Θα είναι το νέο twitter όπως δεν φαντάζεται κανείς;
Το άρθρο του αμερικανικού ηλεκτρονικού περιοδικού Re/code άναψε φωτιές στην παγκόσμια διαδικτυακή κοινότητα. Τέσσερις μήνες μετά την αλλαγή στα προσωπικά μηνύματα της πλατφόρμας, η εταιρεία επεξεργάζεται σχέδιο αντίστοιχης επέκτασης από τους 140 χαρακτήρες στους 10.000 και στα tweet. Μετά τον αρχικό σάλο που προκλήθηκε στις διαδικτυακές κοινότητες, τα πράγματα ίσως να μην είναι όπως τα φαντάζεται κανείς.
Το Re/code έγραψε ότι ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο η τεχνική ομάδα της Twitter επεξεργάζεται το σχέδιο επέκτασης, που εντός της εταιρείας αναφέρεται ως «Beyond 140» («Πέρα από τους 140») και το οποίο θα έχει λανσαριστεί έως το τέλος του α' τριμήνου, δηλαδή στα τέλη περίπου του ερχόμενου Μαρτίου.
Το πόσο πέρα από το σήμα κατατεθέν του twitter το έδειξε ο ιδρυτής και CEO της Twitter, Τζακ Ντόρσι (Jack Dorsey), με ένα tweet που έγραψε -ή μάλλον ανέβασε- λίγες ώρες μετά τη δημοσίευση του επίμαχου άρθρου.
Όλα όσα ήθελε να εξηγήσει ο Ντόρσι δεν χωρούσαν σε 140 χαρακτήρες και γι' αυτό τα έβαλε σε μία εικόνα.
Στον πυρήνα του το twitter είναι δημόσια ανταλλαγή μηνυμάτων. Ένας απλός τρόπος να πεις κάτι, στον οποιονδήποτε, που ο οποιοσδήποτε στον κόσμο μπορεί να δει άμεσα.
Δεν ξεκινήσαμε το twitter με περιορισμό στους 140 χαρακτήρες. Προσθέσαμε αυτό το χαρακτηριστικό νωρίς, ώστε να χωρά σε ένα απλό SMS (160 χαρακτήρες).
Έχει γίνει ένας όμορφος περιορισμός και τον αγαπώ! Εμπνέει δημιουργικότητα και συντομία. Και μια αίσθηση ταχύτητας. Δεν θα χάσουμε ποτέ αυτό το συναίσθημα.
Έχουμε ξοδέψει πολύ χρόνο, παρατηρώντας τι κάνουν οι άνθρωποι στο twitter και τους βλέπουμε να τραβούν στιγμιότυπα κειμένων και να τα τουιτάρουν.
Αντ' αυτού, τι θα γινόταν αν αυτό το κείμενο... ήταν πράγματι κείμενο; Κείμενο που θα μπορούσε να αναζητηθεί. Κείμενο που θα μπορούσε να επιλεχθεί. Αυτό είναι πιο χρηστικό και πιο δυνατό.
Αυτό που κάνει το twitter twitter είναι η γρήγορη, δημόσια, ζωντανή, ομιλητική του φύση. Θα εργαζόμαστε πάντα για να το ενισχύουμε αυτό. Για κάθε άτομο στον κόσμο, σε κάθε γλώσσα!
Εστιάζοντας στη συνομιλία και την ανταλλαγή μηνυμάτων, η πλειοψηφία των tweet θα είναι πάντα σύντομη, γλυκιά και ομιλητική.
Δεν πρόκειται να κάνουμε κάτι λιγότερο απ' ό,τι χρειάζεται για να δώσουμε περισσότερη χρηστικότητα και δύναμη στο twitter για τους ανθρώπους. Όσο αυτό είναι συνεπές με αυτό που οι άνθρωποι θέλουν να κάνουν, εμείς θα το εξερευνούμε.
Και όπως είπα στο #fight, εάν αποφασίσουμε να παραδώσουμε αυτό που εξερευνούμε, θα το πούμε στους προγραμματιστές αρκετά νωρίς, ώστε να προετοιμαστούν καταλλήλως.
Η εικόνα της Twitter, Inc.
