ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Τουρισμός: Πλήγμα και στην κρουαζιέρα μετά την νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή

Τουρισμός: Πλήγμα και στην κρουαζιέρα μετά την νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή
AP Photo/Robert F. Bukaty

Σε αναβολή δρομολογίων προχωρά ο κλάδος της κρουαζιέρας, καθώς πολλές διεθνείς εταιρείες μετά την αναζωπύρωση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης, προχωρούν σε επανασχεδιασμό των διαδρομών στην ανατολική Μεσόγειο.

Αρκετά κρουαζιερόπλοια προχωρούν σε αλλαγές των προσεγγίσεων, αποφεύγοντας για λόγους ασφαλείας των επιβατών τα ισραηλινά λιμάνια Χάιφα και 'Ασντοντ του Ισραήλ και καταπλέοντας σε προορισμούς της Κύπρου, της Τουρκίας, της Αιγύπτου και της Ελλάδας.

Ήδη πολλοί ταξιδιώτες έχουν ενημερωθεί από τους τουριστικούς πράκτορες για τις αναβολές ή τις αλλαγές στα δρομολόγια.

Η ελληνική εταιρεία κρουζιέρας Celestyal Cruises σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι έως τέλος Νοεμβρίου 2023 αναστέλλει προσωρινά τις προσεγγίσεις της στο Ισραήλ ενώ θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις για όλες τις κρουαζιέρες της που αναχωρούν μετά από αυτή την ημερομηνία.

«Ευχόμαστε για την ασφάλεια όλων την ταχεία επιστροφή της ειρήνης στο Ισραήλ. Είμαστε συντονισμένοι με τις αρχές και η ασφάλεια, η προστασία και η άνεση των επιβατών μας παραμένει η ύψιστη προτεραιότητά μας. Κατόπιν συστάσεων των ομάδων μας εσωτερικά και των αρμόδιων αρχών, αποφασίσαμε να εξαιρέσουμε προσωρινά το Ισραήλ από το πρόγραμμα της κρουαζιέρας “Τρεις Ήπειροι”», μέχρι το τέλος Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους" τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Celestyal, κ. Κρις Θεοφιλίδης.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας πλοίαρχος Γιώργος Κουμπενάς δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στην περιοχή του Ισραήλ ότι η κίνηση πολλών εταιρειών κρουαζιέρας να προχωρήσουν σε αλλαγή προσεγγίσεων είναι κάτι που θα ωφελήσει αρχικά σε κάποιο βαθμό τη χώρα μας, καθώς πολλές εταιρείες θα επιλέξουν προσεγγίσεις σε Ελλάδα και Κύπρο.

Tόνισε, ωστόσο, ότι από του χρόνου, αν συνεχιστεί η εμπόλεμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή, αυτό θα οδηγήσει αυτόματα τις περισσότερες εταιρείες να αποχωρήσουν από την ανατολική Μεσόγειο, επιλέγοντας περιοχές της δυτικής Μεσογείου και της Καραϊβικής.

Οι πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στο Ισραήλ και τον Λίβανο έχουν ήδη προειδοποιηθεί να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί μετά την αναζωπύρωση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης, καθώς η κατάσταση για τις εκδρομές των επιβατών σε αυτές τις περιοχές καθίσταται δύσκολη υπόθεση.

Θλιβερά επωφελής για τη χώρα

Σύμφωνα με τον διευθυντή της Majestic Cruises και επίτιμο πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρο Κόντε, η βελτίωση των αφίξεων κρουαζιεροπλοίων στους ελληνικούς προορισμούς αναμένεται να αυξηθεί μέσα στο 2023. Τόνισε ότι περισσότερες ακυρώσεις προσεγγίσεων σε λιμάνια της Μέσης Ανατολής ευνοούν τα πλησιέστερα ελληνικά νησιά, αλλά και τον Πειραιά και μερικώς την Κύπρο.

Πρόσθεσε ότι οι προορισμοί που θα δεχτούν τις επιπλέον προσεγγίσεις είναι τα Δωδεκάνησα και τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου, με την Ρόδο να δέχεται κυρίως τις περισσότερες αιτήσεις. Ο κ. Κόντες είπε ότι στους προορισμούς συγκαταλέγονται η Σαντορίνη, η Μύκονος, το Ηράκλειο αλλά και ο Πειραιάς, ο οποίος σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιείται ως homeport αντικαθιστώντας την προσέγγιση στο βασικότερο λιμάνι του Ισραήλ τη Χάιφα.

Αναφερόμενος στις προβλέψεις για το 2023 για τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα είπε ότι αυτές αναμένεται να αναθεωρηθούν σε 4.940 αφίξεις και 5,24 εκατομμύρια επιβάτες, πλησιάζοντας ακόμα περισσότερο το έτος ρεκόρ του 2019 με 5,55 εκατομμύρια επιβάτες. Αρχικά είχαν προβλεφθεί για τη χώρα έως τέλος του 2023 στο σύνολο 4800 προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και 5,06 εκατομμύρια επιβάτες.

Σημειώνεται ότι το λιμάνι της Χάιφα στο Ισραήλ είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας τόσο από άποψη διακίνησης φορτίων όσο και εξυπηρέτησης επιβατικών και τουριστικών πλοίων. Ο επιβατικός τερματικός σταθμός του λιμανιού είναι ο μοναδικός στο Ισραήλ από τον οποίο αναχωρούν κρουαζιέρες διακοπών για την ευρύτερη Μεσόγειο.

Το λιμάνι λειτουργεί από την εταιρεία Haifa Port Company, η οποία δεσμεύεται να συνεχίσει να λειτουργεί ως μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία του Ισραήλ. Το λιμάνι του 'Ασντοντ βρίσκεται πολύ κοντά στη Λωρίδα της Γάζας.