Η ελληνική πρόταση για το μηχανισμό δημοσιονομικών αποκλίσεων
Νόμους και οδηγίες που ήδη εφαρμόζονται στην Ελλάδα και στην Ευρώπη επικαλέστηκε χθες η κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές προκειμένου να επιχειρηματολογήσει υπέρ των θέσεων της για τη μη ανάγκη προκαταβολικής θεσμοθέτησης των μέτρων ρεζέρβα ύψους 3,5 δισ. ευρώ.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επικουρούμενο από το 33χρονο υποψήφιο Διδάκτορα της Θεωρίας του Δικαίου και διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου του πρωθυπουργού Δημήτρη Τζανακόπουλο εξήγησε στους θεσμούς ότι η απαίτηση για εκ των προτέρων προσδιορισμό δημοσιονομικών παρεμβάσεων στα πλαίσια ενός διορθωτικού μηχανισμού δημοσιονομικών αποκλίσεων δεν είναι ούτε αναγκαία, αλλά ούτε και σωστή.
Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης με τη βοήθεια του κ. Τζανακόπουλο παρέθεσαν στους θεσμούς τόσο τις διατάξεις της Κοινοτικής Οδηγίας 2011/85/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών, όσο και τον ελληνικό νόμο 4270/2014 για τις «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας στην Ελλάδα», τονίζοντας πως ο διορθωτικός μηχανισμός για την αντιμετώπιση δημοσιονομικών αποκλίσεων ήδη υπάρχει στην ελληνική έννομη τάξη.
Σύμφωνα με πληροφορίες φέρονται να ανέφεραν πως οι αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης του Ν. 4270/2014 δεν προβλέπουν εκ των πρότερων ενέργειες για τη διόρθωση των αποκλίσεων, αλλά προνοούν ώστε αν υπάρξει ανάγκη να ενεργοποιηθεί ο διορθωτικός μηχανισμός. Στην περίπτωση αυτή ο υπουργός Οικονομικών καλείται εντός δύο μηνών να καταρτίσει σχέδιο διορθωτικών ενεργειών, το οποίο θα υποβάλλει στη Βουλή προς ψήφιση, μετά από έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Το σχέδιο αυτό θα καθορίζει τη διορθωτική περίοδο εντός της οποίας πρέπει να διορθωθούν οι αποκλίσεις, τους ετήσιους στόχους δημοσιονομικών δεικτών που πρέπει να επιτευχθούν προκειμένου να διορθωθούν οι αποκλίσεις (αφού ληφθεί υπόψη ότι μεγαλύτερες αποκλίσεις από το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο ή από την πορεία προσαρμογής προς αυτόν, οδηγούν σε μεγαλύτερες διορθώσεις), αλλά και την έκταση και το περιεχόμενο των παρεμβάσεων για τα έσοδα και τις δαπάνες που πρέπει να ληφθούν ώστε να διορθωθούν οι αποκλίσεις, καθώς και τους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης που αυτές αφορούν.
Στην ίδια βάση η ελληνική πλευρά εξήγησε πως σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμού (ΕΚ) 1466/1997 που έχει εισαχθεί στην ελληνική έννομη τάξη ο διορθωτικός μηχανισμός ενεργοποιείται αυτομάτως σε περίπτωση που υπάρχει και σχετική σύσταση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δηλαδή την όλη διαδικασία μπορεί να την επιβάλει το ίδιο το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εφόσον παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις από το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο ή από την πορεία προσαρμογής προς αυτόν με βάση τα κριτήρια που έχει τεθεί.
Η τελική πρόταση που έστειλε γραπτώς στους θεσμούς τη Μεγάλη Τρίτη η κυβέρνηση αναφέρει ότι θα κατατεθεί στη Βουλή νομοθετική διάταξη που θα προβλέπει ότι την Άνοιξη του 2017 και την Άνοιξη του 2018, με το που θα δημοσιεύονται τα τελικά στοιχεία για την πορεία του πρωτογενούς πλεονάσματος του προηγούμενου έτους από την Ελληνική Στατιστική Αρχή αλλά και την Eurostat, o υπουργός Οικονομικών θα προχωρεί σε αυτόματη περικοπή των δημοσίων δαπανών σε περίπτωση αποκλίσεων έναντι των στόχων (1,75% πλεόνασμα το 2017 και 3,5% το 2018) μετά από εισήγηση του ανεξάρτητου Συμβουλίου Δημοσιονομικής Πολιτικής.
Το εάν η ελληνική πλευρά έχει πείσει τους δανειστές για τα επιχειρήματά της θα καταδειχθεί σε νέα συνάντηση που θα έχει σήμερα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με τα στελέχη των θεσμών. Σε αυτή θα κριθεί το εάν ΔΝΤ, ΕΕ, ΕΚΤ και ESM συμφωνούν να εφαρμοστεί το πλαίσιο του νόμου 4270/2014 στο θέμα των «μέτρων ρεζέρβα» ή οι δανειστές επιμένουν να υιοθετηθεί ένας διαφορετικός μηχανισμός, με εκ των προτέρων προσδιορισμένα μέτρα.