Κερδίζει έδαφος ο θεματικός τουρισμός στην Ελλάδα
Ο θρησκευτικός, ο γαστρονομικός, ο συνεδριακός τουρισμός, o αγροτουρισμός και τα extreme sports είναι μόνο μερικές από τις υποκατηγορίες του θεματικού τουρισμού, ο οποίος κερδίζει έδαφος στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και δημιουργεί σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες.
Σημείο «κλειδί» για τον θεματικό τουρισμό στην χώρα μας είναι η διαφοροποίηση του, καθώς κάθε περιοχή της χώρας μπορεί και πρέπει να αποκτήσει τη δική της τουριστική ταυτότητα για να προσελκύσει επισκέπτες από κάθε άκρη του κόσμου, όλο τον χρόνο και όχι μόνο για το «καλοκαίρι σε ελληνικό νησί».
Άλλωστε υπάρχει η «πρώτη ύλη» ώστε να καλύψει πληθώρα επιλογών. Μάλιστα η χώρα μας έχει ένα επιπλέον ατού και αυτό είναι ο συνδυασμός δραστικά διαφορετικών χαρακτηριστικών σε σχετικά κοντινές αποστάσεις.
Ένα καλό παράδειγμα είναι η περιοχή της Ναυπάκτου και της Ορεινής Ναυπακτίας. Δύο σημεία που αν και πολύ κοντινά, μπορούν να προσφέρουν δύο πολύ διαφορετικά τουριστικά προϊόντα. Από την μία ο επισκέπτης που θα μείνει «χαμηλά» στην Ναύπακτο και θα απολαύσει τις παραλίες, τις ντόπιες νοστιμιές και τη βραδινή ζωή της περιοχής και από την άλλη ο φίλος της φύσης που θα επιλέξει τα ορεινά της περιοχής για να κάνει πεζοπορία στα μονοπάτια, να δει το Καστανόδασος, να οδηγήσει off road ή να κάνει αναρρίχηση στον εντυπωσιακό βράχο της Βαράσοβας.
Προς την κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο Τουρισμού αξιοποιεί το πρόγραμμα «Εναλλακτικός Τουρισμός» και βάζει στόχο τη διαφοροποίηση και τον εμπλουτισμό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με την επιχειρηματική αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Συγκεκριμένα, ενισχύει επενδυτικά σχέδια τα οποία θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη μιας ή περισσότερων ειδικών ή/και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως:
- Αθλητικός τουρισμός αναψυχής
- Θαλάσσιος τουρισμός
- Τουρισμός υπαίθρου
- Γαστρονομικός τουρισμός
- Τουρισμός υγείας και ευεξίας
Σημειώνεται πως ο εναλλακτικός τουρισμός περιλαμβάνει το σύνολο των τουριστικών υπηρεσιών, οι οποίες διακρίνονται ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες, τις προτιμήσεις και τα κίνητρα των τουριστών. Απευθύνεται σε ένα εξειδικευμένο κοινό, τηρεί τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και συμβάλλει στην άμβλυνση της εποχικότητας της τουριστικής ζήτησης.
Το κυβερνητικό πλάνο για τον τουρισμό έχει στόχο την εκμετάλλευση των τεράστιων δυνατοτήτων που έχει το ελληνικό τουριστικό προϊόν, με αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων και την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού σε πολλές περιοχές που έχουν λιγότερο ισχυρό brand.
Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Τουρισμού εργάζεται για την ανάπτυξη έργων υποδομής μέσω αξιοποίησης πόρων του RRF και σε συνεργασία με τους ιδιώτες. Μάλιστα, σε πρόσφατες δηλώσεις του ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας σημείωσε πως «η προβολή εναλλακτικών προορισμών ακόμα και off season δημιουργεί προστιθέμενη αξία για τις τοπικές οικονομίες», όπως και ότι «η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου έγινε πράξη και στην Αθήνα καθώς η σεζόν ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ και ενώ έχουμε μπει στο Νοέμβριο η πρωτεύουσα εξακολουθεί να υποδέχεται ξένους επισκέπτες».
Μιλώντας στην Έκθεση Athens International Tourism Expo 2022, ο κ. Κικίλιας δήλωσε ότι στόχος του υπουργείου Τουρισμού είναι η Ελλάδα να μην στηρίζεται αποκλειστικά στο μοντέλο «ήλιος-θάλασσα» αλλά να αποτελεί δημοφιλή προορισμό 12μηνου τουρισμού, αξιοποιώντας το ήπιο κλίμα, τη μοναδική φύση με τους ορεινούς όγκους, τα μνημεία και τις υποδομές που αναπτύσσονται στους χειμερινούς-και όχι μόνο- προορισμούς.