Στις 5 Οκτωβρίου 2015 ο 39χρονος Ντόρσι ανέλαβε ξανά CEO της εταιρείας που είχε ιδρύσει τον Μάρτιο του 2006 μαζί με τους Έβαν Γουίλιαμς (Evan Williams), Μπιζ Στόουν (Biz Stone) και Νώε Γκλας (Noah Glass).
Η πορεία του στην εταιρεία είχε πολλά σκαμπανεβάσματα, καθώς ποτέ δεν έλειψαν οι κόντρες για το ποιος κάνει (ή δεν κάνει) τι, πώς θα διαχειρίζονταν την ραγδαία ανάπτυξη και δημοφιλία της πλατφόρμας και, σίγουρα, για την έλλειψη κερδοφορίας και τις απογοητευτικές της επιδόσεις της Twitter, Ιnc. στον κόσμο του Xρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης, όπου εισήλθε στις 7 Νοεμβρίου 2013.
Στις 16 Οκτωβρίου 2008, ο Γουίλιαμς παίρνει τη θέση του Ντόρσι, ο οποίος, πασίγνωστος στα 32 του, προτιμά να ζει σαν χομπίστας. Όπως ο ίδιος το έθετε σε συνέντευξή του στο Vanity Fair, (όπου μεταξύ άλλων δήλωνε ότι θέλει να βάλει υποψηφιότητα για δήμαρχος της Νέας Υόρκης) έμοιαζε περισσότερο σαν ένας προγραμματιστής που εργαζόταν στην εταιρεία του Γουίλιαμς, χωρίς να επιδεικνύει διοικητικές αρετές.
Στις 28 Μαρτίου 2011, ο Γουίλιαμς παραιτείται από CEΟ και ο Ντόρσι επανέρχεται ως εκτελεστικός πρόεδρος στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, στη θέση του Ντίκ Κοστόλο (Dick Costolo), που αναλαμβάνει CEO. Ο κατά δεκατρία χρόνια μεγαλύτερος και πολύπειρος μάνατζερ διορίζεται τον Μάιο του 2011 από τον πρόεδρο Ομπάμα σύμβουλος επί θεμάτων τεχνολογικής ασφάλειας.
Μετά από χρόνια απογοητευτικών αποτελεσμάτων χρήσης, ο Κοστόλο αποφασίζει να παραιτηθεί τον περασμένο Ιούνιο. Ο Ντόρσι αναλαμβάνει μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος αναλαμβάνει ο Ντόρσι. Tον Οκτώβριο, μονιμοποιείται στη θέση αυτή, στην οποία επιστρέφει οριστικά μετά από επτά χρόνια.
Πολλοί παραλλήλισαν την επιστροφή αυτή με την αντίστοιχη πορεία του Στιβ Τζομπς (Steve Jobs) στην Apple. Οι επενδυτές υποδέχθηκαν με κάποια ανακούφιση τα νέα, ελπίζοντας πως ο Ντόρσι θα βάλει την Twitter σε πορεία ριζικών αλλαγών, ώστε να καταστεί κερδοφόρα και να αντιμετωπίσει τους ανταγωνιστές της, κυρίως το Facebook, αλλά και το Instagram.
Τον Δεκέμβριο του 2014, το Instagram ανακοίνωνε ότι είχε πιάσει τα 300 εκατομμύρια ενεργών χρηστών, ξεπερνώντας το twitter, ανοίγοντας κι άλλο τη διαφορά τον περασμένο Δεκέμβριο με 400 εκατομμύρια χρήστες, πολύ πιο μπροστά από το μπλε, χαριτωμένο πουλάκι με τους 307 εκατομμύρια κατά μέσο όρο ενεργούς followers.
Αναμφίβολα, το ξεκίνημα του Twitter στα ταμπλό της Νέας Υόρκης πριν από δύο χρόνια ήταν θριαμβευτικό. Η πολυαναμενόμενη αρχική δημόσια προσφορά (IPO) μιας εταιρείας, που διαφημιζόταν για τα διακόσια και πλέον εκατομμύρια των χρηστών της και τα πάνω από πεντακόσια εκατομμύρια tweet της πλατφόρμας της, έφερε την τιμή εκκίνησης 26 δολαρίων της μετοχής στα 44,90, την κεφαλαιοποιήση της εταιρείας στα 24,46 δισ. δολάρια και έκανε τους ιδρυτές της δισεκατομμυριούχους.
