Κορωνοϊός: 1 εκατ. ευρώ την ώρα χάνει η Lufthansa που χρειάζεται επειγόντως διάσωση
Η Lufthansa βρίσκεται σε κρίσιμες συνομιλίες με τη γερμανική κυβέρνηση σχετικά με τους όρους μιας συμφωνίας διάσωσης, καθώς αγωνίζεται για να αποφύγει την πτώχευση αλλά και την κρατική επιρροή.
Ο κορυφαίος παγκόσμιος όμιλος αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης πραγματοποίησε την πρώτη ετήσια γενική συνέλευση την Τρίτη μέσω τηλεδιάσκεψη, όπου αποκάλυψε απώλειες ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ (1,3 δισεκατομμύρια δολάρια) το πρώτο τρίμηνο και σκιαγραφώντας μια ζοφερή εικόνα των προοπτικών για την παγκόσμια αεροπορία, η οποία έχει τεθεί σε πραγματική ακινησία εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.
Η Lufthansa κάνει τρύπα στα ταμειακά της αποθέματα με ρυθμό 1 εκατομμυρίου ευρώ (1,1 εκατομμύρια δολάρια) ανά ώρα, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Carsten Spohr την Τρίτη. "Όλες οι προσπάθειές μας εξαφανίζονται από ένα μόνο παγκόσμιο γεγονός. Κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει αυτό το αποτέλεσμα", είπε.
"Η ταξιδιωτική συμπεριφορά των ανθρώπων θα αλλάξει, τόσο όσον αφορά τα ταξίδια αναψυχής όσο και τα επαγγελματικά ταξίδια. Ως αποτέλεσμα, οι παγκόσμιες αεροπορικές μεταφορές θα πρέπει να αναδιαρθρωθούν", πρόσθεσε.
Η Lufthansa αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις των μετόχων σχετικά με λεπτομέρειες των συζητήσεων διάσωσης, σύμφωνα με το Bloomberg. Είπε την περασμένη εβδομάδα ότι η ελβετική κυβέρνηση συμφώνησε να εγγυηθεί το 85% ενός πακέτου δανείων ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τους ελβετικούς αερομεταφορείς της. Ο όμιλος διαθέτει επίσης αεροπορικές εταιρείες στη Γερμανία, την Αυστρία και το Βέλγιο.
Το γερμανικό εβδομαδιαίο περιοδικό Der Spiegel και το Bloomberg ανέφεραν την Παρασκευή ότι η Lufthansa διαπραγματεύεται διάσωση ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ (10,8 δισεκατομμύρια δολάρια) με τη Γερμανία, η οποία θα δώσει στην κυβέρνηση το 25,1% της εταιρείας και μια θέση στο εποπτικό της συμβούλιο.
Η Lufthansa αρνήθηκε να σχολιάσει τις σχετικές αναφορές. Ωστόσο, η εταιρεία δήλωσε σε επιστολή που στάλθηκε στο προσωπικό στις 3 Μαΐου και κοινοποίησε στο CNN Business ότι πιστεύει ότι οι συνομιλίες "μπορούν να ολοκληρωθούν γρήγορα".
"Η υποστήριξη της γερμανικής κυβέρνησης θα ήταν ένα αποφασιστικό βήμα για τη μελλοντική μας βιωσιμότητα", έγραψε το εκτελεστικό συμβούλιο στην επιστολή. "Η ανταγωνιστικότητα και η επενδυτική ικανότητα εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικές προϋποθέσεις για αυτό”.
Οι αναλυτές ανησυχούν ότι η κυβερνητική παρέμβαση θα μπορούσε να εμποδίσει την ικανότητα της Lufthansa να εκτελέσει γρήγορα ένα προγραμματισμένο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, το οποίο θα μειώσει τον στόλο της κατά 13% και θα μπορούσε να οδηγήσει σε 10.000 περικοπές θέσεων εργασίας. Περίπου τα δύο τρίτα του προσωπικού της, ή περισσότερα από 80.000 άτομα, έχουν ήδη μειωμένο ωράριο εργασίας.
Ο Spohr τόνισε ότι η Lufthansa θέλει να διατηρήσει την “επιχειρηματική της ελευθερία λήψης αποφάσεων και δράσης”. “Χρειαζόμαστε λοιπόν τώρα κυβερνητική υποστήριξη, αλλά δεν χρειαζόμαστε κυβερνητική διαχείριση", είπε στους μετόχους μέσω τηλεδιάσκεψης.
Η προσθήκη μιας “πολιτικής συνιστώσας” στο διοικητικό συμβούλιο της Lufthansa θα κάνει τα πράγματα πολύ πιο δύσκολα, διότι η ιστορία έχει δείξει ότι η αποφασιστική δράση είναι ο καλύτερος τρόπος για μια αεροπορική εταιρεία να επιβιώσει από μια κρίση, δήλωσε ο Daniel Roeska, ανώτερος ερευνητής του Bernstein.
“Η μεγαλύτερη στρατηγική ανησυχία είναι για πόσο καιρό θα υπάρχει η κυβερνητική επιρροή”, πρόσθεσε. "Ελπίζουμε ότι οι επενδυτές θα έχουν επίσης την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε αύξηση μετοχών για να δείξουν την υποστήριξή τους στην εταιρεία”.
Ενίσχυση υπό όρους
Αρκετοί σημαντικοί αερομεταφορείς στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ζητήσει επενδυτικά κεφάλαια και κρατικές ενισχύσεις για να επιβιώσουν από μια αυξανόμενη χρηματοπιστωτική κρίση που προκαλείται από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς για τον περιορισμό της πανδημίας του κορωνοϊού.
Αυτά συνοδεύονται από όρους, συμπεριλαμβανομένων συμφωνιών από τους αερομεταφορείς για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και προσωρινή απαγόρευση απολύσεων μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών των ΗΠΑ. Η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στο διάλογο για το κλίμα του Πέτερσμπεργκ ότι οι κυβερνήσεις που ανταποκρίνονται στην πανδημία με πακέτα οικονομικών κινήτρων δεν πρέπει να απομακρυνθούν από τους στόχους της προστασίας του κλίματος.
Τα γαλλικά κρατικά δάνεια ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ (7,6 δισεκατομμύρια δολάρια) που δόθηκαν στην Air France-KLM τον περασμένο μήνα περιελάμβαναν νέες δεσμεύσεις για τη μείωση των απόλυτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2024 στο εγχώριο δίκτυό της, σε σύγκριση με το 2019. Αυτό θα συνεπάγεται μείωση της παραγωγικής ικανότητας σε αυτό δίκτυο και αντικατάσταση του μισού στόλου μικρής και μεσαίας απόστασης με αεροπλάνα με λιγότερη ένταση άνθρακα, σύμφωνα με εκπρόσωπο.
Ένας εκπρόσωπος της Lufthansa δήλωσε στο CNN Business την περασμένη εβδομάδα ότι οι προσαρμογές της χωρητικότητας ως αποτέλεσμα της κρίσης του κορωνοϊού επιταχύνουν τη σταδιακή κατάργηση παλαιότερων αεροσκαφών με χαμηλότερη απόδοση καυσίμου. Όμως, η “διαχείριση κρίσεων” σημαίνει ότι οι μελλοντικές επενδύσεις, όπως σε βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας, θα είναι δυσκολότερες.
"Εάν θέλουμε να συνεχίσουμε την ευρεία δέσμευσή μας για την προστασία του κλίματος στο μέλλον, είναι ζωτικής σημασίας να ανακτήσουμε την οικονομική μας δύναμη το συντομότερο δυνατό", δήλωσε ο εκπρόσωπος.