ΑΓΟΡΕΣ

Αρνητικό ρεκόρ εξαετίας στις εξαγωγές ελβετικών ρολογιών

Επισκέπτες μπροστά από το περίπτερο της A.Lange & Soehne, στο Διεθνές Σαλόνι Υψηλής Ωρολογοποιίας, που πραγματοποιήθηκε στη Γενεύη, στις 20 Ιανουαρίου 2014. Οι Ελβετοί κατασκευαστές προέβλεπαν τότε μεγέθυνση της αγοράς ρολογιών και αυξημένη ζήτηση από τις αγορές Β. Αμερικής και Ευρώπης, ως αντιστάθμισμα της υποχώρησης των πωλήσεων στην Κίνα. Κίνα και Χονγκ-Κονγκ αντιστοιχούν στο ένα τέταρτο των εξαγωγών ελβετικών ρολογιών. Στο πρώτο ενδεκάμηνο του 2014, οι δύο αγορές υποχώρησαν 6% και 15% αντίστοιχα, εξέλιξη που επαναλήφθηκε και φέτος, χωρίς ωστόσο η Ευρώπη να είναι πλέον αρκετή για να καλύψει το χαμένο χρόνο REUTERS/Denis Balibouse

Μετά την ελεύθερη διακύμανση των ισοτιμιών του ελβετικού φράγκου στις αρχές του έτους και τη δημοσίευση λίστας από τις ελβετικές αρχές στις αρχές Ιουλίου με ονόματα καταθετών, υπόπτων στις χώρες τους για φοροδιαφυγή, η επόμενη μεγάλη είδηση από τις ελβετικές Άλπεις δεν μπορεί να είναι άλλη από τα ρολόγια.

Το προϊόν-σύμβολο της ελβετικής μεταποίησης, που συνδέεται με το 10% των συνολικών εξαγωγών της Ελβετίας, πλήττεται από την παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα σε Ευρώπη και –κυρίως- Ασία.

Από τη μία το ενισχυμένο φράγκο, από την άλλη η μείωση της ζήτησης στην Κίνα, είχαν ως αποτέλεσμα οι εξαγωγές ελβετικών ρολογιών να σημειώσουν τη μεγαλύτερη τριμηνιαία πτώση από το 2009.

Όπως αναφέρει σε σημερινή της ανακοίνωση η ομοσπονδιακή διοίκηση τελωνείων (Administration fédérale des douanes - AFD) του ελβετικού υπουργείου Οικονομικών, η αξία των εξαγωγών (εποχικά προσαρμοσμένα στοιχεία) μειώθηκε 7,2% το γ’ τρίμηνο, με τις εξαγωγές μηχανημάτων και ηλεκτρονικών να υποχωρούν για έκτο συνεχόμενο τρίμηνο.

Οι μικρομεσαίοι δεν βλέπουν την ώρα να αγοράσουν

Την αρνητική αυτή εικόνα συμπληρώνουν τα στοιχεία της ομοσπονδίας ελβετικής ωρολογοποιίας (Fédération de l'industrie horlogère suisse – FH), που κάνει λόγο για επέκταση της μειωμένης ζήτησης και σε άλλες ασιατικές αγορές, η οποία αποτυπώνεται σε εξίσου αρνητικά αποτελέσματα.

Το πρώτο εννεάμηνο του έτους οι συνολικές εξαγωγές ρολογιών χειρός και κινητών μερών μειώθηκαν 2% στα 15,790 δις. ελβετικά φράγκα από 16,104 δις. το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Για τα ρολόγια χειρός τα αντίστοιχα νούμερα είναι (υποχώρηση) 2,4%, 14,818 δισ. και 15,179 δισ.

Ενδιαφέρον στοιχείο των δημοσιευμένων αποτελεσμάτων είναι ότι τη μεγαλύτερη υποχώρηση, τόσο σε όγκο (-18,3%) όσο και σε αξία (-14,5%) εξαγωγών- παρουσίασαν τα ρολόγια χειρός με τιμή μονάδας στα 200-500 ελβετικά φράγκα, κατηγορία που αφορά αγοραστές από τη μεσαία τάξη.

Η πτώση αυτή ήταν σχεδόν διπλάσια από κάθε άλλη κατηγορία και πολλοί παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι σε αυτό ενδέχεται να συμβάλλει το λανσάρισμα του Apple Watch.

Κατά τ’ άλλα, η FH δεν παραλείπει να επισημάνει ότι το σύνολο των στοιχείων του Σεπτεμβρίου «επισκιάζει κάπως τις προοπτικές για το τρέχον έτος», όπου αναμένεται η πρώτη ετήσια μείωση εξαγωγών, επίσης, από το 2009.

Ευρωπαίοι πελάτες ελβετικών προϊόντων

Διαβάζοντας κανείς τους σχετικούς πίνακες, διαπιστώνει ότι στις μεγάλες αγορές ελβετικών ρολογιών η ζήτηση υποχώρησε σημαντικά.

Στο Χονγκ-Κονγκ (μερίδιο εξαγωγών 17,1%) κατέγραψαν -17,1%, στις ΗΠΑ (10,2%) κατέγραψαν -10,2%, ενώ στην Κίνα (6%) κατέγραψαν -13%. Αντίθετα, στις αγορές Ιαπωνίας, Γερμανίας και Ιταλίας (μερίδιο περίπου στο 6,5% καθ’ εκάστη) οι εξαγωγές καταγράφηκαν αυξημένες 3,6%, 6,9% και 2,8% αντίστοιχα.

Η μετάφραση των παραπάνω αριθμών λέει ότι:

  • η αγορά του Χονγκ-Κονγκ δεν δείχνει σημάδια ζωής,
  • η κινεζική αγορά έχει συνέλθει από το σοκ Ιουνίου-Ιουλίου αλλά εξακολουθεί να παραμένει παγωμένη, με δεδομένο ότι οι καθοδικές τάσεις στις σχετικές εξαγωγές έχουν διαφανεί ήδη από τις αρχές του 2013, καθώς οι εύποροι Κινέζοι προτιμούν να αγοράζουν ελβετικά ρολόγια επισκεπτόμενοι την Ευρώπη,
  • η υποχώρηση στις ΗΠΑ ήταν η μεγαλύτερη των τελευταίων πέντε ετών, παρά τη σχετική ανάκαμψη την τελευταία διετία, ενώ
  • οι ευρωπαϊκές αγορές παραμένουν συνεπείς με τις προτεραιότητές τους, αυξάνοντας το μερίδιό τους στα Swiss Made ωρολόγια για δέκατο συνεχόμενο μήνα· όπως, εξάλλου, κάνουν και με τα αντίστοιχα τραπεζικά προϊόντα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης