ΑΝΑΠΤΥΞΗ

«Ζεσταίνεται» η κίνηση στην αγορά ενόψει Χριστουγέννων - «Στοίχημα» η κατανάλωση

«Ζεσταίνεται» η κίνηση στην αγορά ενόψει Χριστουγέννων - «Στοίχημα» η κατανάλωση
INTIME

Με την καταβολή του «δώρου» στους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα – έως την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου – η αγορά περιμένει την τόνωση της εμπορικής κίνησης όσο πλησιάζουμε προς τα Χριστούγεννα.

Όπως διαπιστώνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου η κίνηση στην αγορά τις τελευταίες μέρες έχει «ζεσταθεί» με τους καταναλωτές να γεμίζουν τους μεγάλους εμπορικούς δρόμους, να επισκέπτονται τα καταστήματα αλλά και αρκετούς εξ αυτών, έως τώρα, να κάνουν έρευνα αγοράς προτού προχωρήσουν στις εορταστικές αγορές τους.

Εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων άλλωστε και τη φετινή περίοδο των Χριστουγέννων, όπως και πέρσι, η κατανάλωση αποτελεί ένα «στοίχημα». Εάν δηλαδή, παρά την πίεση που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημά τους, οι Έλληνες θα διατηρήσουν σε σημαντικό βαθμό τις καταναλωτικές συνήθειες των προηγούμενων ετών κατά την διάρκεια των γιορτών ή θα περιοριστούν στα πλέον απαραίτητα και κυρίως στις αγορές τροφίμων. Είναι ενδεικτικό πάντως πως ακόμη και σε παραδοσιακά καταστήματα τροφίμων όπου γίνονται οι αγορές για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, οι επαγγελματίες βλέπουν πολλούς καταναλωτές να εμφανίζονται συγκρατημένοι και να ψωνίζουν μικρότερες ποσότητες σε σχέση με το παρελθόν.

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο ΣΕΛΠΕ με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών οι δαπάνες των Ελλήνων τη φετινή εορταστική περίοδο αναμένονται αυξημένες κατά 20% σε σχέση με πέρσι, άνοδος που αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις πληθωριστικές πιέσεις. Όπως προκύπτει από την έρευνα, κατά μέσο όρο οι Έλληνες καταναλωτές αναμένεται να ξοδέψουν 174 ευρώ κατά κεφαλήν, έναντι 146 ευρώ το 2022.

Σε κάθε περίπτωση, μεγάλο μέρος των δαπανών των καταναλωτών κατά την περίοδο των γιορτών αναμένεται να κατευθυνθεί προς τις αγορές τροφίμων, σε μία περίοδο που η ακρίβεια στα είδη διατροφής αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα νοικοκυριά. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΚΑ, το χριστουγεννιάτικο τραπέζι εμφανίζεται φέτος αυξημένο κατά 20% σε σχέση με πέρσι. Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Νοέμβριο δείχνουν άνοδο των τιμών στην κατηγορία των τροφίμων κατά 9% σε ετήσια βάση, με τρόφιμα όπως το ελαιόλαδο, τα αναψυκτικά και τα λαχανικά να παρουσιάζουν μεγαλύτερη αύξηση, σε διψήφιο ποσοστό.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Ανάπτυξης, ως μέτρα κατά της ακρίβειας για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς έχει θέσει σε εφαρμογή τα δύο εορταστικά «καλάθια»: το «Καλάθι των Χριστουγέννων» στα σούπερ μάρκετ στο οποίο έχει εντάξει 6 κατηγορίες τροφίμων με αυξημένη εποχική ζήτηση και το «Καλάθι του Άη Βασίλη» στα καταστήματα παιχνιδιών, όπου οι επιχειρήσεις επιλέγουν για τις λίστες τους τουλάχιστον ένα προϊόν από καθεμία εκ των 10 κατηγοριών που έχουν διαμορφωθεί.