Η Twitter διαφήμιζε ως μεγάλο όπλο της τους χρήστες της πλατφόρμας. Τον Σεπτέμβριο του 2011 είχε 100 εκατομμύρια ενεργόυς χρήστες μηνιαίως, τον Δεκέμβριο του 2012 είχε σπάσει το φράγμα των 200 εκατομμυρίων, ξεπερνώντας τα 300 στο α' τρίμηνο του 2015, με τον ρυθμό αύξησης, όμως, να υποχωρεί.
Όταν στις 5 Φεβρουαρίου 2014, η εταιρεία ανακοίνωνε τα αποτελέσματα χρήσης του δ' τριμήνου 2014 και πρώτου τριμήνου της ως εισηγμένης, οι επενδυτές κάθε άλλο παρά ενθουσιάστηκαν από τα 511 εκατ. δολάρια καθαρών ζημιών της πολλά υποσχόμενης εισηγμένης με κεφαλαιοποίηση που είχε ξεπεράσει τα 30 δισ. δολάρια.
Το ερώτημα «πότε θα γίνει κερδοφόρο το Twitter» έγινε μόνιμο στις σελίδες του οικονομικού Τύπου και τους διαδρόμους της Wall Street κάθε φορά που το κοινωνικό μέσο καταλάμβανε τους τίτλους των ειδήσεων.
Η κατά 97% αύξηση των εσόδων, έναν χρόνο μετά στο δ' τρίμηνο του 2015, αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη και δείγμα ότι, επιτέλους, τα παιδιά του Twitter άρχισαν να παίρνουν στα σοβαρά το ρόλο μάνατζερ, στον οποίο διαπρέπει διαχρονικά ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ (Mark Zuckerberg). Παρόλα αυτά, οι πιέσεις των αγορών στον Κοστόλο να παραιτηθεί δεν σταμάτησαν, καθώς παρά τα αυξημένα έσοδα, το ισοζύγιο εξακολουθούσε να βγαίνει αρνητικό.
Οι χαρακτήρες που φεύγουν και αυτοί που έρχονται
Με την επιστροφή του Ντόρσι, οι αναλυτές περιμένουν το Twitter να απευθυνθεί στον μέσο, λαϊκό χρήστη, καθώς θεωρούν μειονέκτημα ότι η δημοφιλία του πηγάζει περισσότερο από διασημότητες και υψηλού προφίλ χρήστες. Περιμένουν, επίσης, να φρεσκαριστεί η εμφάνισή του, η οποία θεωρείται απαρχαιωμένη και μη φιλική σε σχέση με ανταγωνιστές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Κορωνίδα των αλλαγών θεωρείται η μετάβαση από τους 140 χαρακτήρες σε κάτι άλλο, μεγαλύτερο. Όμως, η ουσιαστική αλλαγή, που περιμένει το επενδυτικό κοινό να δει, είναι αν το twitter θα συνεργαστεί καλύτερα με τον υπόλοιπο κόσμο της τεχνολογίας.
Στην πρώτη ανακοίνωση αποτελεσμάτων τριμήνου με τον Ντόρσι ξανά CEO, η μετοχή με τον κωδικό TWTR υποχώρησε 12%. Παρά τα έσοδα 569 εκατ. δολαρίων, 58% πάνω σε ετήσια βάση και καλύτερη επίδοση σε σχέση με τις προβλέψεις για 545-560, παρά το ότι οι καθαρές ζημιές -τόσο στο γ' τρίμηνο του 2015, όσο και στο πρώτο εννεάμηνο του 2015- ήταν μικρότερες σε σχέση με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2014 και παρά την ετήσια αύξηση 11% στους χρήστες, οι οποίοι ανήλθαν στα 320 εκατομμύρια, οι αγορές δεν ενθουσιάστηκαν από τη μελλοντική καθοδήγηση της διοίκησης:
Συνεχίσαμε να βλέπουμε ισχυρές οικονομικές επιδόσεις σε αυτό το τρίμηνο, καθώς και ουσιαστική πρόοδο σε τρεις τομείς, όπου έχουμε εστιάσει: διασφάλιση πιο πειθαρχημένης εκτέλεσης, απλοποίηση των υπηρεσιών μας και καλύτερη επικοινωνία της αξίας της πλατφόρμας μας.
