ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Το «κλειδί» για να επιτευχθεί ο στόχος της Ελλάδας για 12μηνο τουρισμό

Το «κλειδί» για να επιτευχθεί ο στόχος της Ελλάδας για 12μηνο τουρισμό
INTIME

Το 2022 δείχνει να είναι η χρονιά επιστροφής στην πλήρη κανονικότητα για τον ελληνικό τουρισμό υπό την έννοια ότι οι αριθμοί φαίνεται πως θα κλείσουν τουλάχιστον στα επίπεδα του 2019, ένα έτος – ρεκόρ για τον σημαντικότερο κλάδο της εγχώριας οικονομίας. Με αυτό ως δεδομένο η συζήτηση επανέρχεται σε ένα κρίσιμης σημασίας ζήτημα που ήταν επίκαιρο πριν την πανδημία: Πώς η Ελλάδα θα καταφέρει να γίνει ένας τουριστικός προορισμός και για τους 12 μήνες του έτους.

Αυτή τη στιγμή, το μεγάλο «όπλο» του ελληνικού τουρισμού παραμένει ο συνδυασμός ήλιου και θάλασσας. Κάτι που σημαίνει ότι ο συντριπτικά μεγάλος όγκος των επισκεπτών έρχεται στο χρονικό διάστημα μεταξύ Μαϊου και Σεπτεμβρίου. Πριν την πανδημία οι προσπάθειες για επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν είχαν μεν ξεκινήσει αλλά δεν είχαν στεφθεί με απόλυτη επιτυχία αν και σε αρκετές από τις δημοφιλείς τουριστικές περιοχές της χώρας είχε γίνει εφικτή η επιμήκυνση της σεζόν.

Όμως, το κλειδί προκειμένου η Ελλάδα να εξελιχθεί σε έναν 12μηνο τουριστικό προορισμό είναι να εμπλακούν στο παιχνίδι το σύνολο των περιφερειών της χώρας. Η Ελλάδα διαθέτει προορισμούς στην ηπειρωτική Ελλάδα που θα μπορούσαν σταδιακά να εξελιχθούν σε δημοφιλείς χειμερινούς τουριστικούς προορισμούς για ξένους τουρίστες. Και παράλληλα να προσφέρει επιλογές όσον αφορά εξειδικευμένες μορφές τουρισμού που θα μπορούσαν να προσελκύσουν τουρίστες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη της κοινοπραξίας Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ, υπό προϋποθέσεις, τα έσοδα το 2030 μπορούν να φθάσουν σε 27 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 52% σε σχέση με το 2019 που ήταν 18 δισ. ευρώ, οι επισκέψεις στις Περιφέρειες σε 50 εκατ., καταγράφοντας αύξηση κατά 27% σε σχέση με το 2019 που ήταν 39 εκατ., και οι διανυκτερεύσεις σε 307 εκατ., εμφανίζοντας αύξηση κατά 32% σε σχέση με το 2019 που ήταν 233 εκατ. Το αποτέλεσμα αυτό μπορεί να επιτευχθεί με εφικτούς μέσους ετήσιους ρυθμούς μεταβολής την περίοδο μεταξύ 2023 και 2030, της τάξης του 6,2% για τα έσοδα, 3,5% για τις επισκέψεις και 4% για τις διανυκτερεύσεις.

Οι προϋποθέσεις που αναφέρει η μελέτη δεν είναι άλλες από την προώθηση διαφορετικών μορφών τουρισμού και μάλιστα να υπάρχει διαφοροποίηση ανάλογα με την περιφέρεια προκειμένου να αξιοποιηθούν τα δυνατά σημεία κάθε περιοχής. Για παράδειγμα, η Αθηναϊκή Ριβιέρα ή η Δυτική Ελλάδα θα μπορούσαν να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στο συνεδριακό τουρισμό, η Δυτική Μακεδονία και η Θεσσαλία στον αγροτουρισμό και το σύνολο της χώρας θα μπορούσε να κάνει πολύ περισσότερα στον αθλητικό τουρισμό.

Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού είναι περισσότερο δημοφιλείς τη χειμερινή περίοδο και αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει την αφορμή προκειμένου η χώρα να κάνει σημαντικά βήματα στην προσπάθεια επιμήκυνσης της σεζόν. Οι καλές καιρικές συνθήκες -ειδικά σε σύγκριση με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη- από τη μία σε συνδυασμό με την πολιτιστική κληρονομιά και τη φυσική ομορφιά περιοχών αναξιοποίητων τουριστικά θα μπορούσαν να δώσουν την ώθηση που χρειαζόμαστε για να αλλάξει το τουριστικό μοντέλο της Ελλάδας. Πέραν της επιμήκυνσης της σεζόν, μία τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να «ανεβάσει» επίπεδο τη χώρα όσον αφορά την ποιότητα των επισκεπτών της και να μπορέσει να προσελκύσει τουρίστες που πραγματοποιούν μεγαλύτερες -κατά μέσο όρο- δαπάνες. Κάτι που επίσης αποτελεί ζητούμενο από τη στιγμή κιόλας που οι ξενοδοχειακές υποδομές τείνουν να φθάσουν σε οριακά επίπεδα, ιδίως στις δημοφιλείς τουριστικές περιοχές της χώρας.

Βέβαια, προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος απαιτούνται πολλά βήματα. Τόσο όσον αφορά στη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών όσο και στην αλλαγή κουλτούρας και νοοτροπίας. Γιατί ένας θερινός προορισμός δεν μπορεί να προσελκύσει τουρίστες τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο αν ο επισκέπτης δεν μπορεί να βρει ανοικτά καταστήματα προκειμένου να καλύψει βασικές ανάγκες, συμπεριλαμβανομένης και της ψυχαγωγίας. Όπως, φυσικά, θα πρέπει να υπάρχουν και οι απαραίτητες προσβάσεις -αεροπορικές, θαλάσσιες ή οδικές- προκειμένου να μπορεί να φθάσει εκεί με ασφάλεια.

Δείτε το αφιέρωμα του CNN Greece στον Χειμερινό Τουρισμό 2022-’23 εδώ