ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Αλ. Βασιλικός: Θετικό το πρόσημο για τη φετινή σεζόν στον τουρισμό

Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ)

Την ανάγκη να δημιουργήσουμε τις υποδομές εκείνες που θα διασφαλίσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού επισημαίνει σε συνέντευξη του στο CNN Greece ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ).

Ο κ. Βασιλικός εκτιμά μεν ότι το πρόσημο είναι θετικό για την φετινή τουριστική σεζόν, σπεύδει όμως να σημειώσει ότι θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στα ποιοτικά και όχι μόνο στα ποσοτικά χαρακτηριστικά και να ξεφύγουμε από τη λογική «δος ημίν σήμερον" για να δημιουργήσουμε το αύριο του βιώσιμου ελληνικού τουρισμού, με σύγχρονους όρους ποιότητας και ανταγωνιστικότητας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης

- Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν;

Η υγειονομική αξιοπιστία της χώρας, η ελκυστικότητα της Ελλάδας και η έντονη επιθυμία των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο να ταξιδέψουν μετά τους περιορισμούς που έζησαν την προηγούμενη διετία, δημιουργούν μέχρι στιγμής τη δυναμική για μια σεζόν με θετικό πρόσημο. Μέσω των ερευνών του ΙΤΕΠ για λογαριασμό του ΞΕΕ παρακολουθούμε και καταγράφουμε την εξέλιξη της σεζόν στο πεδίο, αποφεύγοντας τις εικασίες και τις προβλέψεις οποιασδήποτε μορφής. Μέσα σε ένα ρευστό περιβάλλον, με την πανδημία να είναι ακόμη εδώ κι ένα πόλεμο να εξελίσσεται μέσα στην Ευρώπη, τα πάντα μπορούν να αλλάξουν από τη μια στιγμή στην άλλη και να διαψεύσουν κάθε πρόβλεψη.

- Εκτιμάτε ότι μπορούμε να φθάσουμε στους αριθμούς του 2019;

Πιο σημαντικά από τα δεδομένα, είναι οι ερμηνείες των δεδομένων. Για το ΞΕΕ, το ζητούμενο δεν είναι τα εντυπωσιακά ποσοτικά μεγέθη που έτσι κι αλλιώς έχουν μόνον σχετική αξία. Πρώτον, ένα μεγάλο κομμάτι των αφίξεων χάνεται στη «γκρίζα ζώνη» της οικονομίας διαμοιρασμού. Δεύτερον, ζούμε μια άνευ προηγούμενου εκτίναξη του λειτουργικού κόστους των ξενοδοχείων που καθιστά πραγματικό γρίφο το τι θα μείνει στο ταμείο τους. Οι αριθμοί μπορεί να ευημερούν, χωρίς να συμβαίνει το ίδιο με τις επιχειρήσεις. Γι’ αυτό πιστεύω ακράδαντα πως τα χαρακτηριστικά στα οποία πρέπει να δώσουμε ειδική έμφαση, είναι πρωτίστως τα ποιοτικά. Οι υποδομές, η ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος και εκτός σεζόν, η ανάπτυξη νέων θεματικών για τον εμπλουτισμό και τη διαφοροποίηση του προϊόντος μας. Να ξεφύγουμε από τη λογική «δος ημίν σήμερον" για να δημιουργήσουμε το αύριο του βιώσιμου ελληνικού τουρισμού, με σύγχρονους όρους ποιότητας και ανταγωνιστικότητας.

- Βλέπετε να συνεχίζετε η αύξηση της μέσης δαπάνης ανά τουρίστα και τη φετινή χρονιά; Ή οι πληθωριστικές πιέσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα να είναι πιο συγκρατημένοι οι επισκέπτες;

Η σεζόν «τρέχει» ακόμη με βάση τα διαθέσιμα χρήματα που αποταμίευσαν οι επισκέπτες μας, σε συνθήκες περιορισμού την προηγούμενη διετία. Ωστόσο ο πληθωρισμός ήδη «ροκανίζει» τα εισοδήματα των νοικοκυριών σε όλες τις βασικές αγορές μας και είναι εύλογο να αναμένουμε αλλαγές στα χαρακτηριστικά των διακοπών, κάτι που θα φανεί με περισσότερη ένταση το 2023. Γι’ αυτό και υποστηρίζουμε πως η αύξηση της μέσης δαπάνης δεν θα πρέπει να υπερτιμάται όταν είναι συγκυριακή και πρέπει να επενδύσουμε στην ποιότητα που θα καταφέρει να την κερδίσει σε σταθερή βάση. Αλλά για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να αλλάξουμε ταχύτητες. Είναι πρόβλημα να χρειάζονται 20 χρόνια για να ξεκινήσει η επένδυση στο Ελληνικό. Είναι πρόβλημα, ακόμα και σήμερα, η Αθήνα να μην έχει σύγχρονο Mητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο, διεθνών προδιαγραφών. Ούτε θα έπρεπε να συζητάμε τρεις δεκαετίες το αν θα πετάξουν ή όχι υδροπλάνα. Ο ρυθμός που έχουμε αποκτήσει τα τελευταία χρόνια σε τέτοια ζητήματα είναι σαφώς καλύτερος αλλά το στοίχημα είναι να διατηρηθεί.