Οι δηλώσεις του Τζακ Ντόρσι δεν ενθουσίασαν το επενδυτικό κοινό. Τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας συνοψίστηκαν σε αυτό που περιέγραψε ως ότι «πηγαίνεις στο Twitter για να πεις κάτι στον κόσμο και φτάνεις τον κόσμο». Δεν έφτασε.
Μια εβδομάδα αφότου ο Ντόρσι αναλάμβανε ξανά τα ηνία, η εταιρεία αποκάλυψε τα σχέδιά της για μείωση του προσωπικού της. Οι απολύσεις των 336 εργαζομένων ή του 8% του δυναμικού των 4.100 υπαλλήλων θα προέρχονταν από το τεχνικό τμήμα και το τμήμα παραγωγής, για τα οποία ο Ντόρσι δήλωσε ότι «αισθανόμαστε πως πρέπει να οδεύσουμε γρηγορότερα προς μια μικρότερη και πιο ευέλικτη ομάδα, διατηρώντας το μεγαλύτερο ποσοστό του εργατικού μας δυναμικού».
Είναι φανερό ότι το βραχυπρόθεσμο μέλλον του Twitter περνάει από τους ισολογισμούς, όπου αναζητείται απεγνωσμένα ένα θετικό πρόσημο. Η μετοχή της εταιρείας έχει κατρακυλήσει στα 19,98 δολάρια, από το υψηλό των 69 δολαρίων της 30ης Δεκεμβρίου του 2013.
Έκτοτε η πορεία της μετοχής, αν και με μεγάλα διακυμάνσεις (ή σκαμπανεβάσματα), ήταν καθοδική: πλησίασε το φράγμα των 30 δολαρίων στις 18 Μαΐου 2014, το έσπασε τελικά στις 2 Αυγούστου 2015, χάνοντας 5,6% της αξίας της, με το φράγμα των 20 δολαρίων να πέφτει την περασμένη Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2016, ελέω Κίνας, πετρελαίου και άλλων γεωπολιτικών και οικονομικών εξελίξεων, που, αν μη τι άλλο, μεταδόθηκαν «δημιουργικά, σύντομα και με μια αίσθηση ταχύτητας» μέσω twitter.
Η αναδιοργάνωση των τεχνικών τμημάτων είναι η πρώτη έμμεση ένδειξη πως αυτό που θα βλέπει κανείς στο τάμπλετ ή το κινητό του θα είναι κάτι άλλο.
Το πρόσφατο tweet ήταν η πρώτη άμεση ένδειξη πως στην εταιρεία έχουν ήδη εικόνα για αυτό. Στον ειδικό Τύπο και τα περιοδικά τεχνολογίας, οι σχολιαστές εικάζουν πως το νέο Twitter δεν θα χάσει ακριβώς τους 140 χαρακτήρες, αλλά θα προσθέσει κάτι που πιθανόν να μοιάζει με τη χρήση του Tweetdeck, ένα λίνκ που θα παραπέμπει στο μεγαλύτερο κείμενο ή αυτό που ο Ντόρσι ονομάζει «πιο χρηστικό και πιο δυναμικό».
Μέχρι στιγμής, στον απολογισμό αυτών των τριών τελευταίων μηνών, συγκαταλέγονται το «Moments», οι μικρές δημοσκοπήσεις, το κουμπί «Buy» και η αλλαγή του αστεριού «Like» με το κόκκινο εικονίδιο καρδιάς. Αρκούν αυτά για να φέρουν κέρδη στο Twitter; Θα χρειαστούν σίγουρα παραπάνω από 140 χαρακτήρες και πολλά μηδενικά πίσω από ένα θετικό πρόσημο για να απαντηθεί με βεβαιότητα ένα ερώτημα που μένει μετέωρο για πάνω από δύο χρόνια.
Όπως είχε συμβουλεύσει τον Τζακ Ντόρσι το 2011 (σ.σ εκείνη την εποχή άξιζε μόνο 300 εκατ. δολάρια), ο τότε δήμαρχος Νέας Υόρκης Μάικλ Μπλούμπεργκ (Michael Bloomberg), όταν του είπε ότι θέλει να βάλει υποψηφιότητα, θα πρέπει «να μαζέψει πρώτα πολλά λεφτά».