ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Αλκοολούχα ποτά: Τι καταναλώνουμε στην Ελλάδα - Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις σε κρασί, μπύρα, ούζο

Αλκοολούχα ποτά: Τι καταναλώνουμε στην Ελλάδα - Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις σε κρασί, μπύρα, ούζο
ΑΠΕ ΜΠΕ

Στα 3,7 εκατ. 9 λίτρα κιβώτια διαμορφώθηκε η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών το 2022 – χωρίς να συμπεριλαμβάνονται το τσίπουρο και το ούζο- καταγράφοντας αύξηση κατά 32,8% σε σχέση με το 2021. Παράλληλα, στο εμφιαλωμένο τσίπουρο καταγράφεται αύξηση 17,4% ενώ στο ούζο, ενισχύθηκε κατά 16,4%, και διαμορφώθηκε στα 500 χιλ. και 799 χιλ. 9λιτρα κιβώτια αντίστοιχα.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την μελέτη του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με την οποία, οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών στη χώρα μας το 2022 κατέγραψαν αύξηση κατά 28,2%, ανακάμπτοντας από την ισχυρή πτώση του 2020 και την αύξηση του 2021 καθώς έφτασαν στα 5,0 εκατ. 9λιτρα κιβώτια, ενσωματώνοντας τις κατηγορίες ούζου, τσίπουρου και λοιπών αλκοολούχων (ουίσκι, βότκα, τζιν, κ.λπ.). Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, το 2022 και έπειτα από την ανάκαμψη μετά την πανδημία, οι πωλήσεις βρίσκονται στο 63% των επιπέδων του 2009, έναντι 50%-55% την περίοδο 2013-2019.

Η αγορά αλκοολούχων ποτών επηρεάστηκε σημαντικά, όπως σημειώνεται, την τελευταία δεκαπενταετία από τις εξελίξεις στην ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα αλλά και από την ασκούμενη φορολογική πολιτική, ιδιαίτερα μετά το 2010. Η ισχυρή πτώση του εισοδήματος την περίοδο 2008-2013 και η απότομη αύξηση στους συντελεστές ΕΦΚ και ΦΠΑ, οδήγησαν στην υποχώρηση της συνολικής αγοράς αλκοολούχων ποτών, από περίπου 8,0 εκατ. 9λίτρα κιβώτια το 2009, στο χαμηλό επίπεδο του 2015 (4,0 εκατ.), πριν ξεσπάσει η πανδημία του 2020 και η αγορά καταρρεύσει στα 3,1 εκατ. 9λιτρα κιβώτια.

Αναλυτικά, όπως επισημαίνεται, η πανδημία προκάλεσε ισχυρή πτώση στην κατηγορία του ούζου και συνολικά των αλκοολούχων ποτών κατά 33,8% και 29,3% αντίστοιχα, ενώ περίπου κατά 25% μειώθηκαν οι πωλήσεις στις υπόλοιπες κατηγορίες. Ισχυρή ανάκαμψη, το 2021 και 2022, κατέγραψαν τα αλκοολούχα ποτά (χωρίς ούζο και τσίπουρο), ενώ το τελευταίο διαθέσιμο έτος (2022), οι πωλήσεις αυξήθηκαν στο κρασί και στη μπύρα με 20,6% και 15,7% αντιστοίχως.

Ανάμεσα στις κατηγορίες των οινοπνευματωδών ποτών, το κρασί διατήρησε τα επίπεδα κατανάλωσης που είχαν καταγραφεί το 2009 -με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας, ανακάμπτοντας όμως εκ νέου το 2022. Επίσης μετά το 2019 η κατανάλωση τσίπουρου βρίσκεται πάνω από τα επίπεδα του 2009. Η μπύρα παρουσιάζει την ίδια τάση με το κρασί, παραμένοντας όμως σε χαμηλότερα επίπεδα από τα προ κρίσης επίπεδα. Ούζο και λοιπά αλκοολούχα ποτά αποτελούν κατηγορίες οινοπνευματωδών ποτών με σημαντική πτώση της κατανάλωσης σε σύγκριση με το 2009.

Η μπύρα κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων, με σχεδόν το 52% της αγοράς οινοπνευματωδών, έναντι 54% το 2009, ενώ ακολουθεί το κρασί με 42,1% και αυξημένο μερίδιο σε σύγκριση με το 2009 (36,7%). Το μερίδιο των αλκοολούχων ποτών (χωρίς ούζο και τσίπουρο) στο σύνολο διαμορφώθηκε στο 4,8% το 2022, έναντι 7,1% το 2009. Το μερίδιο του ούζου έχει περιοριστεί κοντά στο 1%, ενώ το μερίδιο του τσίπουρου είναι αυξημένο αλλά μόλις στο 0,6%. Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ 2021-202 παρατηρείται επίσης σημαντική ενίσχυση των ready to drinks ποτών, ως επακόλουθο των μέτρων της πανδημίας και της προσπάθειας κατανάλωσης αλκοολούχων με περιορισμένη εξωτερική επαφή ενώ άνοδος πάνω από 30% καταγράφεται την ίδια περίοδο σε τζιν, λικέρ και απεριτίφ.