- Πώς βλέπετε το θέμα της μακροχρόνιας μίσθωσης; Τι πρέπει να αλλάξει;

Όπως έχουμε εξηγήσει πάρα πολλές φορές το να διαθέτει κάποιος το διαμέρισμά του για βραχυχρόνια μίσθωση για να ενισχύσει το ετήσιο εισόδημά του είναι κάτι στο οποίο κι εμείς οι ξενοδόχοι είμαστε όχι απλά σύμφωνοι αλλά και σύμμαχοι. Το να αγοράζει η να ενοικιάζει όμως ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο δέκα πολυκατοικίες για να τις χρησιμοποιεί σε βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Εκεί πλέον μιλάμε για παραξενοδοχιακή δραστηριότητα χωρίς τις πιστοποιήσεις, χωρίς τα φορολογικά, ασφαλιστικά και μισθολογικά βάρη, χωρίς τις ευθύνες του ξενοδοχείου.Έτσι, έχουμε αθέμιτες πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού αλλά και παραπλάνηση του επισκέπτη από τη σχετική προβολή στο διαδίκτυο, θέμα για το οποίο το ΞΕΕ έχει προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι αυτό που έχουν κάνει όλες οι δυτικές χώρες για τους προορισμούς τους. Ρύθμιση του τοπίου και ορθολογικοί κανόνες που θα εφαρμόζονται. Δεν μπορεί να μένουν αστυνομικοί, γιατροί και δάσκαλοι στο δρόμο μη βρίσκοντας σπίτι μετά το διορισμό τους σε περιοχές που έχει χαθεί κάθε αίσθηση μέτρου. Πέρα από ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού είναι πρωτίστως ένα μείζον κοινωνικό ζήτημα με ασύλληπτες προεκτάσεις στην καθημερινότητα.

- Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε σημαντικές επενδύσεις στον ελληνικό τουρισμό τόσο από εγχώριους και διεθνείς επενδυτές. Τι σηματοδοτεί αυτή η εξέλιξη; Και πόσο αλλάζει το τοπίο;

Πράγματι, υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και είναι υψηλό. Κι αυτό που σηματοδοτεί σίγουρα αυτή την εξέλιξη είναι η εμπιστοσύνη στις δυνατότητες και τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια. Καλοδεχούμενες λοιπόν όλες σοβαρές επενδύσεις. Εμπλουτίζουν το ξενοδοχειακό προϊόν στη χώρα μας και ενισχύουν την τουριστική ανταγωνιστικότητά μας.Όλα χρειάζονται. Και η μικρή οικογενειακή επιχείρηση με τη ζεστασιά της ανθρώπινης φιλοξενίας και το διεθνές brand που φέρνει τεχνογνωσία και εισάγει νέα «κόνσεπτ» στη φιλοξενία. Θα πρέπει όμως να σημειώσω εδώ πως ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής στη χώρα ήταν και παραμένουν τα υφιστάμενα ξενοδοχεία, τα οποία ακόμη και μέσα στις πιο δύσκολες συνθήκες, επενδύουν σταθερά περίπου 1 δισ. ευρώ το χρόνο για την ανακαίνιση και την αναβάθμισή τους, στηρίζοντας κατ’ αυτό τον τρόπο σχεδόν όλους τους κλάδους της πραγματικής οικονομίας, από τις κατασκευές μέχρι τις ψηφιακές υπηρεσίες.

- Ποιες είναι οι προκλήσεις για τα επόμενα χρόνια; Ποιοι είναι οι τομείς που πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση;

To ΞΕΕ διαχρονικά, τονίζει την ανάγκη της στροφής στον ποιοτικό τουρισμό. Και πρέπει να αδράξουμε το momentum γιατί οι ευκαιρίες είναι σαν τα βέλη, άπαξ και φύγουν δεν επιστρέφουν πίσω. Το Ταμείο Ανάκαμψης και οι υπερπολύτιμοι πόροι έχουν τέσσερις σαφείς κατευθύνσεις: βιωσιμότητα, προσβασιμότητα, ψηφιακός μετασχηματισμός, εκπαίδευση και αναβάθμιση δεξιοτήτων. Με δεδομένη τη συνεισφορά του στην εθνική οικονομία πρέπει η φιλοξενία να είναι στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας που θα διαμορφώσει ουσιαστικά το μέλλον της χώρας για τα επόμενα χρόνια. Γι’ αυτό και το ΞΕΕ έκανε τέσσερις μελέτες, για κάθε μία από τις προαναφερόμενες κατευθύνσεις και τις παρέδωσε στην κυβέρνηση προκειμένου να υπάρχει μια σαφή εικόνα που βρίσκεται σήμερα ο κλάδος και τα προγράμματα να είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις τάσεις της αγοράς. Πρέπει να βάλουμε τέλος σε αυτή την ενοχική σχέση που υπάρχει με τις επιδοτήσεις στην Ελλάδα. Οι επιδοτήσεις για τις επιδοτήσεις είναι λάθος. Οι επιδοτήσεις για την ανάπτυξη είναι όφελος για την οικονομία και την κοινωνία. Είναι ισχυρή αναπτυξιακή ένεση όταν αξιοποιούνται σωστά και τα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι προσαρμοσμένα στις πραγματικές ανάγκες του κλάδου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης