Ο κρίσιμος Δεκέμβριος για την κατανάλωση - Τι περιμένει η αγορά
Οι πληθωριστικές πιέσεις και η συνεχιζόμενη ακρίβεια έχουν αλλάξει τα δεδομένα στις αγορές και τις συνήθειες των καταναλωτών, την ίδια στιγμή που το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων στρέφεται στον τελευταίο, «κρίσιμο», από πλευράς κατανάλωσης, μήνα του έτους.
Ο Δεκέμβριος θεωρείται ο πιο «βαρύς» μήνας σε επίπεδο κατανάλωσης για ολόκληρη την αγορά και ο τζίρος που καταγράφεται κατά τη διάρκειά του, λόγω των εορτών, αποτελεί σημαντικό μέρος του ετήσιου κύκλου εργασιών για τις επιχειρήσεις.
Ο εορταστικός τζίρος του λιανεμπορίου
Στον κλάδο του λιανεμπορίου ο εμπορικός κόσμος «ποντάρει» πολλά στον εορταστικό τζίρο ο οποίος το 2019, σε περίοδο δηλαδή κανονικότητας και προ πανδημίας, έφτανε τα 3,6 δισ. ευρώ. Τη φετινή χρονιά η ενεργειακή κρίση και οι πληθωριστικές πιέσεις δημιουργούν ένα νέο σκηνικό στην αγορά, με τους καταναλωτές από τη μία πλευρά, όπως προκύπτει και από σχετικές έρευνες, να δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να αλλάξουν τις καθιερωμένες συνήθειες των εορτών, με το διαθέσιμο εισόδημα τους ωστόσο να βρίσκεται υπό διαρκή πίεση τους τελευταίους μήνες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, οι Έλληνες καταναλωτές ξοδεύουν 25% παραπάνω από το εισόδημά τους κι αυτό το επιπλέον ποσοστό τροφοδοτείται από δανεισμό, κάρτες ή από αποταμίευση. Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονικός Σύμβουλος ΙΕΛΚΑ Γεώργιος Δουκίδης, εκτίμησε μάλιστα ότι αυτή η τάση δείχνει και την πορεία της κατανάλωσης για την τριετία.
Η περίοδος της Black Friday που προηγήθηκε, άφησε σε ένα σημαντικό ποσοστό ικανοποιημένες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ως προς τον τζίρο που κατέγραψαν, όπως προκύπτει και από την έρευνα του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ. Η αγορά, βάσει των στοιχείων, «ζεστάθηκε» ενόψει των γιορτών, ο προβληματισμός όμως για το επόμενο διάστημα παραμένει, με 8 στους 10 εμπόρους να δηλώνουν ότι οι ανατιμήσεις στο ενεργειακό κόστος επηρεάζουν αρνητικά την επιχείρησή τους, ενώ σχεδόν οι μισές από αυτές καταγράφουν αυξήσεις στο λειτουργικό κόστος έως 20%.
Η πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ
Στο οργανωμένο λιανεμπόριο και τα σούπερ μάρκετ από την άλλη πλευρά, τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τη εταιρεία IRI για τις πωλήσεις τους, δείχνουν αύξηση του τζίρου κατά 5% στο 10μηνο του έτους.
Ωστόσο τον τελευταίο μήνα του δεκαμήνου, τον Οκτώβριο, με τον οποίο ξεκινά το γ΄ τρίμηνο του έτους που θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό για τις επιχειρήσεις, ο τζίρος αυξήθηκε μεν κατά 10% λόγω του πληθωρισμού, ο όγκος των πωλήσεων από την άλλη, υποχώρησε την τελευταία εβδομάδα του μήνα, κατά 4,8%.
Στα στοιχεία που θα ανακοινωθούν για τις πωλήσεις του Νοεμβρίου θα αποτυπώνεται και η επίδραση που έχει στην αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων η εφαρμογή του μέτρου του «καλαθιού του νοικοκυριού» με τα τελευταία στοιχεία του ΙΕΛΚΑ να δείχνουν πως σχεδόν ένας στους δύο καταναλωτές έχει ψωνίσει λίγα ή περισσότερα προϊόντα από αυτό.
Το μεγάλο ενδιαφέρον των σούπερ μάρκετ ωστόσο, στρέφεται στον τζίρο του Δεκεμβρίου, έναν μήνα που οι καταναλωτές παραδοσιακά αυξάνουν τις αγορές τους για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Μένει λοιπόν να φανεί εάν παρά τις πληθωριστικές πιέσεις, θα διατηρήσουν τις παλιές τους συνήθειες, ή θα περιορίσουν τις δαπάνες τους ακόμη και την περίοδο των εορτών.
Στο τζίρο της εορταστικής περιόδου έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για τόνωση της κατανάλωσης και οι επιχειρήσεις τροφίμων, όπως κρεοπωλεία, ζαχαροπλαστεία και φούρνοι. Ενδεικτικά είναι όσα είχε επισημάνει μιλώντας στο CNN Greece ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδας, Ιωάννης Γλύκος. Αρκετοί επαγγελματίες του κλάδου που υφίστανται μεγάλες πιέσεις λόγω του ενεργειακού κόστους και της αύξησης των τιμών των πρώτων υλών, σύμφωνα με τον κ. Γλύκο, «κάνουν υπομονή έως τα Χριστούγεννα» οπότε και καταγράφεται ο μεγάλος τζίρος τους, προκειμένου στη συνέχεια να αποφασίσουν για την πορεία των επιχειρήσεών τους και εάν θα προχωρήσουν σε λουκέτα.