ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Γιατί ο κλάδος τροφίμων και ποτών είναι «μαγνήτης» επενδύσεων

Γιατί ο κλάδος τροφίμων και ποτών είναι «μαγνήτης» επενδύσεων
pixabay

Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον κλάδο των τροφίμων και ποτών παραμένει έντονο από εγχώριους επενδυτές αλλά και από ξένα κεφάλαια που συνεχίζουν να «σκανάρουν» την ελληνική αγορά. 

Η ελκυστικότητα που εξακολουθεί να παρουσιάζει ο κλάδος αποδεικνύεται άλλωστε και από τον σημαντικό αριθμό των deals που έχουν γίνει κατά τους πρώτους μήνες του 2023 τόσο στη βιομηχανία τροφίμων, όσο και στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Με πιο πρόσφατο εξ αυτών, την απόκτηση από πλευράς του fund SMERC με επικεφαλής τον Νίκο Καραμούζη, του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της ιστορικής βιομηχανίας αναψυκτικών ΕΨΑ.

Η περίοδος της πανδημίας τα προηγούμενα χρόνια απέδειξε όχι μόνο την ανθεκτικότητα του κλάδου αλλά και την ανάγκη διεθνώς για την ύπαρξη ισχυρών συστημάτων τροφίμων. Κάτι που στη συνέχεια επιβεβαιώθηκε και κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης αλλά και μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία με τη διαταραχή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που ακολούθησε. Το γεγονός παράλληλα ότι ανεξαρτήτως κρίσεων τα τρόφιμα παραμένουν μια δαπάνη ανελαστικού χαρακτήρα για τους καταναλωτές αποτελεί ακόμη ένα στοιχείο για το οποίο το επενδυτικό ενδιαφέρον παραμένει αμείωτο.

Την ίδια στιγμή οι πληθωριστικές πιέσεις και η αύξηση του λειτουργικού κόστους φαίνεται ότι στις περιπτώσεις εκείνες των επιχειρήσεων που δυσκολεύονταν να παραμείνουν βιώσιμες, επιτάχυναν την εξελίξεις, με αποτέλεσμα άλλες να προχωρήσουν σε συμπράξεις και άλλες να εξαγοραστούν.

Από την άλλη, από πολλές μεγάλες εγχώριες επιχειρήσεις του κλάδου παρατηρείται η τάση να μετεξελιχθούν σταδιακά σε ομίλους τροφίμων. Διευρύνοντας το χαρτοφυλάκιο τους και με άλλα προϊόντα πέραν της αρχικής τους δραστηριότητας ή ακόμη και επενδύοντας σε ανερχόμενες κατηγόριες, όπως είναι παράδειγμα σε plant based προϊόντα.

Σημαντικό ρόλο σ΄ αυτό το περιβάλλον διαδραματίζει και η συνεχώς ανοδική πορεία του εγχώριου τουρισμού λόγω της οποίας δημιουργούνται αυξημένες ανάγκες. Είναι ενδεικτικό άλλωστε πως αρκετά από τα deals του τελευταίου έτους αφορούν τόσο στον κλάδο των σούπερ μάρκετ -με τις μεγάλες αλυσίδες να διευρύνουν τα δίκτυά τους σε νησιά και τις τουριστικές περιοχές- όσο και και σε προϊόντα, όπως για παράδειγμα τα αναψυκτικά και το εμφιαλωμένο νερό, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την τουριστική κίνηση.