τις καινούριες ανάγκες των καταναλωτών. Η κ. Rollet, κατά τη διάρκεια πρόσφατης ενημερωτικής εκδήλωσης, σημείωσε ακόμη πως η συγκεκριμένη αγορά καταγράφει εντυπωσιακή πορεία την τελευταία 20ετία και πως το 2006 έφτανε τα 128 δισ. δολάρια. Αντίθετα στην περίοδο του covid και των περιοριστικών μέτρων εμφάνισε πτώση που έφτασε το 20%. Για το προσεχές έτος, εκτίμησε πως παρά το γεγονός ότι στην παρούσα συγκυρία «χάνει» πελάτες λόγω των πιέσεων στις τιμές, εντούτοις παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές για επενδύσεις
Στην ίδια εκδήλωση ο κ. Paolo de Cesare, επίσης νέο μέλος του ΔΣ των Αttica Πολυκαταστημάτων, περιγράφοντας τις σημαντικές αλλαγές στις συνήθεις των καταναλωτών έφερε ως παράδειγμα τα παπούτσια στις γυναίκες, εξηγώντας πως στο παρελθόν, οι συζητήσεις στην αγορά αφορούσαν στις γόβες και το ύψους του τακουνιού. «Σήμερα όλη η συζήτηση γίνεται για τα sneakers. Aν κοιτάξεις σήμερα στους δρόμους, σε Ελλάδα και Ιταλία, βλέπεις γυναίκες κυρίως με sneakers» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Aνθεκτική η αγορά στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, η αγορά προσωπικών ειδών πολυτελείας, σύμφωνα με την έρευνα που είχε διενεργήσει η KPMG, εμφάνισε το 2022 καθαρές πωλήσεις συνολικού ύψους 509,8 εκατ. ευρώ, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 13,2% μεταξύ 2018 και 2022. Η έρευνα διαπίστωνε την ανθεκτικότητα της συγκεκριμένης αγοράς στη χώρα μας η οποία ενισχύεται τόσο από τον αυξημένο τουρισμό, όσο και από τα ανοίγματα νέων σημείων λιανικής πώλησης, με την Αθήνα και τη Μύκονο να αποτελούν τους βασικούς εμπορικούς προορισμούς.
Ενδεικτικές εξάλλου είναι οι οικονομικές επιδόσεις στην ελληνική αγορά, ορισμένων εκ τα πιο δημοφιλών, διεθνώς, luxury brands. Όπως για παράδειγμα της «Λουις Βουιττόν Ελλάς», οι πωλήσεις της οποίας το 2023 αυξήθηκαν κατά 19,3% σε σύγκριση με το 2022, φτάνοντας στα 64,84 εκατ. ευρώ. Άνοδο 16% κατέγραψε το 2023 σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο και η Luxury Goods Greece με το σήμα Gucci ξεπερνώντας τα 22,1 εκατ. ευρώ ενώ αύξηση 12,6% εμφάνισαν και οι πωλήσεις της Rolex Ελλάς φτάνοντας το 2023, τα 93 εκατ. ευρώ.
Η διεθνής εικόνα
Σε ό,τι αφορά την εικόνα σε διεθνές επίπεδο, όπως αναφέρει η συμβουλευτική εταιρεία Bain & Company, τα luxury brands έχουν χάσει πάνω από το 10% της πελατειακής τους βάσης σε σχέση με το 202. Έχουν δηλαδή, περίπου 50 εκατ. καταναλωτές λιγότερους από τους περίπου 400 εκατ. συνολικά που είχαν. Όπως εκτιμά μάλιστα η εταιρεία, οι πωλήσεις προσωπικών ειδών πολυτελείας να αναμένεται να μειωθούν κατά 2% το 2024. Ωστόσο, σημειώνει, κατά το 2025 η αγορά αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 0% έως 4% σε σταθερές συναλλαγματικές ισοτιμίες, με τον κλάδο να «υποστηρίζεται» από τις πωλήσεις στην Ευρώπη και την Αμερική ενώ στην Κίνα να αναμένεται ανάκαμψη μόνο στο δεύτερο μέρος του έτους.